پرداخت بالغ بر ۲۱۰ همت از مطالبات معوق صندوق‌های بازنشستگی

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه بالغ بر ۲۱۰ همت از مطالبات معوقات صندوق‌های بازنشستگی با مصوبه مجلس شورای اسلامی پرداخت شد، گفت: تا سال گذشته، سازمان تأمین اجتماعی تقریبا ۴ تا ۶ همت کسری داشت اما اکنون که پنجمین ماه سال ۱۴۰۲ را پشت‌سر گذاشته‌ایم، بدون یک ریال استقراض و مازاد برداشت، از مشکلات موجود عبور کرده‌ایم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضوی، در نشست تعاون و حکمرانی مردم در مدار قانون سهم تعاون را براساس آمار ۵ الی ۶ دانست، گفت: هدف‌گذاری سهم ۲۵ درصدی برای بخش تعاون حداقلی است و دولت و مجلس عزم جدی برای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری امور به مردم دارد.

او در ادامه تعاون را پایه و اساس اقتصاد کشور دانست و بر تقویت نظام حکمرانی اقتصاد تعاون در کشور تاکید کرد.

وی افزود: براساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بخش تعاون رکن اساسی اقتصاد کشور باید باشد.

وزیر کار با اشاره به قوانین بسیاری که در حوزه تعاون وجود دارد، گفت: صرفاً نیازمندیم تا عزم خود را برای اجرای قوانین حوزه تعاون به ویژه در حوزه صندوق‌ها جزم کنیم.

مرتضوی اضافه کرد: در دوسالانه‌ای که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، اقدامات برجسته‌ای در وزارت تعاون صورت گرفته و همگان مستحضر هستید که این وزارتخانه به موضوع صندوق‌های بازنشستگی توجه جدی می‌شود.

او همچنین با اشاره به استفاده از ظرفیت هلدینگ‌های اقتصادی گفت: طبق آمار، بخش زیادی از این هلدینگ‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت کار توانسته‌اند به سوددهی قابل توجهی برسند. از سوی دیگر یکی از معضلات سال گذشته در حوزه تأمین دارو بود که امروز تأمین سرم و آنتی‌بیوتیک برطرف شده است.

وزیر کار با اشاره به بازدید اخیر خود از استان کرمان و کارخانه لاستیک بارز گفت: با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم در عرصه فعالیت‌های خود به رشد برسیم که تا پایان سال ۱۴۰۵ به رشد ۹۵ درصدی خواهیم رسید.

وی گفت: تعاونی‌هایی که با هیئت مدیره مجزا مدیریت می‌شوند شامل تعاونی‌های مسکن، تعاونی‌های اعتبار، تعاونی‌های خانگی و غیره است که صرفاً ۵ تا حدود ۶ درصد است. این در حالی است که صندوق‌های کشور به صورت بالفعل حدود ۱۴ میلیون نفر سهامدار دارد که این رقم در حالت بالقوه به میزان بسیار بیشتری می‌رسد.

تعاونگران بزرگ‌ترین سرمایه‌ بخش تعاون هستند

مهدی مسکنی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست نیز گزارشی از عملکرد بخش تعاون در دولت سیزدهم ارائه و از تعدادی از مدیران شرکت‌های تعاونی کشور خواست تا پیشنهادات، ظرفیت‌ها، دستاوردها و چالش‌های خود را در این حوزه مطرح کنند.

او ادامه داد: بزرگ‌ترین سرمایه‌های بخش تعاون عزیزان تعاونگران هستند که از کارگران خود و از مردم حمایت می‌کنند لذا این ظرفیت نیازمند حمایت شما است.

ایجاد اشتغال پایدار از طریق تعاونی

یک نفر از تعاونگران فعال حوزه آموزشگاهی داری در این نشست با بیان اینکه ۳۸ سال است به حوزه مدرسه‌داری به عنوان تعاونی پرداخته، گفت: اکنون ۲۳۰ نفر عضو تعاونی هستند و ۲۵۰۰ دانش‌آموز داریم که می‌توان گفت از این طریق اشتغال پایدار ایجاد شده است.

دیگر تعاونگر در حوزه فولاد نیز عنوان کرد: ما توانسته‌ایم سازه‌های فولادی را کنار هم جمع کرده و استاندارد ملّی را در کارخانجات فولادی ایجاد کنیم همچنین از طریق تعاونی توانسته‌ایم با حذف واسطه‌ها، بورس کالا را فعال کنیم.

تعاونی داری از بخش پتروشیمی نیز به ارائه گزارشی از عملکرد این تعاونی در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: هم اکنون ۵ هزار و ۸۱ واحد تولیدی در بخش تعاونی داریم که ۳۶ درصد خوراک اولیه پتروشیمی توزیع می‌کنیم و توانسته‌ایم با حذف واسطه‌ها، حق‌الزحمه تعاونی‌ها را پرداخت کنیم. گفتنی است که خوراک صنایع ما ۳/۳ میلیون تُن در سال ۱۴۰۰ بود که در پایان سال ۱۴۰۱ به ۴/۲ میلیون تُن رسید.

محمد علی حاج رحمت، مدیر اتحادیه تعاونی‌های حمل‌ونقل سواری کرایه بین شهری در این نشست گفت: امروز در حوزه حمل‌ونقل ۹۳ درصد مسافر و بار کشور از سوی تعاونی‌ها انجام می‌شود.

او افزود: در دولت سیزدهم از سال گذشته تا کنون ۲۵۰۰ واحد سواری نوسازی شد و من هم ۵۰ سال است در کار تعاونی فعالیت می‌کنم و آن را ادامه می‌دهم.

علیرضا محمودی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مصرف (امکان) نیز بیان کرد: مجموعه‌های اتحادیه ما در شب عید بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار بسته برای مصرف کارگران توزیع کرد که در نوع خود حائز اهمیت است.

کد خبر: 63273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =