امضای تفاهم‌نامه همکاری بین وزرای کار ایران و قطر 

صبح امروز، دوشنبه ۵ تیرماه تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزرای کار ایران و قطر در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضای طرفین رسید. 

به گزارش آتیه آنلاین، صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان انعقاد این تفاهم‌نامه گفت : در روزهای نشین های مشترکی بین هیات ایرانی و قری شکل گرفته و تصمیمات خوبی در زمینه های مختلف اتخاذ شد. امیدواریم این تصمیمات هرچه سریعتر اجرایی شوند.

وزیر کار ادامه داد: از مواضع سازنده و صریح هیات قسر قدردانی داریم و توافقات اتخاذ شده باید با جدیت و قدرت دنبال شود که این مهم با ادامه مذاکرات و پیگیری ها محقق خواهد شد.
مرتضوی تاکید کرد:درخواست ماموریت یک نفر در سفارتخانه های دوطرف برای پیگیری توافقات انجام شده را داریم.

توافق همکاری ایران و قطر در حوزه‌های اعزام نیروی کار
محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جریان این مراسم گفت: از روز گذشته مذاکرات بسیار خوبی در سطوح مختلف در حوزه های کارشناسی در راستای ساماندهی و اعزام نیروی کار با هیات قطری شکل گرفت.

این دور پنجمین نشست مذاکرات با هیات قطری در حوزه اعزام نیروی کار محسوب می‌شود. تفاهم‌نامه‌ای در سال ۱۳۷۰ شمسی با دولت وقت قطر در این حوزه شکل گرفته که به دلایلی این توافقات چندان موفقیت‌آمیز نبوده و در این دور مذاکرات به دنبال چگونگی اجرایی کردن تفاهم‌نامه جاری هستیم.

او اضافه کرد: بیانیه مشترکی با محوریت موضوعات ملی بین هیات ایرانی و قطری برای امضا آماده شده است.
معاون وزیر کار ادامه داد: هوایی، دریایی، هتل‌داری و پزشکی از طرف هیات قطری درخواست اعزام نیروی کار صورت گرفته است.
او ادامه داد: در فرایند تامین کار نیروی کار متخصص در تمامی حوزه ها آمادگی کامل را اعلام می‌کنیم که در کمترین زمان ممکن این مهم را محقق کنیم.
وی بیان کرد: در ۶ ماهه اخیر بیش از ۴ هزار نفر نیروی کار ایرانی درخواست اعزام به کشور قطر را داشتند که تنها ۵۰۰ نفر از آنها موفق با انجام این کار شدند. طبیعتا اگر اعلام نیازها به صورت دقیق تر اعلام شود این رقم امکان افزایش خواهد داشت.
کریمی بیرانوند تاکید کرد: بر اساس اعلام هیات قطری ۱۵۰ دفتر اعزام نیروی کار در این کشور وجود دارد که کارها باید از این طریق انجام شود. در راستای موضوعات اعلام نیاز، در کمیته مشترک اجرایی و عملیاتی کردن آن بررسی می‌شود و عزم ما در این زمینه وجود دارد.

تسهیل تجارت بین ایران و عراق با امضای تفاهم‌نامه وزرای کار دوکشور
علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: روز گذشته جلسه مفصلی بین هیات ایرانی و قطری در وزارت کار برگزار و گفت و گوهایی در تمامی زمینه‌ها صورت گرفت.
او بیان کرد: وزیر کار ظرفیت‌های مختلف وزارتخانه را در حدود ۱۲۰ حوزه به حضور هیات قطری معرفی کردند. حوزه حمل و نقل از نظر ما در ارتباط با کشور قطر بسیار مهم است.
عسگریان گفت: ارتباط بین جنوب و شمال را با کمترین هزینه با صدور مجوز در مبدا انجام خواهیم داد. تمام کشوهای شمالی ایران با ما درارتباط هستند و امکانات حمل و نقل در این حوزه فراهم است.
معاون وزیر کار بیان کرد: همکاری‌های مالی بانکی نیز برای ما درارتباط با کشور قطر در راستای تسهیل تجارت بین دو کشور بسیار مهم است.
وی ادامه داد: ما پیرو جلسه برگزار شده در صورت امکان با حضور در قطر ارتباط گسترده‌ای با بازرگانان قطر برقرار خواهند کرد و این ارتباط ظرفیت‌های پنهان را آشکار خواهد کرد.
او همچنین تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه در حوزه نمایش توانمندی‌های کشور ما در قطر بسیار موثر خواهد بود. این نمایشگاه می تواند با اتاق های بازرگانی دوطرف متصل خواهند شد. از تجار قطری برای برگزاری گفت و گوهای مستقیم براس سفر به ایران دعوت می شود.
عسگریان در ادامه افزود: امیدواریم این ارتباط با وزیر اقتصاد قطر نیز برقرار شود. و امید داریم که این جلسات منشا اثر و نقطه شروع خوبی در همه حوزه ها به ویژه مبادلات تجاری باشد.

تفاهم همکاری ایران و قطر در زمینه کار، اشتغال و آموزش و اعزام نیروی کار ماهر
علی بن‌سعید بن صمیخ المری، وزیر کار کشور قطر، در ادامه این نشست گفت : بسیارمهم است که توافقات بین هیات قطری و ایرانی پیاده سازی شود که مقدمات این مهم تدارک دیده شده است.
او افزود: هیات های ایرانی و قطری در مذاکرات روز گذشته به توافقات و تفاهم‌ها در حوزه های کار، اشتغال و آموزش و همچنین تجارت و بازرگانی دست یافتند تا همکاری بین دو کشور اجرایی شود.

وی همچنین بیان کرد: دو هیات و سیاستمداران ایرانی و قطری بسیار تمایل به افزایش اشتغال دارند و اعزام نیروی کار ایرانی به قطر را انتظار دارند و که اعزام رایزن این حوزه می تواند چالش های این بخش را برطرف کند. هماهنگی بیشتر دو کشور امکان برطرف کردو این چالش ها را فراهم خواهد کرد.
وزیر کار دولت قطر اضافه کرد : ما نیازمند جذب نیروی کار در برخی زمینه ها از جمله پزشک، مهماندار و حمل و نقل در سطوح بالا هستیم.
علی بن‌سعید بن صمیخ المری ادامه داد: در ارتباط با بازرگانان، سرمایه‌گذاری تسهیلات بانکی روسای بانک‌های مرکزی ایران و قطر در دوحه توافقاتی داشتند که امیدواریم در این زمینه‌ها اقدامات مناسبی صورت گیرد.
او توضیح داد :ما در قطر برای تسهیل سرمایه‌گذاری در این کشور، وزارتخانه‌های کار، بازرگانی و کشورمان را در قالب یکپارچه و هماهنگ در راستای تسهیل فعالیت‌های این حوزه‌ها به کار گرفته ایم.
وزیر کار کشور قطر در ادامه گفت: همچنین ما اخیرا اقدامات دیگری برای تسهیل سرمایه‌گذاری و جذب کارکنان ماهر انجام دادیم و در این حوزه روادید کارآفرینان و افراد با استعداد را عملیاتی کرده ایم.

تشکیل کارگروه مشترک همکاری وزارتخانه‌های کار ایران و قطر
محمدحسن العبیدلی، قائم مقام وزارت کار قطر در ادامه این نشست گفت: از همکاری مثمر ثمر هیات ایرانی در کمیته مشترک سپاسگذارم و در این حوزه اقدامات خوبی در حوزه همکاری مشترک صورت گرفته است.
وی تاکید کرد: ما کارگروه مشترک دائمی را تشکیل دادیم که به صورت پیوسته پیگیری توافقات بین وزارتخانه‌های کار ایران و قطر را دنبال خواهد کرد و از طرف ایران دستگاه‌های مربوطه در این کارگروه عضو خواهند بود.
او بیان کرد : امیدواریم با پیگیری و تحقق توافقات صورت گرفته جذب نیروی کار ماهر ایرانی را در کشور قطر داشته باشیم. امید که در آینده پیگیری لازم از طرف‌های ایرانی و قطری در حوزه اجرای توافقات کمیته مشترک صورت گیرد.

در جریان این تفاهم‌نامه، گفتگوهای دوجانبه و تبادل‌نظر در مورد مسائل حوزه‌های کارگری، کارفرمایی و تبادل تجربیات مهارت‌ آموزی و همچنین توسعه همکاری‌های مشترک با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مورد توجه و تاکید وزرای کار ایران و قطر قرار گرفت.

در پایان مراسم امروز، توافقنامه بین دو کشور ایران و قطر توسط وزرای کار دوکشور به امضا رسید.

کد خبر: 61540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =