۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 62486

پایش خدمات درمانی عاملی برای تحکیم عدالت

دکتر نازنین لشکری، پزشک معتمد بیمارستان تأمین‌اجتماعی زاهدان
پایش خدمات درمانی عاملی برای تحکیم عدالت

پزشکان معتمد، نقش کلیدی در بررسی ارائه خدمات درمانی بیمارستان‌ها دارند. رسیدگی به پرونده‌های بستری و سرپایی اورژانس از جمله مهمترین وظایف این پزشکان را تشکیل می‌دهد که فرایند این امور ضمن حفظ منابع و مصارف سازمان، سبب شکل‌گیری درمان‌های عادلانه می‌شود.

با توجه به گستردگی خدمات بستری و نیز اورژانس، پرونده‌های درمانی بیماران از زوایای گوناگونی بررسی می‌شود. اندیکاسیون و کد بستری، ویزیت‌ها و انجام مشاوره‌ها از جمله مسائلی است که در پرونده‌ها مورد مداقه قرار می‌گیرد. برای مثال، کد جراحی اعلامی از سوی پزشک جراح برای محاسبه ضریب کای جراحی، باید منطبق با عمل جراحی باشد؛ زیرا به ‌ندرت مشاهده می‌شود کد اعلامی با کد واقعی به منظور دریافت دستمزد جراحی تطابق نداشته و پایش این اقدامات از سوی پزشک معتمد انجام می‌شود. همچنین بررسی پرونده‌های سرپایی در بخش اورژانس، به‌ویژه در مواردی مانند گچ‌گیری از دیگر مسئولیت پزشکان معتمد را تشکیل می‌دهد.

علاوه بر این امور، وظایف دیگری نیز برعهده پزشکان معتمد بیمارستان‌ها قرار دارد و آن تشکیل کمیته‌های مرگ‌ومیر به منظور بررسی پرونده درمانی بیماران فوت ‌شده است. شکایات بیماران از بیمارستان یا پزشکان نیز از سوی پزشکان معتمد، رسیدگی و بررسی می‌شود. همچنین امتیازدهی به پزشکان برای پرداخت کارانه به آن‌ها نیز از دیگر وظایف این پزشکان را تشکیل می‌دهد. در کنار این وظایف، بررسی اندیکاسیون سزارین نیز برعهده پزشکان معتمد قرار دارد و با توجه به ترویج زایمان طبیعی به عنوان دستورالعمل نظام سلامت، انجام این وظیفه اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

به این ترتیب، می‌توان گفت حجم مسئولیت پزشکان معتمد بسیار سنگین و دشوار است و در این بیمارستان در شش ماه نخست سال ۱۴۰۱ تعداد ۹ هزار و ۴۴۳ پرونده توسط من به عنوان تنها پزشک معتمد بیمارستان، بررسی شده است؛ آن هم در شرایطی که بررسی‌ها به‌روز بوده و در برخی از روزها ادامه امور به وقت اضافه کشیده می‌شود. بی‌شک در صورت ایجاد خلأ در مسئولیت پزشکان معتمد، شیرازه امور بیمارستان مختل شده و چنانچه پرونده‌های بستری به تأیید نرسد، ارائه صورتحساب‌ هزینه‌ها و پرداختی‌ها میسر نمی‌شود.

تأیید پرونده‌ها از سوی پزشکان معتمد هم به صورت دستی و نیز سیستمی صورت می‌گیرد و بسیاری از امور این حوزه در سامانه (HIS) به ثبت می‌رسد. ارائه خدمات الکترونیک در این حوزه سبب شده است تا ضمن ایجاد سهولت در دسترسی به اطلاعات به‌ویژه پرونده‌ درمانی بیماران از طریق کدملی، پایش اطلاعات نیز میسر شود.

یکی از مسائل مهم پزشکان معتمد مربوط به ایجاد نارضایتی برخی از پزشکان در حوزه کدهای جراحی است. همچنین برخی از بیمارانی که تمایل به انجام سزارین دارند، به دلیل نبود اندیکاسیون سزارین، خواسته آن‌ها برآورده نمی‌شود. برای دستیابی به نتیجه مؤثر در فرایند امور پزشک معتمد، پیشنهاد می‌شود که بر تعداد نیروهای شاغل در این حوزه افزوده شود؛ هرچند به‌کارگیری پزشکان معتمد دارای ضوابطی است که بر اساس میزان تخت‌های بیمارستان تعیین می‌شود. بازتاب خدمات پزشکان معتمد را می‌توان در فرم‌های امتیازدهی به آنها که از سوی ریاست بیمارستان، مدیریت درمان و کارشناسان مربوطه تعیین می‌شود، جست‌وجو کرد. امید است که با رفع مسائل پزشکان معتمد، شاهد ارتقای روزافزون جایگاه این گروه حرفه‌ای به عنوان پایشگران حوزه درمان در راستای گسترش عدالت باشیم.

کد خبر: 62486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =