ایجاد پنجره واحد خدمات وزارت کار

نجفعلی شهبازی، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از اقدامات مثبتی که در راستای تسهیل مراجعات مردمی به سامانه‌های وزارتخانه در حال انجام است، ایجاد پنجره واحد و درگاه یکپارچه احراز هویت است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، شهبازی در این‌باره بیان کرد: وزارت کار متشکل از سه وزارتخانه ادغامی است و به همین دلیل حوزه مأموریتی آن بسیار گسترده است.

او افزود: مأموریت‌های متنوع سبب ایجاد سامانه‌های مختلف برای ارائه الکترونیکی این خدمات شده است. هم‌اکنون حدود ۷۰ سامانه تخصصی در این وزارتخانه وجود دارد که ۳۵ سامانه در حال خدمت‌رسانی به مردم و متقاضیان و مابقی جزو سامانه‌های نظارتی و سازمانی محسوب می‌شوند.

شهبازی گفت: در سالیان گذشته تلاش شده است که برای فرآیندهای متنوع و متکثر در این وزارتخانه سامانه‌های یکپارچه و واحد تشکیل شود که سامانه جامع روابط کار و سامانه جامع تعاون از نمونه‌های آن است.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات و امنیت فضای مجازی وزارت کار با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی و مهم مرکز فناوری در طی دو سال اخیر تلاش و برنامه‌ریزی برای یکپارچه‌سازی سامانه‌های وزارت کار بوده است، ادامه داد: در سال‌جاری ۱۳ سامانه تخصصی و خدمت‌رسان به مردم با سامانه‌های دیگر ادغام می‌شوند و حالت یکپارچه به خود می‌گیرند.

او اضافه کرد: برای تحقق این مهم ۴ سامانه مربوط به تسهیلات اشتغال در سامانه جامع تسهیلات اشتغال کشور، ۶ سامانه موجود در حوزه روابط کار در قالب سامانه جامع روابط کار و ۳ سامانه در حوزه مشوق‌ها به کارورزان و کارفرمایان نیز تجمیع و یکپارچه خواهند شد.

شهبازی تاکید کرد: از اقدامات مثبتی که در راستای تسهیل مراجعات مردمی به سامانه‌های وزارتخانه در حال انجام است، ایجاد پنجره واحد و درگاه یکپارچه احراز هویت است. علی‌رغم اقداماتی که در گذشته انجام شده است اما به دلیل تعدد درخواست‌های معاونت‌های تخصصی این وزارتخانه، شاهد گستردگی سامانه‌های الکترونیکی بودیم.

وی با تأکید بر اینکه پنجره واحد احراز هویت یکپارچه وزارتخانه راه‌اندازی شده است و مراحل اتصال تمامی سامانه‌ها به این پنجره واحد در حال انجام است، افزود: با نهایی‌شدن و اجرای این پروژه متقاضیان می‌توانند به یک پنجره واحد مراجعه کنند و به تمامی خدمات وزارتخانه دسترسی مستقیم داشته باشند و دیگر نیازی نیست از نام کاربری‌های مختلف در هنگام ورود به سامانه‌های وزارتخانه استفاده کنند.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار گفت: تمام سامانه‌های وزارتخانه قبل از راه‌اندازی، تست‌های مختلف فنی را می‌گذرانند و لذا بروز خطا در آن‌ها به حداقل ممکن می‌رسد اما اگر خطایی در سامانه‌ای وجود داشته باشد، پیگیری لازم صورت خواهد گرفت و آن خطا برطرف خواهد شد.

شهبازی در ادامه گفت: به دلیل مأموریت‌های متنوع محول‌شده به این وزارتخانه، تعدد فرآیندهای الکترونیکی شده، ناگزیر است اما با این حال و برای رفاه مراجعین و متقاضیان به سامانه‌ها، تا حد امکان از سرویس‌های الکترونیکی جهت استعلامات بهره می‌بریم.

وی افزود: در برخی از فرآیندها و کسب‌وکارهای مرتبط با آن‌ها، به دلیل ماهیت آن کسب‌وکار، اخذ مدارک صورت می‌گیرد و این امر مرتبط به حوزه IT و این مرکز نمی‌باشد.

شهبازی ادامه داد: هم‌اکنون ۳۰ سرویس استعلامی در اختیار این مرکز و وزارتخانه قرار داده شده است که بنابر کسب‌وکار هر سامانه در اختیار آن قرار داده شده تا از ورود اقلام و اطلاعات غیرضروری پرهیز شود.

رئیس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار بیان کرد: پس از راه‌اندازی و تکمیل نهایی پنجره واحد وزارتخانه و اتصال تمامی سامانه‌های مرتبط، امکان ساختن پروفایل واحد برای کارگران و بیکاران نیز مهیا خواهد شد و این موضوع یکی از برنامه‌های آتی مرکز فناوری اطلاعات است.

او بیان کرد: ایجاد یک بانک اطلاعاتی واحد و شناسایی و برنامه‌ریزی برای بیکاران در قالب پروژه پایگاه داده جامع اشتغال کشور در حال انجام است و معاونت اشتغال و کارآفرینی به‌عنوان متولی این پایگاه در حال جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی و ایجاد تحلیل‌های جامع از وضعیت بیکاران کشور می‌باشد و مرکز فناوری اطلاعات نیز در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری و جمع‌آوری اطلاعات لازم، تعاملات لازم را با معاونت مربوطه دارد.

کد خبر: 62967

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =