تقاضای خدمات فیزیوتراپی تأمین‌اجتماعی رو به فزونی است

خدمات فیزیوتراپی یکی از کهن‌ترین شیوه‌های درمانی در دنیا به شمار می‌رود و از زمان‌های قدیم، حتی پیش از میلاد، تکنیک‌های ماساژ برای تسکین مشکلات فیزیکی مانند کوفتگی، خستگی و گرفتگی عضلات استفاده می‌شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رفته‌رفته با شناخت زوایای اثربخشی فیزیوتراپی در درمان بیماری‌ها، این تکنیک به عنوان یک رشته علمی در دنیا ادامه حیات داد و امروزه به یکی از مهمترین خدمات درمانی تبدیل شده است. از سوی دیگر، توسعه تجهیزات و امکانات الکترونیک فیزیوتراپی، حیطه مداخله این رشته پزشکی را در بهبود بیماری‌ها، فزونی داده و بسیاری از درمان‌های پزشکی نیازمند بهره‌مندی از دستاوردهای این علم هستند. در کشور ما با نامگذاری دوم مردادماه به عنوان روز ملی فیزیوتراپی، توجه مسئولان و افراد جامعه نسبت به اهمیت جایگاه این حرفه و نیز رفع مسائل فعالان این عرصه جلب می‌شود. به همین مناسبت با حسن ندیمی، کارشناس مسئول و مسئول فنی واحد فیزیوتراپی بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه درباره جایگاه این حرفه، پوشش بیمه‌ای خدمات و چالش‌های فیزیوتراپیست‌ها به گفت‌وگو نشستیم که می‌خوانید.

خدمات فیزیوتراپی برای درمان کدام‌یک از بیماری‌ها استفاده می‌شود و شناخت مردم از این خدمات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در ابتدا باید بگویم طیف وسیعی از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در حوزه درمان‌های تخصصی ارتوپدی، نورولوژی، جراحی مغز و اعصاب، درماتولوژی، داخلی، جراحی، کودکان، نوزادان و... و. نیاز به خدمات فیزیوتراپی پیدا می‌کنند. در نتیجه ارجاع بیماران از سوی متخصصان به فیزیوتراپ‌ها بسیار رایج است. از طرفی، آگاهی مردم نیز نسبت به خدمات فیزیوتراپی نسبت به سال‌های قبل افزایش یافته و تقاضا برای خدمات فیزیوتراپی رو به فزونی است که نشان از تأثیر مناسب این رشته در درمان بیماری‌ها دارد.

در سال‌های اخیر چه تحولی در عرصه خدمات فیزیوتراپی در دنیا و شیوه‌های جدید درمان برای این حوزه ارائه شده و آیا کشور ما همگام با این تحولات پیش می‌رود؟

با توجه به وسعت دانش و خدماتی که رشته فیزیوتراپی ارائه می‌دهد، در سال‌های اخیر شاهد رویکرد تخصصی شدن این رشته در درمان بیماری‌ها هستیم؛ به نحوی که فارغ‌التحصیلان این رشته با کسب مهارت در یک شاخه از این رشته مانند قلب، ریه، ستون فقرات، زانو، آسیب ورزشی و... قوی‌تر و مؤثرتر به درمان بیماری‌ها می‌پردازند. در کشور ما نیز خدمات فیزیوتراپی بر پایه دستاوردهای دنیا در این عرصه پیش می‌رود و برگزاری کنگره‌های بین‌المللی و ارائه مقالات علمی در سطح جهانی مؤید این موضوع است.

واحد فیزیوتراپی محل خدمت شما از چه تجهیزات و امکاناتی برخوردار است و کیفیت دستگاه‌ها در چه وضعیتی قرار دارد و آیا برنامه‌ای برای ارتقای خدمات فیزیوتراپی در پیش دارید؟

واحد فیزیوتراپی بیمارستان امام‌ رضا (ع) ارومیه با برخورداری از ۶۰۰ متر مربع مساحت از قسمت‌های الکتروتراپی، مکانوتراپی و هیدروتراپی تشکیل شده و می‌توان گفت تقریباً بسیاری از خدمات مورد نیاز فیزیوتراپی در دسترس قرار دارد؛ به‌ویژه در سال‌های اخیر با نوسازی تعدادی از تجهیزات، خدمات این واحد از نظر کیفیت در سطح مطلوبی قرار گرفت. به ‌هر حال، برای ارتقای خدمات فیزیوتراپی در نظر داریم تا با پارتیشن‌بندی ۲۰ کابین و ارائه تمرینات تخصصی به هر بیمار از طریق فایل یا پرینت کاغذی، این خدمات را به شیوه‌ای بهینه ارائه دهیم که به‌زودی اجرا می‌شود.

میزان استقبال از خدمات فیزیوتراپی مرکز محل خدمت شما چقدر است و ماهانه یا سالانه چه تعداد بیمار در واحد فیزیوتراپی پذیرش می‌شوند؟

همان‌طور که اشاره کردم، با توجه به افزایش آگاهی بیماران از اثربخشی خدمات فیزیوتراپی و برای کاهش مصرف دارو و پیشگیری از اعمال جراحی، شاهد استقبال بسیار زیاد بیماران از خدمات فیزیوتراپی هستیم. در واحد ما، ماهیانه بین ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار مراجعه به فیزیوتراپی انجام می‌شود.

ارائه این میزان خدمات در کدام‌یک از شیفت‌های کاری انجام می‌شود و چه تعداد نیروی انسانی در هر شیفت خدمت‌رسانی می‌کنند؟

در بیمارستان امام رضا (ع) ارومیه، بیماران می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی در شیفت‌های صبح و عصر برخوردار شوند. علاوه بر آن، این خدمات به بیماران بستری همه‌روزه؛ حتی روزهای تعطیل نیز ارائه می‌شود. در واحد فیزیوتراپی هفت کارشناس مرتبط با این رشته مشغول به خدمت هستند که در روزهای تعطیل به صورت شیفت‌بندی حضور دارند.

کدام‌یک از خدمات فیزیوتراپی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد و نظر شما برای ارتقای پوشش بیمه‌ای چیست؟

با توجه به اینکه خدمات درمانی مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی به صورت رایگان ارائه می‌شود و خدمات فیزیوتراپی نیز از این قاعده مستثنی نیست، در نتیجه تمامی خدمات این رشته که زیر پوشش بیمه قرار دارد در بیمارستان امام رضا (ع) ارائه می‌شود و کمترین تشویش خاطری از این نظر برای بیماران و مراجعه‌کنندگان وجود ندارد.

به موضوع رایگان بودن خدمات فیزیوتراپی در مراکز ملکی اشاره کردید، این خدمات در بخش‌های خصوصی چقدر هزینه دربر دارد؟

هزینه فیزیوتراپی در مراکز خصوصی منطبق با تعرفه‌های اعلام شده توسط سازمان نظام پزشکی است که به تصویب هیأت دولت رسیده؛ اما با توجه به اینکه تعرفه‌های بخش خصوصی با دولتی اختلاف دارد، هزینه‌های فیزیوتراپی می‌تواند رقم‌های متفاوتی را دربر گیرد. به‌ هر حال بسیاری از مراجعه‌کنندگان تحت پوشش بیمه‌های تکمیلی قرار دارند و مشکل چندانی از لحاظ پرداخت هزینه‌های درمان فیزیوتراپی در مراکز خصوصی وجود ندارد.

کد خبر: 63117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =