روند ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا افزایش یافته‌ است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روند ابتلا به بیماری‌های قابل انتقال از طریق آب و غذا در پنج سال اخیر، ۱۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، شهنام عرشی گفت: سه هزار و ۹۵۸ نفر به بیماریهای منتقله از آب و غذا در کشور سال گذشته مبتلا شدند و طغیان این بیماری‌ها به دلیل پدیده جهانی‌شدن، افزایش مسافرت‌ها، توسعه‌ گردشگری و همچنین افزایش مصرف غذا در خارج از منزل، جابه‌جایی‌های جمعیتی و گسترش تجارت مواد غذایی در دنیا به‌ عنوان یک مشکل بهداشتی جهانی مطرح شده است.

او افزود: حدود ۶۰ درصد از موارد ابتلا به بیماری‌های منتقله از آب و غذا مربوط به ۶ ماهه ابتدای سال و حدود ۴۰ درصد موارد مربوط به ۶ ماهه دوم سال بوده است.

عرشی گفت: در نظام مراقبت بیماری‌های واگیر در کشور ما طغیان بیماری‌های منتقله از آب و غذا در گروه بیماری‌های مشمول گزارش‌دهی تلفنی و فوری است و چنانچه ۲ نفر یا بیشتر که از یک غذا یا آشامیدنی مشترک استفاده کرده‌اند بیمار شده و علائم بالینی مشترکی داشته باشند، به عنوان طغیان بیماری منتقله ازآب و غذا بوده و باید به سیستم سلامت گزارش تلفنی اعلام شود.

عرشی ادامه داد: چنانچه افزایش موارد بیماری‌های با علائم گوارشی مانند اسهال، استفراغ، تهوع، دل درد و سایر علایم همراه مشاهده شود نیز مراتب باید به صورت فوری گزارش شود و بر اساس دستورالعمل کشوری و در قالب ارزیابی های انسانی(کلینیکی وپاراکلینیکی)، ارزیابی های محیطی و نیز بررسی مواد غذایی انجام خواهد شد.

او، شستن دست‌ها، استفاده از آب سالم و بهداشتی، سالم‌سازی صحیح سبزیجات از جمله پاکسازی گل و لای، انگل‌زدایی، گندزدائی و شستشو با آب سالم، مصرف غذاهای پخته شده در اسرع وقت، نگهداری غذای پخته شده در ظرف در بسته در یخچال و دور نگه داشتن ظروف و مواد غذایی از دسترس حشرات، برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از آب و غذا ضروری دانست.

کد خبر: 60366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =