خدمات اورژانس هوایی در مناطق صعب‌العبور ارائه می‌دهیم

برخی از بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی به‌عنوان تنها مرکز بستری ملکی در مراکز استان‌ها فعالیت می‌کنند و درنتیجه از جایگاه مهمی در پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان برخوردار هستند. بیمارستان امام علی(ع) شهرکرد (چهارمحال و بختیاری) از جمله این مراکز به شمار می‌رود.

به گزارش آتیه‌آنلاین بیمارستان امام علی(ع) شهرکرد از سال ۱۳۷۴ تاکنون در خدمت بیمه‌شدگان قرار دارد و واقع شدن آن در مساحتی به وسعت ۱۴ هکتار و زیربنای ۲۴ هزار مترمربع، شرایط ویژه‌ای را فراهم کرده تا به‌عنوان تنها مرکز درمانی دارای پد بالگرد اورژانس هوایی در استان فعالیت کند. سرپرست این بیمارستان با توجه به پوشش بیمه‌ای نیمی از جمعیت استان میزان استقبال از خدمات این مرکز را بسیار چشمگیر بیان کرد، به‌نحوی که علاوه بر مردم منطقه بسیاری از ساکنان استان‌های هم‌جوار برای انجام عمل‌های جراحی مانند مغزواعصاب و ارتوپدی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. مشروح گفت‌وگوی «آتیه‌نو» را با دکتر کوروش نیکنام، سرپرست بیمارستان تأمین‌اجتماعی امام علی(ع) شهرکرد درباره خدمات این مرکز پیش رو دارید.

بیمارستان امام علی‌(ع) از چه خدماتی تشکیل شده و دارای چند تخت بستری است؟

این مرکز درمانی دارای ۱۴۹ تخت فعال و ۱۲ بخش بستری است. این بخش‌ها شامل داخلی، زنان، اطفال، نوزادان و اورژانس است. همچنین بخش‌های ویژه این مرکز از جمله (CCU) با شش تخت بستری، (ICU) با پنج تخت، (NICU ) با شش تخت و دیالیز با پنج تخت بستری در خدمت بیمه‌شدگان و مراجعه‌کننده‌ها قرار دارد. بخش پاراکلینیک نیز از خدمات سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه، فیزیوتراپی و کلینیک قلب همراه با تست ورزش، هلتر و اکوکاردیوگرافی تشکیل شده است. در بخش رادیولوژی خدمات ماموگرافی برقرار است و سونوگرافی از نوع داپلر و ساده وجود دارد. همچنین نوار عصب و عضله از دیگر خدمات به شمار می‌رود.

با توجه به گستردگی خدمات کلینیک و پاراکلینیک این مرکز، چه تعداد نیروی انسانی مشغول به فعالیت هستند و چه کمبودهایی در این زمینه وجود دارد؟

در مجموع ۴۲۰ نیروی انسانی در این بیمارستان ارائه خدمت می‌کنند که از این میزان، حدود ۵۸ پزشک عمومی و متخصص در واحد سرپایی فعالیت دارند. از جمله پزشکان متخصص می‌توان به جراح مغزواعصاب، جراح‌ عمومی، متخصص قلب، متخصص مغزواعصاب، ارتوپدی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و متخصص زنان و زایمان اشاره کرد. در بخش بستری نیز حدود ۴۳ پزشک و متخصص حضور دارند که برخی از پزشکان به‌طور مشترک در بخش‌های سرپایی نیز فعالیت می‌کنند. تعداد پرستاران مرکز را ۱۲۰ نفر تشکیل می‌دهد.

تجهیزات و امکانات بیمارستان چگونه است و با توجه به قدمت بیمارستان، آیا تجهیزات به‌روزرسانی شده است؟

بله! با توجه به اینکه حدود ۳۰ سال از عمر بیمارستان می‌گذرد، ضرورت به‌روزرسانی تجهیزات وجود داشت. لازم است اشاره کنم که بیمارستان دارای شش اتاق عمل فعال و یک اتاق عمل سرپایی در کنار اورژانس است. بسیاری از تجهیزات اتاق‌های عمل مانند فیکو، میکروسکوپ‌های جراحی، دستگاه‌های ویدئو و لاپاراسکوپی از نوع پیشرفته خریداری شده و در اختیار جراحان قرار دارد. همچنین سیستم خنک‌کننده بیمارستان چند ماه پیش تعویض و دستگاه‌های جدید چیلر راه‌اندازی شده است. برنامه‌هایی نیز در دست اقدام قرار دارد؛ از جمله اینکه در نظر است تا دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید ۶۴ اسلایس به جای دستگاه کنونی که ۱۶ اسلایس است خریداری شود. همچنین خرید یک دستگاه ام‌آرآی پیگیری می‌شود و مجوزهای لازم آن اخذ شده است.

فضای فیزیکی بیمارستان چطور؟ چه اقداماتی در زمینه بازسازی و نوسازی واحدهای بیمارستان انجام شده است؟

در کنار به‌روزرسانی تجهیزات، بازسازی بخش‌ها نیز انجام می‌شود. این طرح تاکنون در بخش‌های جراحی و آشپزخانه به اجرا درآمده و فضای مطلوبی را برای ارائه خدمات مناسب به بیمه‌شدگان فراهم کرده است. در آینده‌ای نزدیک، بازسازی بخش زایشگاه آغاز می‌شود. درنظر است تا این بخش استانداردسازی شده و اتاق‌های LDR (بلوک زایمان تک‌نفره) احداث شود تا مادران در محیطی آرام زایمان خود را انجام دهند. در حال حاضر بخش زایمان دارای ۱۵ تخت فعال است و مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از شیوه‌های زایمان بدون درد بهره‌مند شوند. تلاش براین است تا آمار زایمان طبیعی افزایش یابد و تاکنون موفقیت‌های خوبی در این زمینه کسب کرده‌ایم، به‌نحوی که سال گذشته ۶۵ درصد زایمان‌ها به‌صورت طبیعی انجام شد و سزارین شکم اول نیز ۲۶ درصد رقم سزارین‌ها را شامل می‌شد. یکی دیگر از اقدامات انجام شده مربوط به احداث درمانگاه جدید دندانپزشکی است که تقریباً ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به‌زودی افتتاح می‌شود. این مرکز دارای چهار یونیت دندانپزشکی و جراحی لثه و دندان است که با جذب دندانپزشکان فعال می‌شود.

جایگاه این مرکز درمانی را در پاسخگویی به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اجازه دهید پاسخ به این سؤال را از منظر آماری شرح دهم تا بتواند نشان‌دهنده عمق خدمت‌رسانی سازمان به بیمه‌شدگان باشد؛ این استان دارای یک میلیون نفر جمعیت است که حدود ۵۰۰ هزار نفر یعنی ۴۹ درصد جمعیت زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارند و بسیاری از بیمه‌شدگان از خدمات این مرکز به‌عنوان تنها بیمارستان تأمین‌اجتماعی استان بهره‌مند می‌شوند. این در حالی است که خدمات بیمارستان معطوف به بیمه‌شدگان استان نیست و با توجه به مجاورت استان‌های اصفهان و خوزستان برخی از بیماران ساکن در این استان‌ها برای پیگیری امور درمانی به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

جالب است که از شهرهای بزرگی مانند اصفهان و خوزستان برای امور درمانی به استان چهارمحال و بختیاری مراجعه می‌کنند. ..

بله، زیرا در این مرکز درمانی بعضی از اعمال جراحی به‌صورت پیشرفته و ماهرانه ارائه می‌شود؛ برای مثال عمل‌های جراحی مغزواعصاب و تومورهای مغزی با کیفیت بسیار بالا انجام می‌شود که جا دارد از کادر درمان تشکر کنم. این بیمارستان سه جراح مغزواعصاب دارد و از طرفی تلاش بر این است تا ارائه خدمات با کیفیت انجام شود. این مرکز اخیراً توانسته رتبه درجه یک «اعتباربخشی» بیمارستانی را که هر سال از سوی وزارت بهداشت ارزیابی می‌شود، به دست آورد. باید اشاره کنم این بیمارستان تنها مرکز درمانی در استان است که پد بالگرد اورژانس هوایی دارد و بیماران از طریق بالگرد به این بیمارستان منتقل می‌شوند.

به‌طور حتم برخورداری از این ویژگی، موقعیت ممتازی را برای مرکز فراهم کرده است. در این باره بیشتر توضیح دهید.

این ویژگی ناشی از موقعیت جغرافیایی بیمارستان است که در مساحتی به وسعت ۱۴ هکتار در هفت کیلومتری شهرکرد واقع شده و اطراف آن خالی از ساختمان است و در نتیجه امکان تردد بالگرد وجود دارد. خدمات اورژانس هوایی از این منظر قابل‌توجه است که برخی از مناطق استان صعب‌العبور بوده و امکان انتقال از طریق راه‌های زمینی به‌ویژه در شرایط سخت آب‌وهوایی میسر نیست. همچنین بخشی از ساکنان استان را عشایر تشکیل می‌دهند که در مسیرهای ناهموار در تردد هستند. در نتیجه ضرورت استفاده از بالگردهای امداد برای انتقال بیماران وجود داشت که با همکاری تأمین‌اجتماعی این مهم تحقق یافت. اکنون بالگردهای امداد بیماران را به بیمارستان ما منتقل می‌کنند تا از خدمات لازم بهره‌مند شوند. برخی از بیماران نیز پس از دریافت خدمات اولیه اورژانس از طریق آمبولانس به سایر مراکز درمانی ارجاع داده می‌شوند.

با توجه به استقبال بیماران از خدمات این مرکز که به آن اشاره کردید، روزانه چه تعداد بیمار پذیرش می‌شود و آمار ارائه خدمات چگونه است؟

باید بگویم آمار پذیرش بیماران در هر بخش قابل‌توجه است؛ در بخش سرپایی روزانه ۷۰۰ بیمار، در بخش بستری ۵۰ بیمار و در بخش اورژانس به‌طور متوسط ۱۱۰ بیمار پذیرش می‌شود. در مجموع می‌توان گفت سالانه حدود ۵۰۰ هزار بیمار در این بیمارستان پذیرش و از خدمات مرکز بهره‌مند می‌شوند. درباره آمار ارائه خدمات نیز باید اشاره کنم که ماهانه حدود ۸۰۰ عمل جراحی در این مرکز انجام می‌شود و در سال جدید حتی برخی از روزها ۴۹ عمل جراحی ارائه شده است. این اعمال شامل جراحی‌های بزرگ مانند تعویض مفصل، تومور مغزی و جراحی‌های چشم، جراحی دیسک کمر و جراحی‌های کوچک است. همچنین جراحی مجاری ادراری، سنگ‌های مجاری و پروستات با آمار بالا انجام می‌شود.

در همه‌گیری کرونا، بیمارستان چه مشارکتی در پذیرش بیماران مبتلا داشت؟

این مرکز درمانی در پذیرش و درمان بیماران کرونایی، مجدانه در تلاش بود. با وجود اینکه تعداد تخت بستری تأمین‌اجتماعی حدود هشت درصد تخت‌های استان را شامل می‌شود، اما حدود ۳۰ درصد بیماران کرونا در این بیمارستان تحت درمان قرار گرفتند. در آن دوران برخی روزها حدود ۸۰ بیمار کرونایی در این مرکز بستری می‌شدند. این خدمات سبب شده بود تا بیمارستان جزو سه چهار مرکز درمانی دارای عملکرد مؤثر در مواقع بحرانی باشد در عین‌حال که پایین‌ترین آمار مرگ‌ومیر کرونا را رقم بزند.

وضعیت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز چگونه است و به‌ویژه در شرایط کمبود دارو، چه تمهیداتی اندیشیده می‌شود؟

تهیه دارو دارای ضوابطی است که باید منطبق با فارماکوپه دارویی تأمین‌اجتماعی باشد و این داروها از شرکت‌های دارویی خریداری می‌شود. سال گذشته با توجه به ایجاد بحران دارویی در کشور، مرکز ما نیز تحت‌تأثیر این کمبود قرار گرفت، اما خوشبختانه با همکاری مدیریت درمان استان، هیچ‌گاه تهیه اقلام دارویی به نقطه بحرانی نرسید و داروهای بیماران تا حد مورد نیاز فراهم شد.

مهم‌ترین چالش کنونی بیمارستان را چه مسئله‌ای تشکیل می‌دهد؟

چالش‌های ریز و درشتی وجود دارد، اما در بیان مهم‌ترین مسئله باید بگویم که نزدیک به ۳۰ سال از قدمت این مرکز می‌گذرد و کارکنان آن در حال بازنشسته شدن هستند. در نتیجه در آینده‌ای نزدیک با چالش کمبود نیروی انسانی مواجه می‌شویم و باید هرچه زودتر امکان جایگزین شدن نیرو فراهم شود. در حال حاضر در واحدهای پشتیبانی، پرستاری و برخی رشته‌های تخصصی از جمله متخصص قلب و عروق، مغزواعصاب و ارتوپدی کمبود وجود دارد و اگر بتوانیم این نیروها را جذب کنیم به‌طور حتم قدم مؤثری در ارتقای خدمات بیمارستان برمی‌داریم.

مهم‌ترین برنامه‌های آینده بیمارستان چیست؟

درنظر داریم تا بخش‌های قدیمی بیمارستان از جمله داخلی، اطفال و زنان را بازسازی کنیم و با ارتقای هتلینگ کیفیت خدمت‌رسانی را افزایش دهیم. باید توجه داشت که بیمارستان از جایگاه مهمی در منطقه برخوردار بوده و به‌ویژه در شرایط بحرانی به کمک مردم شتافته است. در نتیجه تلاش می‌شود تا با ارتقای کادر درمان مانند ارائه خدمات آنژیوگرافی و احداث دستگاه ام‌آرآی نیازی به ارجاع بیمه‌شدگان به سایر مراکز نباشد.

کد خبر: 62825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =