کارگران بخش ساختمان در انتظار پوشش بیمه‌ای

در حالی به گفته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اصلاحیه طرح بیمه کارگران ساختمانی به‌زودی در صحن مجلس بررسی می‌شود که سال گذشته در راستای حل مسأله پوشش بیمه‌ای کارگران حوزه ساختمان، اصلاح ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در مجلس مطرح و به تصویب نمایندگان رسید.

به گزارش آتیه آنلاین، رئیس مجلس شورای اسلامی امروز ۱۵ مردا ۱۴۰۲ در پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مجلس درباره بررسی و تعیین تکلیف موضوع بیمه کارگران ساختمانی گفت: بررسی مسائل بیمه‌ای مرتبط با این بخش از کارگران فعال و شاغل در حوزه ساختمان در حال حاضر هم مشکل مردم برای گرفتن پروانه و هم مشکل کارگران است. از این رو اصلاحیه طرح بیمه کارگران ساختمانی به زودی در صحن بررسی می‌شود.

حاجی دلیگانی در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با استناد به بند ۱۱ ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس در ارتباط با بیمه کارگران ساختمانی تذکری با این مضمون عنوان کرد که در حال حاضر ۵ ماه از سال گذشته و در این زمینه هیچ تعیین تکلیفی صورت نگرفته و نمایندگان آخرین وضعیت این طرح را جویا می‌شوند.

قالیباف با اشاره به اینکه در زمینه بیمه کارگران ساختمانی نظراتی در کمیسیون اجتماعی وجود دارد و شورای نگهبان نیز ایراداتی را وارد کرده است، افزود: این موضوع باید حل شود و اکنون پیشنهادی برای اصلاح آماده شده که به آن اشکالاتی وارد است. از سوی دیگر پیشنهادی در معاونت قوانین آماده شده، لذا لازم است عنابستانی به عنوان رئیس کمیته تخصصی در جلسه‌ای با معاونت قوانین این اصلاحیه را نهایی کرده و ما فردا آن را در صحن علنی بررسی کنیم.

تکمیل پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی منوط به تصویب مجلس

اصلاح ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی پنجم بهمن سال گذشته با تصویب مجلس شورای اسلامی، توسط و شورای نگهبان قانون اساسی تایید و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

برآوردها حاکی از آن بود که با ادامه تاییدات مراجع قانونی و اصلاحات صورت گرفته در راستای تأمین منابع مالی پایدار موردنیاز برای اجرای طرح، جمعیت بیش از ۵۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی بدون بیمه‌ تحت پوشش بیمه‌ای قرار گرفته و با وجود اعلام آمادگی تأمین اجتماعی در راستای پذیرش این افراد از مزایای بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی این سازمان بهره‌مند شوند.

اما با ایرادات وارده به اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی، اجرایی شدن این طرح و پوشش کامل کارگران شاغل در این بخش دوباره منوط به بررسی و تصویب اصلاحیه طرح در مجلس شد.

پوشش بیمه‌ای ۷۰۰ هزار نفری کارگران ساختمانی

براساس داده‌های آماری اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارگر ساختمانی در بخش‌های ساخت و ساز فعالیت دارند که در حال حاضر بیش از ۷۰۰ هزار نفر از این جمعیت با تحت پوشش قرار گرفتن توسط تأمین اجتماعی از خدمات این سازمان بهره‌مند هستند و اساس طرح اصلاح قوانین مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی در مجلس برای پوشش بیمه‌ای دیگر شاغلان این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی از پوشش هیچ بیمه‌ای بهره‌مند نیستند و با توجه به آمار بیش از ۵۰ درصدی حوادث ناشی از کار در بین این قشر، بررسی و تصویب اصلاحیه طرح بیمه کارگران ساختمانی، امکان تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این گروه هدف را فراهم کرده است.

تصویب این طرح در راستای تحقق بیمه گروه کارگران ساختمانی و بهره‌مندی آنها از بیمه تأمین اجتماعی به‌گونه‌ای تأثیرگذار است که با اصلاح طرح قانون بیمه کارگران ساختمانی، زمینه تامین منابع لازم برای پوشش بیمه و بهره‌مندی هر چه بهتر کارگران ساختمانی در صف انتظار فراهم می‌شود.

الزم تعین تکلیف پوشش بیمه‌ای کرارگان ساختمانی بدون بیمه

اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به ضرورت اقدامات کارشناسی و تعیین تکلیف کارگران ساختمانی بدون پوشش بیمه‌ای، بیان کرد: موضوعات مالی و تأمین منابع جهت برقراری و استمرار پوشش بیمه‌ای کارگران ساختمانی بدون بیمه را باید اساسی‌ترین چالش این حوزه برشمرد که نیازمند چاره‌اندیشی و تصویب مجلس شورای اسلامی است.

شوکت با اشاره به پوشش بیمه‌ای و دریافت خدمات حدود ۷۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی توسط سازمان تأمین اجتماعی، گفت: آمارهای کارگان شاغل در بخش ساختمان حاکی است، در حال حاضر بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جامعه فعالان کارگری حوزه ساختمان از مواهب بیمه برخوردار نیستند و با تصویب اصلاحیه قانون مرتبط با این بخش، امکان بیمه شدن آنان توسط تأمین اجتماعی فراهم می‌شود.

او با تاکید بر اینکه تأمین بخشی از منابع لازم جهت برقراری بیمه‌ کارگران ساختمانی از طریق پروانه‌های ساختمانی، اضافه کرد:

در این صورت زمینه استمرار و دوام بیمه‌ای و بهره‌مندی همه کارگران شاغل در بخش ساختمان از خدمات تأمین اجتماعی مهیا خواهد شد.

کارگران ساختمانی در معرض ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار

داده‌های آماری حوادث ناشی از کار بیانگر این است که با توجه به شرایط کارگاه‌های ساختمانی و اساس فعالیت در حوزه ساختمان و ساخت‌وساز، بیش از ۵۰ درصد حوادث کار در این حوزه به وقوع می‌پیوندد و این مسأله ضرورت ایجاد بسترهای حمایتی نظیر پوشش بیمه‌ای را برای این بخش از جامعه کارگری نشان می‌دهد.

در واقع اکنون نیمی از حوادث ناشی از کار برای جامعه کارگران ساختمانی و نیمی دیگر برای دیگر شاغلان حوزه کارگری در قالب حدود ۱۶ میلیون نفر نیروی کار اتفاق می‌افتد که این مسأله بیانگر مخاطرات فراوان فعالیت در این حوزه است.

ضرورت تأمین منابع پوشش بیمه کارگران ساختمانی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای تأمین اجتماعی پیشتر در ارتباط با اجرای قانون بیمه کارگران ساختمانی در این سازمان با اشاره به اینکه از سال ۵۲ تا سال ۸۹ چهار درصد حداقل دستمزد روزانه در این حوزه دریافت می‌شد و این کارگران تنها در مقابل حوادث ناشی از کار بیمه بودند، بیان کرد: از سال ۸۶ در چندین نوبت اصلاح این قانون در دستور کار قرار گرفت و قرار بر دریافت حق‌بیمه از طریق پروانه ساختمانی بود.

او در ادامه با اشاره به سهم ۲۷ درصدی حق بیمه کارگران ساختمانی بیان کرد: هفت درصد این مبلغ آن کارگر پرداخت می‌شود و قرار بر این شد که ۲۰ درصد حق‌بیمه سهم کارفرمایی از محل پروانه ساختمانی پرداخت شود.

محمدی همچنین با بیان اینکه در دوره سال‌های ۹۳ تا ۱۴۰۱ مجموع منابعی دریافتی تأمین اجتماعی از محل پروانه ساختمانی، کفاف هزینه بیمه‌شدگان این قانون را نداد و امکان پذیرش بیمه‌شده جدید هم محدود شد، افزود: در این شرایط در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی توسط مجلس اصلاح شد اما متعاقباً در خرداد ۱۴۰۲ طرحی دو فوریتی برای اصلاح مجدد این قانون در دستور کار قرار گرفته و مصوب شد که به موجب آن، فعلاً اصلاح ماده پنج به تعویق افتد.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۵۰۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی بدون بیمه به‌دنبال بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای با استفاده از قانون مصوب بهمن ماه بودند، اضافه کرد: تداوم بیمه‌پردازی کارگران ساختمانی موجود نیازمند تأمین منابع است و حتماً باید تأمین شود.

مزایای پوشش کامل بیمه‌ای نیروی کار شاغل بخش ساختمان

در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه کارگران ساختمانی با تحت پوشش قرار گرفتن تأمین اجتماعی از خدمات متنوع این سازمان استفاده می‌کنند و این نهاد بیمه‌ای آمادگی خود جهت پوشش کارگران بدون بیمه بخش ساختمان را به شرط تأمین منابع پایدار اعلام کرده است، تصویب اصلاحات مربوط به بیمه کارگران ساختمانی در مجلس ضروری به نظر می‌رسد.

با این اقدام، توسعه چتر بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، پوشش کامل بیمه کارگران ساختمان، حمایت‌های مختلف به‌ویژه در بخش درمان از نیروی کار در مخاطره حوادث ناشی از کار و صیانت از جامعه کارگری را می‌توان متصور شد.

خبرنگار؛ احسان احمدی

کد خبر: 62793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =