ثبات در اشتغال مردان

آخرین داده‌های مرکز آمار ایران در مقایسه بازه زمانی فصل زمستان در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ در حوزه جابجایی نیروی کار نشان می‌دهد که ۳.۶ درصد از شاغلان مرد، بیکار شده‌اند.

به گزارش آتیه‌آنلاین،‌به عبارتی از جمعیت ۱۹ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۳۶ شاغل مرد در زمستان سال ۱۴۰۰، حدود ۷۱۰ هزار نفر در سه‌ ماهه پایانی سال قبل شغل خود را از دست داده‌اند. اما در همین بازه زمانی ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردان در شغل خود ماندگار بوده‌اند. در زمستان سال گذشته، وضعیت اشتغال مردان نسبت به فصل مشابه و فصول دیگر بهبود یافت و در این راستا آمارها حاکی از ایجاد حدود ۱۲۷ هزار شغل خالص برای مردان است.

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، مشارکت اقتصادی در سه‌ ماهه پایانی سال گذشته نسبت چهارمین فصل سال پیش از آن، یک دهم درصد افزایش یافته و روند کاهشی نرخ نسبت اشتغال نیز مانند فصول قبل در سال قبل کاهشی نشد، اما در مقایسه با فصل مدت اشاره شده، بدون تغییر ماند.

همچنین رقم نسبت اشتغال در زمستان در ایستگاه ۳۶.۶ درصد متوقف شد، اما داده‌های ارائه نشده از همین مرکز حکایت از آن دارند که نرخ نسبت اشتغال در پایان سال قبل از ۳۶.۲ درصد به ۳۷ درصد رسیده و نرخ بیکاری با کاهش مواجه شده و به رقم ۹ درصد در پایان سال ۱۴۰۱ رسیده است.

در آخرین فصل سال ۱۴۰۰، جمعیت شاغلان مرد و زن، ۲۳ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۷۵۹ نفر بوده که از این تعداد، ۱۹ میلیون و ۷۲۲ هزار و ۳۶۱ نفر مردان شاغل بوده‌اند. جمعیت شاغلان نیز در همین زمان با افزایش ۲۶۳ هزار نفری به ۲۳ میلیون و ۴۳۶ هزار و ۴۷۵ نفر رسید.

برپایه داده‌های آماری، تعداد مردان شاغل در آخرین فصل سال ۱۴۰۰ و بیکار شده در فصل مشابه سال گذشته، حدود ۷۱۰ هزار نفر بوده‌ که حاکی از سهم ۳.۶ درصدی آنها دارد. در بازه زمانی مذکور، سهم ماندگاری اشتغال در جمعیت شاغلان ۸۹.۷ درصد اعلام شده است. در مقایسه سه‌ ماهه پایانی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ تعداد ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار مرد شاغل، بر سر کار خود باقی ماندند.

همچنین ۶.۷ درصد از مردان شاغل در پایان سال ۱۴۰۰ در مدت مشابه سال قبل کار خود را رها کرده‌ و تمایلی برای یافتن کار از خود نشان نداده‌ و به جمع جمعیت غیر فعال افزوده شدند. تعداد این گروه بالغ بر یک میلیون و ۳۲۱ نفر عنوان شده است.

بنابراین در بازه زمانی اشاره شده، ماندگاری اشتغال در بین مردان سهم بالایی را به خود اختصاص داده است، به‌گونه‌ای که ثبت رقم ۸.۹۷ درصد ماندگاری اشتغال بالاترین رقم در بین فصول بوده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمترین مقدار انتقال در وضع شاغلان مرد از فصل پایای ۱۴۰۰ به زمان مشابه در سال قبل، مروبط به بیکاری بوده و به عبارتی بیکاری کمترین ثبات را داشته است.

وضعیت شاغلان براساس مقدار سهم و تعداد در دو نمودار زیر نشان داده شده است.

ثبات در اشتغال مردان

ثبات در اشتغال مردان

کد خبر: 60589

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =