ایجاد ۷۲۰ هزار شغل در بازه زمانی یک‌سال گذشته

با اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سامانه جستجوی شغل با هدف کاهش هزینه های جستجوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان و ایجاد پویایی در بازار کار فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز خواهد کرد.

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۲۰ هزار فرصت شغلی ماندگار و دائم در کشور ایجاد شده است. همچنین در این مدت نرخ اشتغال بانوان و دانش آموختگان افزایش پیدا کرده است.
به گزارش آتیه آنلاین، وزیر کار امروز یکشنبه، هجدهم تیرماه در آیین رونمایی از سامانه جستجوی شغل بیان کرد: کاهش نرخ بیکاری در بهار سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد هستیم. براساس اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری به ۸.۲ درصد رسیده است. براساس برخی گزارش‌ها این نرخ در دهه گذشته منحصر به فرد است.

او افزود: در این بازه مقایسهای نرخ کاهشی ۲۴ استان را شاهد بودهایم. سیاستگذاری مطلوب دولت سیزدهم در این حوزه زمینه این اتفاق را رقم زده است.
وی ادامه داد: تحقق سیاست های کلان دولت در حوزه اشتغال مستلزم شفافیت در بازار کار است. در گذشته براساس اسناد پیمایشی میزان بیکاری از طریق مراجع رسمی اعلام می‌شد و سامانه ای که دقیقا میزان بیکاری را اعلام کند، وجود نداشت.

مرتضوی اضافه کرد: راهاندازی سامانه جستجوی شغل کار بزرگی است که ما را به سمت و سوی شفافیت هدایت خواهد کرد. این سامانه در واقع پسند بین کارگر و کارفرما را به بهترین شکل و به صورت برخط برقرار می‌کند. همه کارجویان و کارفرمایان امکان ثبت مشخصات در این سامانه را خواهند داشت. امام سامانه ارتقا یافته‌تری در آینده راه‌اندازی خواهد شد که به تفصیل نرخ بیکاری از فعالیت‌های آن قابل استخراج باشد. این سامانه تحت عنوان سامانه رصد اطلاعات بازار کار فعالیت خواهد داشت.

وزیر کار دولت سیزدهم در ادامه گفت: ما باید اطلاعات جامع و کاملی از کارجویان، کارفرمایان و شاخص‌های بازار کار داشته باشیم. این سامانه‌ها ما را به جایگاهی می‌رسانند که آمایش، طراحی، ترسیم و اجرایی‌کردن آمایش شغلی را در کشور محقق کنیم.

او بیان کرد: امروز ما دستور رئیس دولت را در حوزه جستجوی شغل تحقق بخشیم. در حوزه اشتغال نیز گام‌های بلندی برداشته شده است. براساس اعلام کمیته امداد امام تا پایان سال ۱۰۰ هزار مددجو به خودکفایی می‌رسند.
وی همچنین توضیح داد: این سامانه ها نیازمندیهای آموزشی بازار کار را نیز محقق خواهند کرد. سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در طرح‌های مختلف خود از جمله طرح آموزش تابستانه موفقیت‌های بسیاری کسب کرده‌اند. نیازمندی‌های آموزشی بازار کار را در بخش‌های مختلف برطرف خواهیم کرد.

فرایند هوشمند کاریابی در سامانه جستجوی شغل
محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در جریان مراسم رونمایی از سامانه جستجوی شغل گفت: امروز رونمایی از سامانه ارتقا یافته جستجوی شغلی وزارت کار انجام می‌شود.
او ادامه داد: در دولت قبل سامانه‌ای در حوزه جستجوی کار با مشکلات متعدد راه‌اندازی شد که در دولت سیزدهم با اصلاح فرایندهای مختلف این سامانه، سامانه جستجوی شغل در قالب جدید آغاز به کار می‌کند.
وی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های همیشگی بازار کار اطلاعات این حوزه از این حوزه است. موضوع بعدی هوشمندسازی فعالیت‌های این بخش است که توسط این سامانه صورت می‌گیرد. در واقع فرایند کاریابی در این سامانه به صورت هوشمند ارائه می‌شود.
معاون وزیر کار اضافه کرد : در مدت فعالیت یک ماهه فعالیت سامانه حدود ۳۱ هزار کارجو در این سامانه ثبت نام کرده و در این مدت ۶۱ هزار فرصت شغلی در سامانه مذکور به ثبت رسیده است. همچنین در این بازه زمانی از طریق سامانه حدود ۹۲۰۰ معرفی نامه و ۲۷۳۲ کارگزاری اتفاق افتاده است.
کریمی بیرانوند تاکید کرد:در این سامانه شغل های موردنظر کارفرمایان و کارجویان تحلیل می شود. در این سامانه داشبوردهای اختصاصی برای استان‌ها به صورت مجزا در اختیار قرار دارد. هزینه های جستجوی شغل و به کار گماری در این سامانه کاملا کاهش پیدا کرده است. مشاغل نوظهور و شغل های رو به افول نیز در این سامانه ارائه می شود.


ارتباط بی‌واسطه کارجو و کارفرما در سامانه جستجوی شغل
رضایی، مدیرعامل صندوق کار آفرینی امید در ادامه مراسم امروز بیان کرد: در این سامانه ارتباط کاملا مشخصی بین کارجو و کارفرمای ایجاد خواهد کرد.

او افزود: در این سامانه کارجو و کارفرمای بدوو دخالت شخص ثالث می توانند اقدام به ثبت نام داشته باشند.

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه تاکید کرد:در این سامانه بیش از ۷۴۰۰ عنوان شغلی در سامانه جستجوی شغل ثبت شده است. بیش از ۱۳۰۰ کارفرمای در مدت کوتاه فعالیت سامانه اطلاعات لازم خود را در سامانه به ثبت رسانده‌اند.

رضایی اضافه کرد: با فعالیت این سامانه فرصت مناسبی در اختیار فعالان حوزه بازار کار قرار خواهد گرفت.

کد خبر: 61943

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =