مروری بر اقدامات درمانی تامین اجتماعی برای محرومیت‌زدایی در خراسان شمالی

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی اقدامات انجام شده در راستای محرومیت‌زدایی در سطح استان را تشریح و اعلام کرد که از جایگاه خوبی در ارائه خدمات درمانی به جامعه هدف برخورداریم، در جذب نیروی انسانی و پزشکان متخصص در سراسر استان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته که تاثیر خوبی در بهبود ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان داشته است.

دکتر سعید صدرمنش در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، به مناسب فرارسیدن ۲۵ تیرماه، روز تامین اجتماعی اضافه کرد: ما در حوزه درمان مستقیم یک بیمارستان عمومی ۱۰۹ تختخوابی (ثامن‌الائمه (ع) بجنورد)، دو درمانگاه خصصی در اسفراین و شیراون و یک درمانگاه عمومی در جاجرم داریم.

وی افزود: این استان دارای یک میلیون نفر جمعیت است که از این تعداد ۱۶۸ هزار نفر (حدود ۳۷ درصد) تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار دارند.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی با بیان اینکه در حوزه درمان غیرمستقیم با ۴۸۰ مرکز طرف قرارداد هستیم که شامل پزشکان عمومی، متخصص، مراکز درمانگاهی، بیمارستان‌های دانشگاهی و سایر مراکز پاراکلینیکی می‌شود.

صدرمنش در تشریح روند توسعه خدمات درمانی تامین اجتماعی در استان خراسان شمالی در دوره مدیریتی جدیدی این سازمان اظهار کرد: ارتقای تمام بخش‌های بیمارستان و هتلینگ آن از حدود دوسال قبل آغاز شد و در این مدت به پایان رسیده است. ما توانستیم بخش آی. سی. یو را به مجموعه‌مان اضافه کنیم. تعداد بخش‌های سی. سی. یو را به دوبرابر افزایش دادیم.

وی ادامه داد: همچنین در قالب برنامه‌های توسعه‌ای احداث درمانگاه‌های تخصصی را دنبال کردیم که یکی از آنها از حدود یک سال قبل آغاز شده و حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که امسال به بهره‌برداری می‌رسد. ساخت آشپزخانه صنعتی بیمارستان نیز به پایان رسیده است. یکی از بخش‌هایی که توسعه آن را از ابتدای سال جاری آغاز کردیم بخش اورژانس است که فرایند هتلینگ و بازسازی آن آغاز شده و مساحتش دو برابر خواهد شد و از ۶۰۰ به ۱۳۰۰ متر مربع می‌رسد. تعداد تخت‌های اورژانس نیز از ۱۳ به ۲۰ می‌رسد.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی با بیان اینکه تا پیش از این انبار دارویی نداشتیم که فرایند ساخت آن از ابتدای سال ۱۴۰۲ به مساحت ۱۶۰۰ متر مربع شروع شده است گفت: از جمله دیگر اقدامات خوبی که در راستای محرومیت‌زدایی انجام شد راه‌اندازی درمانگاه تخصصی در شهرستان‌های گرمه و جاجرم بود که موافقت آن اخذ شده و اکنون به دنبال جانمایی و اهدای زمین هستیم.

