اجرای برنامه طرح تابستانه مهارت با ظرفیت ۲ میلیون نفر

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طرح مدرسه تابستانه مهارت در مدت سه دوره تابستانه با ظرفیت ۲ میلیون نفر اجرایی می‌شود. 

به گزارش آتیه آنلاین، مرتضوی امروز ۲۲ خردادماه در جریان مراسم امضای تفاهم نامه چندجانبه با موضوع غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با ارائه آموزش های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده در قالب مدرسه تابستانه مهارت افزود : هدف از برگزاری این جلسه امضای تفاهم‌نامه غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل تحت عنوان طرح خلاقانه مدرسه تابستانه مهارت است. این طرح به مصوبه شورای عالی اشتغال تبدیل شد.
وزیر کار ادامه داد : رئیس جمهوری یکی از مشکلات کارآفرینان را کمبود نیروی کار خلاق و ماهر می‌دانند و از طرفی مسئله بیکاری از دیگر مشکلات بازار کار محسوب می‌شود.
مرتضوی همچنین اضافه کرد : باید از هدایت‌های تحصیلی نظری به سمت تلفیق هدایت تحصیلی نظری و عملی حرکت کنیم. براساس مطالعات اجمالی کمتر جوان خلاق ماهر بیکاری را نشان می‌دهد. عدم مهارت آموزی تخصصی و نیازسنجی های تخصصی از مسائل مهم در حوزه اشتغال و مهارت به حساب می‌آید.
او گفت: اکنون بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور، نیروی کار اتباع خارجی هستند و در نقطه مقابل، اعزام نیروی کار خلاق و ماهر با توجه به استعدادهای کشور و منطقه با وجود سیاست‌های آمایشی، باید در دستور کار قرار گیرد.
وزیر کار دولت سیزدهم ادامه داد: همگان با هم باید در اقدامی خلاقانه ظرفیت‌های بالقوه را با تجمع استعدادها به طرحی نو تبدیل کنیم.
مرتضوی توضیح داد: امیدواریم با این اقدامات نیروی کار خلاق و با ظرفیت را در کشور گسترش داده و توسعه ظرفیت‌های این حوزه کاهش نرخ بیکاری را داشته باشیم.
او افزود: اراده همه دستگاه‌های مشارکت‌کننده در اجرای طرح مذکور قابل ستایش است. در راستای حلقه تکمیلی اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت‌های ورزشی نهادها و دستگاه‌های حاضر در طرح استفاده کرد.


اشتغال برای ورود به فضای اجتماعی به جوانان کمک می‌کند
محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه مراسم امضای این تفاهم چندجانبه گفت :آموزش کسب کار و هدایت شغلی در راستای تعلیم و تربیت شغلی جوانان، فضا را برای حضور این افراد در جامعه مهیا می‌کند.
او افزود : تعلیم و تربیت اجتماعی در کلاس و در فضای منزوی از اجتماع رخ نمی‌دهد. استفاده از تجریه گذشته کشور در بسترسازی ورود نوجوان به محیط اجتناعی در طرح مدرسه تابستانه دیده شده است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: شغل به جوانان کمک خواهد کرد که افراد به جامعه ورود پیدا کنند. ما در دانشگاه آزاد اسلامی برای امیدبخشی به نسل آینده در راستای اجرایی شدن این طرح‌ یاری‌ رسان خواهیم بود. اجرای طرح مذکور امیدافرینی برای جوانان کشور یه دنبال دارد.

سردار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی هم در ادامه این مراسم گفت : در سند اعتلای بسیج مکلف به اقتصاد مردم‌سالار هستیم که طرح مدرسه تابستانه را در این راستا می‌دانیم.
او افزود: همه ظرفیت‌های بسیج سازندگی در این حوزه به‌کار گرفته می‌شود. در بسیج سازندگی نیز در حوزه ارائه آموزش‌ها نیز می‌توانیم یاری‌رسان طرح باشیم.
سردار زهرایی ادامه داد:همچنین سازمان بسیج سازندگی از ظرفیت‌های طرح سرباز ماهر و طرح استاد شاگردی نیز در راستای تحقق ظرفیت‌های این طرح بهره‌مند خواهد شد.


مهارت آموزی بستر اشتغال پایدار است
مرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد در ادامه مراسم امروز گفت : این طرح با پیگیری های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دستور شورای عالی اشتغال قرار گرفته و تصویب شد.
او افزود : با توجه به تجربیات کمیته امداد در حوزه اشتغال به این جمع‌بندی رسیدیم که مهارت‌آموزی را باید زمینه و بستر اشتغال پایدار دانست.
بختیاری ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی حدود ۸۴۰ هزار دانشجو و دانش آموز را تحت پوشش دارد و باید از این ظرفیت در طول دوره‌های تابستانه مدنظر قرار داد.
رئیس کمیته امداد اضافه کرد : وزارت کار، بسیج سازندگی، دانشگاه آزاد اسلامی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مجموعه‌ کاملی برای اجرای این طرح محسوب می‌شوند. اجرایی شدن این طرح مهارتی در حوزه اشتغال‌زایی نیز به کمیته امداد کمک خواهد کرد.
بختیاری همچنین گفت : ارائه آموزش های مها تی در حوزه اشتغال امکان تاثیرگذاری مناسبی را دارد. اعطای گواهی های مهارتی از طرف سازمان آموزش فنی و حرفه دیگر دستگاه ها در راستای اجرای طرح‌ها و اقدامات مربوط به اشتغال یاری‌ سان خواهد بود.

ارائه مهارت‌های متناسب با اوقات فراغت دانش‌آموزان در طرح تابستانه مهارت
غلامحسین حسینی نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هم در این مراشم گفت :آموزش‌های مهارتی متناسب با غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در قالب طرح تابستانه مهارت تدارک دیده شده است.
حسینی‌نیا اضافه کرد: این اقدام به صورت مشترک و جمعی بین نهادهای مختلفی در قالب طرح تابستانه مهارت انجام می شود.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای ادامه‌داد :توسعه و تقویت فرهنگ کار، ایجاد زمینه مناسب برای رشد مهارت های دانش آموزان و استعدادسنجی از ویژگی های این طرح خواهد بود.
حسینی نیا با اشاره به اینکه معرفی اشتغال آینده و آینده مشاغل نیز در قالب طرح مذکور مورد توجه است، بیان کرد: نوجوانان و جوانان ۱۲ تا ۱۸ سال در دوره های ۶۰ تا ۱۲۰ ساعته در طول سه دوره تابستانه مهارت‌های لازم را در قالب این طرح کسب خواهند کرد.
معاون وزیر کار اضافه کرد: جوانان و دانش‌آموزان ظرفیت بی‌بدیلی برای اجرایی شد و این طرح در حوزه آموزش‌های مهارتی، ظرفیت‌های سازمان آموزش فنی و حرفه ای، ظرفیت‌های مدارس آموزش و پرورش، ظرفیت‌های خوابگاهی کمیته امداد و مددجویان، ظرفیت‌های صداو سیما و بسیج سازندگی نیز به عنوان امکانات اجرایی طرح تابستانه مهارت موردتوجه است.
حسینی‌نیا همچنین تاکید کرد: طرح مذکور از ابتدای تیرماه آغاز به کار خواهد کرد و پیش‌بینی‌های اولیه لازم در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شده است. دومین دوره مسابقات ملی مهارت را برای نوجوانان و جوانان برنامه ریزی کرده ایم.
مراسم امضای تفاهم نامه چندجانبه با موضوع غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان با ارائه آموزش های کسب و کار و هدایت شغلی متناسب نیاز بازار کار آینده در قالب مدرسه تابستان مهارت با حضور وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و آموزش و پرورش، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، رئیس بسیج سازندگی کشور و رئیس کمیته امداد امروز ۲۲ خرداد در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

کد خبر: 61019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =