رونمایی از ۱۱ سامانه خدمات هوشمند بخش تعاون صورت گرفت

با حضور «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و «مهدی مسکنی» معاون امور تعاون این وزارتخانه و با هدف تحقق دولت الکترونیک در بخش تعاون، تعداد ۱۱ سامانه و زیرسامانه خدمات هوشمندسازی بخش تعاون رونمایی شد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مسکنی در این آیین گفت: امروز به‌مناسبت هفته تعاون ۱۱ سامانه و زیرسامانه خدمات و هوشمندسازی بخش تعاون شامل زیرسامانه خرید از بورس کالا، زیرسامانه نقل و انتقال الکترونیکی سهام اعضای تعاونی‌ها(ساعت)، آموزش و ترویج تعاون(تشکیل تعاونی‌های دانش‌آموزی و دانشجویی)، درگاه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، زیرسامانه نظارت بر تعاونی‌های عمرانی، سامانه ویکی تعاون، چک الکترونیک بانک توسعه تعاون(چکاد) و سامانه رتبه‌بندی تعاونی‌ها، سامانه کارتابل مکاتبات و درخواست‌ها، سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی تعاونی‌های کشور و ماژول اطلاعات معاملات ثبت شده در سامانه ستاد با هدف اشتغال‌زایی و مدیریت هوشمند تعاونی‌ها رونمایی و به‌ بهره‌برداری رسید.

سامانه «سفارش از بورس کالا»

مسکنی در ادامه اهداف راه‌اندازی سامانه «سفارش از بورس کالا» را تجمیع و گزارشات یکپارچه درخواست‌های خرید تعاونی‌ها از بورس کالا، تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند درخواست‌های خرید تعاونی‌ها از بورس کالا، استعلام یکپارچه سهمیه‌ها و سایر اطلاعات لازم در فرآیندها و رفع موانع و خلاءهای موجود در فرآیندهای موجود عنوان کرد.

او ضمن معرفی سامانه «سفارش از بورس کالا» افزود: این سامانه یک زیرسیستم در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور است که از طریق آن، تعاونی‌های مجاز می‌توانند نسبت به ثبت و پیگیری درخواست خرید از بورس کالا اقدام کنند. این فرآیند ضمن دریافت اطلاعات استعلامی برخط از بهین‌یاب وزارت صمت و انجام استعلام‌های جامع از سازمان بورس کالا پیاده‌سازی شده و مورد همکاری طرفین خواهد بود.

درگاه مشترک وزارت تعاون با دو بازوی مالی بخش تعاون

معاون امور تعاون وزارت کار در زمینه درگاه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون تشریح کرد: در راستای افزایش روحیه تعاون‌گرایی عموم جامعه و مشارکت تعاونی‌های تشکیل‌شده در ارائه خدمات از جزئی‌ترین فرآیندهای قابل ارائه تا خدمات مالی-اقتصادی گسترده در کشور، ارائه تسهیلات مشوق یا حمایت از تعاونی‌ها طبق قانون بخش تعاون، در دستور کار معاونت امور تعاون وزارت متبوع قرار گرفته و در بستر سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور، کلیه فرآیندهای مربوط به آن الکترونیک‌سازی شده است.

سامانه خدمات تعاونی‌های آموزشگاهی(دانش‌آموزی)

مسکنی اهداف اصلی سامانه خدمات تعاونی‌های آموزشگاهی(دانش‌آموزی) را پیاده‌سازی فرآیند تشکیل و ثبت، شناسایی و تسهیل در انتشار و به‌روزرسانی آمار، ایجاد پنجره واحد، وحدت رویه و شفافیت برشمرد.

سامانه «نقل و انتقال سهام‌توکن «OTC»

مسکنی از مهم‌ترین اهداف این سامانه را توکن‌سازی سهام اعضای تعاونی‌ها در بستر شبکه بلاکچین با فناوری روز، تجمیع و گزارشات یکپارچه انتقال سهام به‌صورت توکن بین اعضای تعاونی‌ها، تسهیل و سرعت بخشیدن به فرآیند انتقال سهام توکن اعضای تعاونی‌ها و رفع موانع و خلاءها در فرآیندهای موجود عنوان کرد.

وی گفت: از طریق سامانه «نقل و انتقال سهام‌توکن OTC» می‌توانند ضمن توکن‌سازی سهام خود از طریق شبکه بلاکچین، نسبت به نقل و انتقال این سهام در تعاونی نیز اقدام کنند.

سامانه تعاونی‌های عمرانی

معاون وزیر کار گفت: از جمله ویژگی‌های زیرسامانه تعاونی‌های عمرانی می‌توان به پنجره‌های ثبت گزارش‌های مهندس ناظر(پیشرفت فیزیکی)، ثبت و به‌روزرسانی wbs پروژه(مراحل اجرای پروژه)، مدیریت واحدهای قابل ارائه، تعیین متعلقات واحد، ثبت شکست‌های قابل ارائه(تعیین مقدار مالکیت هر واحد)، تعیین مدل‌های دریافت، تعیین زمان‌بندی دریافت‌ها، قوانین مالی پروژه شامل سود و جریمه، درخواست خرید پیش خرید واحد(امکان عمومی)، درخواست انتقال واحد پیش خریداری شده و ثبت اطلاعات پرداخت اشاره کرد.

دانشنامه برخط «ویکی تعاون»

مسکنی «ویکی تعاون» را دانشنامه مرجع اقتصاد تعاون‌بنیان و مردم‌پایه، در کشور دانست و عنوان کرد: این سکو، بستر لازم برای دسترسی به دانش و اطلاعات حوزه تعاون را برای مردم، پژوهشگران، نخبگان، کسب‌وکارهای تعاون‌بنیان و حاکمیت فراهم می‌سازد.

او اضافه کرد: تفاوت این دانشنامه برخط تخصصی تعاونی با دانشنامه‌های مکتوب چاپی در این است که فضای تعاملی و مباحثه‌ای برای نشر، اصلاح، تکمیل و روزآمدی محتواهای حوزه تعاون را برای مخاطبان آن فراهم می‌سازد. این پویایی ویکی تعاون، موجب یادگیری جمعی وشبکه‌سازی تعاونگران زیست‌بوم تعاون خواهد شد.

سامانه کارتابل مکاتبات و درخواست‌ها

معاون امور تعاون وزارت کار این سامانه به‌منظور یکپارچه‌سازی و تسهیل در مکاتبات و درخواست‌های فی‌مابین وزارتخانه و تعاونی‌ها ایجاد شده است. در این سامانه امکان ارتباط مستقیم با لایه‌های بالای مدیریتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیران‌عامل تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها تحت یک سامانه جامع برقرار می‌گردد.

سامانه یکپارچه اطلاع‌رسانی تعاونی‌های کشور

مسکنی گفت: این سامانه به‌منظور یکپارچه‌سازی سایت‌های تعاونی‌های کشور در جهت مدیریت و نظارت اخبار، اطلاعیه‌ها، و کلیه اطلاع‌رسانی‌های مربوطه ایجاد شده است. در این سامانه امکان مدیریت کلیه ماژول‌های پورتال اطلاع‌رسانی تعاونی‌ها برقرار می‌شود.

ماژول اطلاعات معاملات ثبت‌شده در سامانه ستاد در جهت اشتغال‌زایی و مدیریت هوشمند تعاونی‌ها

مسکنی بیان کرد: این ماژول با هدف استقرار رگولاتوری گردش جریان پول، کالا و خدمات با استفاده از ظرفیت اقتصاد هوشمند با مدل مشارکت عمومی/خصوصی طراحی و راه‌اندازی شده است.

چک الکترونیک بانک توسعه تعاون(چکاد)

محمد شیخ‌حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در خصوص این سامانه گفت: سامانه چک دیجیتال بانک توسعه تعاون با هدف ایجاد بستر امن بین بانکی جهت ارائه چک دیجیتال و رفع مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده است.

سامانه رتبه‌بندی تعاونی‌ها

البرز محمدی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون هدف از ایجاد سامانه رتبه‌بندی توانمندسازی تعاونی‌ها را آسیب‌شناسی و مشاره کارآفرینی عنوان کرد.

او افزود: در این سامانه تعاونی‌ها در ابعاد بازرگانی، کارآفرینی، صلاحیت فنی و اجتماعی و فرآیندهای کسب‌وکار با روش‌های علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و ضمن مشاوره و کارآفرینی، نقاط قوت و ضعف آن‌ها مشخص می‌شود. پس از بررسی‌های لازم هر کدام از کسب‌وکارها رتبه اعتباری دریافت می‌کنند.

کد خبر: 63513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =