تلاش تأمین اجتماعی برای پوشش بیمه‌ای افراد بدون بیمه

حمیدرضا نائب خسروشاهی، کارشناس بیمه‌های اجتماعی گفت: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بیمه‌گر تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر برای پوشش افراد بدون بیمه با جمعیت حدود ۶ میلیون نفر انجام داده است و اکنون ۴۶ میلیون نفر از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند.

نائب خسروشاهی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در پاسخ به این سوال که اکنون ۶ میلیون نفر فعال در عرصه اشتغال غیررسمی از هیچ پوشش بیمه‌ای برخوردار نیستند و اینکه تأمین اجتماعی از چه روش‌هایی امکان جذب این افراد به عنوان بیمه‌شدگان جدید را دارد؟ افزود: براساس آمارهای در دسترس، اکنون ۶ میلیون نفر در مشاغل زیرزمینی فعالیت دارند که بخشی از جمعیت در قالب پلتفرم‌ها و مشاغل اینترنتی مشغول به کارند که باید زمینه پوشش بیمه‌ای این افراد را فراهم کرد.

او بیان کرد: البته تأمین اجتماعی در طول سالیان گذشته اقدامات ارزشمندی برای بهره‌مندی افراد بدون بیمه در کشور انجام داده و اکنون طبق آمارها از ۷۳ درصد جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی ۵۳ درصد بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی و ۲۰ درصد را نیز دیگر بیمه‌های اجتماعی خدمات‌رسانی می‌کنند.

بازنگری در قوانین برای امکان تعریف مزایای خاص ویژه مشاغل زیرزمینی

خسروشاهی گفت: معتقدیم که این نهاد بیمه‌گر می‌تواند در قالب بازنگری در قوانین و مقررات، تعریف مزایای خاص این سازمان را برای این پلتفرم‌ها و مشاغل زیرزمینی برای جذب بیمه‌شدگان جدید از میان این گروه‌های شاغل، مورد توجه داشته باشد.

او ادامه داد: همچنین باید قوانین و مقررات تأمین اجتماعی به‌روزرسانی شود. اگرچه اخیرا اقداماتی در این زمینه انجام شده است اما باید کسب‌وکارهای دیجیتال و رانندگان تاکسی‌های اینترنتی که مزایای خاصی از بیمه‌های اجتماعی نداشته و کارگاه به معنا واقعی ندارند در قالب پلتفرم‌ها تعریف و افراد شاغل در این بخش‌ها را تحت پوشش قرار داد.

نائب خسروشاهی افزود: آگاه کردن این افراد نسبت به فواید پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی، مزایای بازنشستگی و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان را برای آنان به همراه خواهد داشت و در این صورت از طرح استقبال خواهند کرد.

او بیان کرد: ضمن اینکه بیمه‌پردازی این افراد در طول فعالیت کاری آنان نیز سازمان را در راستای ایفای تعهدات در قبال افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر یاری خواهد کرد.

این کارشناس بیمه‌های اجتماعی اضافه کرد: از آنجا که سازمان تأمین اجتماعی به دنبال جذب افراد بیمه‌شده جدید در میان افراد بدون بیمه است این اقدام علاوه بر افزایش شمار بیمه‌شدگان، در راستای تأمین منابع و پایداری و کارآمدی سازمان برای ایفای تعهدات همه جانبه خود کمک خواهد کرد.

کد خبر: 62721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =