چگونگی پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری (استراحت پزشکی)

در سلسله گزارش‌هایی که از این پس خواهید خواند به پرسش‌های متداول در زمینه بیمه و خدمات تامین اجتماعی پاسخ خواهیم داد.

  1. بیمه شده مجرد تامین اجتماعی شاغل در کارگاه ساخت میز و صندلی هستم . به علت بیماری، پزشک معالج برای من یک هفته استراحت پزشکی سرپایی تجویز کرده است یک ماه قبل یکی از همکارانم که او نیز یک هفته استراحت پزشکی سر پائی داشت، غرامت دستمزدی بیشتر از من دریافت کرده با توجه به اینکه حقوق و مزایای او همطراز من است و مرخصی هر دو نفر یک هفته بوده چرا غرامت دستمزد دریافتی او بیشتر از دریافتی من است؟

حتما همکار شما متاهل هستند چون فرمول محاسبه پرداخت غرامت دستمزد برای استراحت پزشکی سرپائی بیمه شده مجرد عبارت است از : 2 3 چگونگی پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری (استراحت پزشکی)میانگین دستمزد ضربدر مدت استراحت پزشکی ، اما فرمول محاسبه برای استراحت پزشکی سرپائی بیمه شده متاهل برابر است با 3 4 چگونگی پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری (استراحت پزشکی) میانگین دستمزد ضربدر مدت استراحت پزشکی ، البته اگر مرخصی استعلاجی ( استراحت پزشکی ) بصورت سرپائی تجویز شود ، غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت میگردد اما چنانچه به علت بستری در بیمارستان ( حتی برای چند ساعت ) و یا در ادامه بیماری قبلی بیمه شده بوده ویا به علت بیماری حرفه ای ویا در اثر حوادث ناشی از کار و غیر ناشی از کار تجویز گردد از روز اول قابل پرداخت است .

  1. از جانبازان دفاع مقدس هستم. اخیراً در یک شرکت خصوصی استخدام و بیمه‌شده تأمین اجتماعی شده‌ام. پزشک معالج برای من ۱۰ روز به‌صورت سرپائی استراحت پزشکی تجویز کرده است، آیا استراحت پزشکی سرپائی من نیز مثل سایر بیمه‌شدگان از روز چهارم پرداخت می‌شود؟

خیر؛ غرامت دستمزد (استراحت پزشکی) جانبازان انقلاب اسلامی ‌بعد از تائید استراحت پزشکی آن‌ها توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران، برخلاف سایر بیمه‌شدگان، در هر حالت سرپائی و یا بستری از روز اول پرداخت می‌شود.

  1. یکی از پرسنل شرکت من با استفاده از مرخصی استحقاقی جهت دیدن نزدیکان به خارج از کشور سفرکرده و در مدت مرخصی حق بیمه ایشان نیز پرداخت شده است و به علت بیماری در بیمارستان خارج از کشور بستری و بعد از ترخیص از بیمارستان پزشک معالج یک ماه استراحت پزشکی تجویز کرده است و درحال برگشت به ایران است، آیا تجویز استراحت توسط پزشک خارجی جهت استفاده از غرامت دستمزد ایام بیماری امکان پذیر است؟

استراحت‌های پزشکی که در خارج از کشور تجویز می‌شود، لازم است توسط سفارت ویا کنسولگری و نمایندگی سیاسی جمهوری اسلامی‌ایران در کشور مربوطه تایید شده و همراه با ترجمه رسمی‌آن و سایر مستندات درمانی به شعبه تأمین‌اجتماعی مربوطه درایران تحویل تا در شورای پزشکی یا کمیسیون پزشکی تخصصی مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید غرامت دستمزد او پرداخت می‌شود.

  1. به علت بیماری چند روز در بیمارستان بستری بودم، بعداز ترخیص پزشک معالج گواهی داده یک هفته تحت درمان باشم، آیا با این گواهی می توانم غرامت دستمزد دریافت کنم؟

خیر گواهی‌های تجویز شده با عناوین (تحت نظر بودن یا تحت درمان بودن) استراحت پزشکی تلقی نمی‌شود.

  1. بعد از گواهی پزشک معالج‌، توسط شعبه تأمین‌اجتماعی جهت ازکارافتادگی کلی به کمیسیون پزشکی معرفی شدم، اما کمیسیون ازکارافتادگی کلی را تأیید نکرد. اخیراً پزشک معالج مجدداً برای من یک ماه استراحت پزشکی تجویز کرده است. با توجه به اینکه در یک سال قبل نیز یک ماه از استراحت پزشکی استفاده کرده‌ام و از طرفی ازکارافتادگی کلی من تأیید نشده، آیا می‌توانم از استراحت پزشکی جدید استفاده کنم‌؟

چنانچه بیمه‌شده طبق نظریه کمیسیون پزشکی سازمان تأمین‌اجتماعی ازکارافتاده کلی تشخیص داده نشود و بعد از تاریخ کمیسیون پزشکی مبادرت به ارائه استراحت پزشکی کند، در صورت حفظ اشتغال و ادامه بیمه‌پردازی و ارائه مدارک و مستندات درمانی‌، بررسی استراحت پزشکی طبق ضوابط مربوطه بلامانع بوده و بعد از تأیید توسط مرجع ذی‌ربط‌، غرامت دستمزد قابل پرداخت است.

  1. راننده کامیون برون‌شهری و بیمه ‌شده تأمین اجتماعی هستم و به علت بیماری‌، پزشک معالج ضمن دستور منع رانندگی‌، ۲۰ روز استراحت پزشکی برای من تجویز کرده است. آیا استراحت پزشکی رانندگان نیز همانند بیمه‌شدگان اجباری نیاز به تأییدیه مراجع مربوطه دارد؟

استراحت پزشکی رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری تا سقف ۳۰ روز در سال پس از بررسی و تأیید پزشک معتمد سازمان تأمین اجتماعی مورد ملاک پرداخت غرامت دستمزد قرار می‌گیرد و بیشتر از ۳۰ روز در سال نیاز به تأیید شورای پزشکی تأمین اجتماعی دارد، اما استراحت پزشکی ایام بیماری بیمه‌شدگان اجباری اگر در هر نوبت از ۳ روز و در مجموع از ۱۰روز (استراحت جدید ارائه شده با استراحت تأیید و ثبت شده در شعبه مربوط) طی یک سال (۳۶۵ روز) قبل از شروع استراحت پزشکی جدید تجاوز نکند صرفاً با گواهی پزشک معالج‌ غرامت دستمزد پرداخت می‌شود و نیاز به تأیید ندارد. و در استراحت پزشکی مازاد بر سه روز در هر نوبت و بیش از ۱۰ روز در سال تا ۶۰ روز، نیاز به تأیید پزشک معتمد است . ضمناً اگر مجموع استراحت پزشکی جدید ارائه شده با استراحت تأیید و ثبت شده قبلی موجود در پرونده بیمه ‌شده طی یک سال قبل از شروع استراحت پزشکی اخیر بیش از ۶۰ روز باشد، در این صورت گواهی پزشک معالج باید به تأیید شورای پزشکی سازمان تأمین اجتماعی برسد.

  1. متأهل و بیمه ‌شده اجباری هستم. چهار ماه است در یک کارگاه شاغل شده‌ام. یک هفته در بیمارستان بستری بودم و بعد از ترخیص پزشک معالج پنج روز استراحت پزشکی تجویز کرده است‌. چون در این ۱۲ روز بستری در بیمارستان همرا با استراحت پزشکی بعدی‌، از کارفرما حقوق دریافت نخواهم کرد، آیا سازمان تأمین اجتماعی حقوق کامل این ایام را برای من پرداخت می‌کند؟

به صورت کلی چنانچه بیمه ‌شده اجباری که متأهل و یا متکفل است و یا مجرد میباشد، غرامت دستمزد استراحت پزشکی سرپایی و بدون بستری آنان‌، از روز چهارم پرداخت می‌شود، اما در صورتی که بیمه ‌شده اجباری متأهل یا متکفل به علت بیماری در بیمارستان بستری شود پرداخت غرامت دستمزد ایام بستری و استراحت بعدی آن از روز اول بوده و در هر حالت بستری یا سرپایی محاسبه آن بر اساس فرمول (سه‌چهارم میانگین دستمزد ضربدر مدت زمان بستری و یا استراحت سرپایی) قابل پرداخت است. لازم به یادآوری است اگر بیمه ‌شده مجرد و غیر متکفل باشد، در صورت استراحت سرپایی طبق فرمول (دوسوم میانگین دستمزد ضربدر مدت استراحت پزشکی) و در صورت بستری در بیمارستان بر اساس فرمول (یک‌دوم میانگین دستمزد ضربدر مدت بستری) محاسبه و پرداخت می‌شود؛ همچنین اگر تجویز استراحت پزشکی برای بیمه ‌شده متأهل یا مجرد در ادامه بیماری قبلی باشد باز هم پرداخت غرامت دستمزد از روز اول است‌، چون به میانگین دستمزد اشاره شده‌، نحوه محاسبه آن نیز عبارت است از (مجموع حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه ظرف ۹۰ روز قبل از شروع بیماری و یا استراحت پزشکی تقسیم بر روزهای کارکرد بیمه ‌شده

  1. راننده خانم تاکسی و بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم. در چند روز آینده قرار است برای یک عمل جراحی در بیمارستان بستری شوم و به علت استراحت پزشکی قادر نخواهم بود مدتی کار کنم. با توجه به اینکه رانندگان بیمه‌شده، قبلاً امکان استفاده از مرخصی استراحت پزشکی تجویز شده را نداشتند، آیا کماکان مشمول بهره‌مندی از این تعهد سازمان تأمین اجتماعی نیستند؟

طبق آخرین بخشنامه‌ای که در سال ۱۴۰۰ در خصوص بیمه رانندگان صادر شده، خوشبختانه کلیه رانندگان درون‌شهری و برون‌شهری اعم از خانم یا آقا که بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستند می‌توانند از استراحت پزشکی ایام بیماری و ایام بارداری (برای خانم‌ها) بهره‌مند شوند. در این رابطه لازم است حق بیمه متعلقه در دوره‌های اعتبار کارت مجوز فعالیت راننده تا تاریخ شروع استراحت پزشکی به طور کامل پرداخت شده باشد. همچنین باید مدارک مربوط به استراحت پزشکی خود را حداکثر تا یک ماه از تاریخ شروع استراحت یا ترخیص از بیمارستان به تأمین اجتماعی ارائه کنند و حق بیمه مربوط رانندگی تا روز قبل از شروع استراحت پزشکی ایام بیماری (به استثناء استراحت ایام بارداری) نیز پرداخت شده و راننده درون‌شهری دارای پروانه کارت معتبر و برون‌شهری دارای کارت هوشمند معتبر باشد. لازم به یادآوری است علاوه بر تعهدات بلندمدت شامل مستمری‌های بازنشستگی، کارافتادگی کلی و جزیی و فوت، ضمن پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری سایر تعهدات کوتاه‌مدت نیز شامل کمک‌هزینه ازدواج، کمک‌هزینه وسایل کمک‌پزشکی، کمک‌هزینه کفن‌ودفن، کمک‌هزینه سفر و اقامت بیمه‌شده بیمارو همراه او ، توسط سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌شود اما با توجه به اینکه نرخ کامل حق بیمه رانندگان ۲۷ درصد است، مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری نیستند.

کد خبر: 63400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 1 =