صدرمنش افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی نیز سال گذشته یک دستگاه سونوگرافی و یک دستگاه اکوکاردیوگرافی به مجموعه بیمارستان افزوده شد. یک نیاز شدید در استان به دستگاه ام. آر. آی هم داشتیم که موافقت سازمان برای خریداری دستگاه صورت گرفته است. برای خرید دو دستگاه ماموگرافی و او. پی. جی نیز موافقت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در جذب نیروی انسانی و پزشکان متخصص در سراسر استان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است اظهار کرد:ما موفق شدیم پزشکانی جذب کنیم که تاثیر خوبی در بهبود ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان داشت؛ به نحوی که میزان ویزیت انجام شده در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن افزایش ۱۰ درصدی و میزان ویزیت سرپایی نیز افزایش ۲۲ درصدی در بجنورد و افزایش ۱۰ درصدی در کل استان داشته است. تعداد کل بیماران سرپایی ما در سال ۱۴۰۱، ۸۴۴ هزار و ۶۳۹ نفر بوده است.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی درباره جایگاه مراکز درمانی تامین اجتماعی در خراسان شمالی که در ردیف استان‌های کم‌برخوردار قرار می‌گیرد گفت: جایگاه خیلی خوبی برخوردار هستیم و روزانه بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مراجعه سرپایی به بیمارستان بجنورد داریم و در مجموع در تمام مراکز درمانگاهی تامین اجتماعی در سطح استان بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ نفر مراجعه روزانه به ثبت می‌رسد.

صدرمنش افزود: باتوجه به اینکه ۴۰ درصد جمعیت استان را پوشش می‌دهیم آمار ارائه خدمات ما به جامعه هدف، آمار خوبی است و ضریب اشغال تخت‌های ما از حدود ۴۰ درصد به ۶۸ درصد رسیده و اکثر تخت‌های ما اشغال هستند. در بخش‌هایی چون بخش داخلی ضریب اشغال تخت به ۱۰۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه تعداد اعمال جراحی ما در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته‌اش مشمول افزایش ۱۰ درصدی شده و در سال گذشته بالغ بر ۵۰۰۰ عمل جراحی انجام شده است اضافه کرد: در سطح استان کلینیک بیماری‌های مزمن راه‌اندازی شده و غربالگری دیابت، فشارخون و کلورکتال انجام می شود و شاید جزو اولین استان‌هایی بودیم که دوسال گذشته کلینیک دیابت را راه‌اندازی کردیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی ادامه داد: در سال گذشته، آمار خوبی از افراد در برنامه‌های غربالگری شرکت کردند. ۱۵۵۵ نفر در غربالگری سرطان برست و ۱۵۳۴ نفر در غربالگری کلورکتال شرکت کردند. همچنین در کلینیک دیابت و فشارخون طی سال۱۴۰۱، پنج هزار و ۶۵ نفر از خدمات استفاده کردند. ۲۱۹۷ نفر بیمار فشار خونی و ۹۸۰ بیمار دیابتی ویزیت شدند.

صدرمنش همچنین به پوشش خدمات درمان ناباروری که از سال گذشته در دستورکار سازمان تامین اجتماعی قرار گرفته است اشاره کرد و گفت: ۱۰۵ پرونده تا کنون تشکیل و هزینه آن پرداخت شده است. ۹۰ درصد هزینه در بخش دولتی و در بخش خصوصی هم ۹۰ درصد براساس تعرفه بخش غیردولتی را تقبل می‌کنیم. حمایت از بیماران خاص را نیز پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه جهت برقراری عدالت درمانی یک تیم جهادی شامل متخصصان مختلف را داریم که در مناطق محروم خدمات رسانی می‌کنند و در سال گذشته بالغ بر ۱۵ مرتبه اردوی جهادی پزشکان انجام شد گفت: یکی دیگر از اقدامات ما در تسهیل خدمت‌رسانی این بود که در بخش درمان غیرمستقیم مدت زمان عقد قرارداد با پزشکان و داروسازان را به کمتر از ۲۴ ساعت رساندیم.

مدیر درمان تامین اجتماعی استان خراسان شمالی ادامه داد: بیمارستان بجنورد رتبه یک اعتباربخشی را در سال ۱۴۰۲ کسب کرد. در بخش درمان غیرمستقیم نیز در پایان سال گذشته رتبه یک کشوری را کسب کردیم. در حوزه جوانی جمعیت نیز برنامه‌هایی اجرا و رتبه اول از حیث اقدامات انجام شده را در سطح استان کسب کردیم.

کد خبر: 62200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =