گسترش تعامل با شرکا در راستای ارتقاء منافع تأمین اجتماعی و ذینفعان

«محمد اکبرآبادی» رییس شعبه ۲۸ تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، گسترش تعامل با شرکای اجتماعی این سازمان از جمله بیمه‌شدگان و کارفرمایان را در راستای ارتقاء منافع جامعه تحت پوشش و سازمان تأمین اجتماعی دانست و بر توسعه این تعامل تاکید کرد.

ظرفیت گسترده بیمه‌ای و رشد ۳ درصدی بیمه‌شدگان تا خرداد ۱۴۰۲، پوشش ۲۲۲ هزار نفری بیمه‌شدگان اصلی و تبعی، پوشش بیش از ۸۱ هزار نفری بازنشستگان اصلی و تبعی، رشد ۵۷ درصدی عملکرد اجراییات، افزایش ۱۲ درصدی کارگاه‌های کشفی، سهم پایین بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور، جذب حدود ۳۰ هزار بیمه‌شدخ جدید در قالب بیمه فراگیر و تعامل گسترده و موثر با شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی بخشی از عملکرد قابل توجه شعبه ۲۸ تأمین اجتماعی تهران است که رییس این شعبه به آنها اشاره کرد.

در ادامه این گفت‌وگو «محمد اکبرآبادی» رییس شعبه ۲۸ تامین اجتماعی تهران به واسطه اهمیت و گستره فعالیت این شعبه برای ساکنان و افراد شاغل در کارگاه‌های محدوده غرب تهران بزرگ، بخشی از خدمات قابل ارائه، فعالیت‌ها و اقدامات تسهیل‌کننده امور ذینفعان و بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی و نیز تحلیلی بخشی از مسائل کلان و اقدامات موثر سازمانی را در پاسخ به پرسش‌های آتیه آنلاین تشریح کرد.

چه تعداد نیرو در این شعبه تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

در مجموع تعداد ۹۰ نفر از کارکنان سازمان تامین اجتماعی شامل ۵۸ نفر از بانوان و ۳۲ نفر از آقایان در شعبه ۲۸ تامین اجتماعی تهران مشغول ارائه خدمات به جامعه تحت پوشش این سازمان هستند. از این تعداد ۴۲ نفر دارای مدرک کارشناسی ارشد، ۳۱ نفر کارشناسی، ۵ نفر فوق دیپلم و ۹ نفر دیگر با مدرک دیپلم خدمات لازم به ذینفعان و مراجعان شعبه را ارائه می‌دهند.

به تفکیک چه میزان بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟ چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

شعبه ۲۸ با توجه به قرارگیری در وضعیت مناسب شهری و منطقه‌ای در غرب تهران، ظرفیت خوبی در حوزه بیمه‌شدگان دارا است. در این شعبه در اسفندماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰۷ هزار و ۳۵۱ نفر بیمه شده اصلی تحت پوشش قرار داشتند که این میزان در خرداد سال‌جاری با رشد ۳ درصدی به ۱۱۰ هزار و ۸۰۲ نفر رسید. همچنین تعداد افراد تبعی در اسفند ماه سال قبل ۱۰۷ هزار ۸۳۳ نفر برآورد شد که در خرداد ماه ۱۴۰۲ این افراد به ۱۱۱ هزار و ۱۷ نفر افزایش یافت که این میزان با اعمال افزایش ۳ درصدی محقق شد.

در مجموع اکنون تعداد ۲۲۲ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی با پوشش شعبه ۲۸ از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند هستند. در این حوزه تعداد بیمه‌شدگان اجباری ۷۵ هزار و ۱۴۸نفر، حرف و مشاغل آزاد ۱۶ هزار و ۴۶۴ نفر، اختیاری ۱۲ هزار و ۴۰۵ نفر، کارگر ساختمانی ۹۱۶ نفر و بیمه رانندگان نیز ۱۳۰۲ نفر برآورد می‌شوند.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه هستند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را بفرمایید؟

با توجه به شرایط ساخت و ساز و وضعیت کارگاهی موجود در منطقه تحت پوشش این شعبه و مقررات ارسال پرونده‌های بازنشستگی افراد به شعب محل سکونت آنان، تعداد پرونده‌های پرداختی به مراتب بیشتر از پرونده‌های برقراری مستمری است.

تعداد ۴۷ هزار و ۸۴۳ نفر مستمری‌بگیر اصلی و ۳۳ هزار و ۶۹۸ نفر افراد تبعی آنان، مستمری‌بگیر این شعبه محسوب می‌شوند. در اسفند سال قبل ۲۸ هزار و ۲۳۷ نفر مستمری در این شعبه ثبت شد که نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۲ درصدی داشته است. همچنین در حوزه سایر بازنشستگان در اسفند سال گذشته ۴۶ هزار و ۴۰۲ مورد ثبت شد که این آمار در خرداد سال جاری رشد ۳ درصدی داشت.

تعداد کارگاه‌های تحت پوشش شعبه ۲۸ تأمین اجتماعی چه میزان است و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

تعداد یک هزار و ۱۰۸ کارگاه فعال پیمان و ۵ هزار و ۶۲۷ هزار کارگاه فعال غیرپیمان تحت پوشش شعبه ۲۸ تأمین اجتماعی تهران قرار دارند. همچنین تعداد ۶۵۷ کارگاه نیمه فعال پیمان و کارگاه‌های نیمه‌فعال غیر پیمان ۱۰ هزار و ۸۴۷ مورد ثبت شده است. در مجموع ۶ هزار و ۷۳۵ کارگاه فعال و ۱۱ هزار و ۵۰۴ مورد کارگاه نیمه‌فعال در حوزه این شعبه قرار دارند.

بیشترین کارگاه‌های تحت پوشش این شعبه را کارگاهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند. البته کارگاه‌های بزرگ در قالب دانشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری در حوزه کارگاه‌های بزرگ تحت پوشش شعبه ۲۸ قرار دارند.

ابتدای آغاز به‌کار در این شعبه با فعال کردن گروه‌های بازرسی، کارگاه‌های فعال در حوزه شعبه که به ارسال لیست به شعب دیگر را داشتند، شناسایی و به جمع بیمه‌پردازان شعبه ۲۸ اضافه کردیم. در این حوزه پیش از این یک کارگاه با بیش از ۷ هزار بیمه شده فعال به جمع کارگاه‌های شعبه اضافه شد که کسب رتبه اول کشوری در بخش جذب بیمه‌شدگان را برای شعبه به دنبال داشت. همچنین پیشتر یک دانشگاه و یک مورد بیمارستان با حضور در محدوده این شعبه، بیمه‌پردازی را به شعب دیگر انجام می‌دادند که با پیگیری به جمع بیمه‌پردازان این شعبه اضافه شدند.

در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان مطالبات معوق حوزه کارفرمایی تا به امروز در حوزه فعالیت‌های این شعبه ثبت شده است. برخی پرونده‌های مطالبات معوق کارفرمایان با وجود ارقام بزرگ در حال پیگیری است و تعیین تکلیف این موارد با اعلام به مراجع سازمانی بالاتر دنبال می‌شود.

مصوب وصول حق بیمه در سال گذشته چه میزان بوده است و آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟

رشد ۷ درصدی مصوب وصولی در مقایسه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در شعبه وجود داشت، اما در حوزه اجراییات نیز رشد بیش از ۵۷ درصدی در عملکرد این شعبه ثبت شد. سال‌جاری نیز با توجه به رشد مصوب وصولی بیش از ۵۵ درصدی، تلاش ما در شعبه برای تحقق مصوب وصولی است. میزان مصوب وصولی حق بیمه این شعبه از ۱۹۸ میلیارد تومان در سال قبل به رقم ۳۱۲ میلیارد تومان برای سال‌جاری افزایش داشته است. با درنظر گرفتن شرایط فعالیت‌های حوزه تولید و انتظارات جامعه کارفرمایی به عنوان یکی از شرکای اصلی سازمان تأمین اجتماعی در همراهی با فضای کار و تولید، رسیدن به سقف مصوب وصولی با مشکلاتی همراه خواهد بود.

با توجه به اینکه افزایش کارگاه‌های کشفی به عنوان یکی از برنامه‌های مورد تاکید سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود، در این شعبه چه اقداماتی برای این مهم صورت گرفته است؟

در حوزه بیمه اجباری، سیستم‌های بازرسی و نظارتی با افزایش کشف کارگاه‌های جدید امکان رشد تعداد بیمه‌شدگان جدید تحت پوشش را فراهم می‌کنند. این شعبه در حوزه جذب بیمه‌شدگان کشفی ناشی از کارگاه‌های کشفی با وضعیت مناسبی روبرو است. در این حوزه رشد ۱۲ درصدی را در شعبه ۲۸ تامین اجتماعی تهران در بازه زمانی سال قبل شاهد هستیم. همینطور در حوزه بازرسی‌های مربوطه در بین شعب اداره‌کل غرب تهران رتبه‌های اول تا سوم را در اختیار داریم. در سال‌جاری در بخش بازرسی کارگاه‌های کشفی مصوب ۲ هزار کارگاه برای شعبه در نظر گرفته شده است. در فروردین‌ماه سال‌جاری تعداد ۴۷۵ مورد کارگاه کشفی در این شعبه به ثبت رسید و در این حوزه در سه‌ماهه ابتدایی سال افزایش بیش از ۱۲ درصدی را شاهد هستیم. مجموعه بسیار گسترده‌ای تحت پوشش این شعبه تأمین اجتماعی قرار دارد و همکاران ما در تلاش برای پوشش این فضای بزرگ هستند. در حوزه به‌واسطه پوشش فعالیت‌های با ماهیت کاری بعدازظهر، شیفت بازرسی کارگاهی شیفت عصر برای همکاران تعریف شده و در این راستا کارگزاری شعبه تلاش‌های بسیاری دارد.

با توجه به سهم ۵۲ درصدی بازنشستگی‌ سخت‌وزیان‌آور از مجموع بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی و روند رو به رشد این نوع بازنشستگی، آیا در این شعبه همین روند ادامه دارد و اکنون چه میزان از بازنشستگان مشمول این قانون هستند؟

از مجموع بیش از ۴۵ هزار مستمری‌بگیر حدود ۴ هزار و ۸۰ نفر مشمولان بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور هستند که با توجه به حجم پایین کارگاه‌های تولیدی در این منطقه، این میزان طبیعی است. برخی بیمارستان‌های و شرکت‌های فعال در منطقه تحت پوشش این شعبه امکان استفاده از بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور را دارند. این شعبه در واقع به عنوان شعبه پرداخت‌کننده مستمری بازنشستگی سخت‌وزیان‌آور مطرح است، اما پرونده‌های زیادی در بخش بازنشستگی پیش ازموعد در این شعبه ثبت نشده است.

چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در این شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری به این افراد چه میزان است؟

اکنون تعداد یکهزار و ۹۴۶ مورد پرداختی مقرری بیمه بیکاری در این شعبه ثبت شده است که در تیرماه سال‌جاری مبلغ حدود ۱۵ میلیارد تومان برای این افراد پرداختی انجام شد. قطع قانونی مقرری بیمه بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های سازمان تأمین اجتماعی در این توسط کارگزاری و شعبه دنبال می‌شود. با استناد به قوانین و مقررات و با توجه به اشتغال پنهان ناشی از فعالیت کاری مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در این شعبه سختگیرانه برخورد می‌شود.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده است. در مجموع این طرح‌های سازمان در روند جذب بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بیش از ۶ میلیون فرد بدون بیمه تا چه حدی موثر خواهد بود؟

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۹ هزار و ۱۳۱ نفر جذب بیمه‌شدگان خاص در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی در این شعبه محقق شد که این میزان در سال‌جاری به ۲۹ هزار و ۶۲۷ رسید. در این حوزه میزان بیمه‌شدگان بیمه اختیاری با نرخ ۲۷ درصد کاهش و تعداد بیمه‌شدگان بیمه‌های با نرخ پایین‌تر در حال افزایش است. در سالهای گذشته حتی تا ۲۰ میلیارد تومان درحوزه وصول بیمه اختیاری وصول حق بیمه در شعبه محقق شد و اکنون حتی با وجود رشد دستمزد در ۲ سال گذشته، این میزان به ۵ و ۱۰ میلیارد تومان کاهش یافته است. در کنار اینکه اجرای طرح‌های مختلف بیمه‌ای ظرف سالهای اخیر روند بسیار مثبت رشد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی را به دنبال داشته است، سهم پرداختی بیمه‌شدگان در حوزه بیمه‌پردازی و درصدهای مختلف این حوزه را در راستای تأمین منابع باید مورد توجه قرار داد. در کنار میزان آماری انعقاد قرارداد بیمه‌شدگان جدید به عنوان یک ضرورت توسعه چتر بیمه‌ای برای سازمان، نرخ حق بیمه پرداختی را نیز باید در اولویت قرار داد تا از این طریق رشد منابع را به بهترین شکل ممکن و در بلندمدت شاهد باشیم. عدم تطبیق خدمات دریافتی بیمه‌شدگان نسبت به میزان آورده و پرداختی حق بیمه نیز موضوعی است که در ارتباط با تعداد بیمه‌شدگان جدید و درصد حق بیمه پرداختی باید مورد بررسی قرار گیرد. پیشنهاد این است که سازمان با ایجاد مشوق‌های جدید در حوزه بیمه اختیاری، جذب بیمه‌شدگان را دنبال کند.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

اکنون به دلیل سطح دسترسی مناسب جامعه کارفرمایی به قوانین و مقررات سازمان تأمین اجتماعی، رشد قابل توجهی در حوزه دانش بیمه‌ای را تجربه می‌کنند و این مهم علاوه بر ایجاد منافع برای این قشر از شرکای اجتماعی نفع بلندمدت سازمان تأمین اجتماعی را در قالب توسعه تعامل با شرکا را به دنبال دارد. برگزاری دوره‌های آموزش بیمه‌ای برای جامعه کارفرمایی از طرف معاونت فرهنگی و امور استانهای سازمان را باید دیگر سازوکار توسعه تعامل با شرکای اجتماعی محسوب کرد. همچنین برگزاری کمیته بحران برای کارفرمایان دارای مشکل و رفع موانع ارتباطی با آنها را در حوزه ارتباطات با این قشر از فعالان حوزه تولید دنبال می‌کنیم. توسعه ارتباط با تمامی شرکای اجتماعی کارفرمایی از جمله شرکت‌های بزرگ با تعداد بیمه‌شدگان بالا را در راستای ارتقاء منافع سازمان تأمین اجتماعی در این شعبه مورد توجه داریم. با این اوصاف، گسترش تعامل با شرکای اجتماعی کارفرمایی را باید در اولویت‌های سازمان قرار دهیم.

بخشی از شعار سال با عنوان رشد تولید است با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مهم، ‌ یکی از مهمترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای در این حوزه توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان از طرح مذکور در این شعبه به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

با وجود منافع دوسویه اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان برای جامعه فعال حوزه تولید و سازمان تأمین اجتماعی، اما افزایش دامنه شمول کارگاه‌های دارای مشکل مالی که عدم پرداخت حق بیمه به سازمان را از طرف آنان موجب شده است، امکان استقبال بیشتر کارفرمایان از طرح مذکور را فراهم می‌کند. در مجموع ۲۵ درخواست استفاده از طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای در شعبه ۲۸ تأمین اجتماعی تهران ثبت شده است.

با توجه به آمار بالای بازنشستگان پیش از موعد و تاثیر این نوع بازنشستگی در کاهش منابع سازمان، این اتفاق در دو دهه گذشته چه میزان منابع و ارائه خدمات تأمین اجتماعی را متاثر کرده است؟ اکنون چه راهکاری برای کنترل این موضوع وجود دارد؟

باید جایگاه متناسب با کارکرد لازم برای قوانین بیمه‌ای، امدادی و تعهدی تعریف شود و سازمان‌های مرتبط با موارد مذکور باید متناسب با قانون در حوزه مرتبط با فعالیت‌های خود عمل کنند. قوانین در حوزه بازنشستگی‌های پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور در حوزه محاسبات بیمه‌ای نمی‌گنجد. در صورت لزوم، پرداخت سالهای ارفاقی برای بازنشستگان پیش از موعد را به‌واسطه عدم تناسب با محاسبات بیمه‌ای باید در قوانین و مقرراتی خارج از چارچوب تأمین اجتماعی جستجو کرد. تحمیل قوانین با تعهدات مالی مختلف در قالب‌هایی مانند بازنشستگی پیش از موعد باید در راستای ارتقاء خدمات و توسعه پایداری سازمان تأمین اجتماعی محدود شوند. بسیاری از این قوانین و مقررات از وظایف ذاتی سازمان تأمین اجتماعی محسوب نمی‌شوند.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در حوزه ارائه و توسعه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی اقدامات بسیار مثبت و ارزنده‌ای صورت گرفته است. کاهش قابل توجه حجم مراجعه بیمه‌شدگان به شعب سازمان تأمین اجتماعی با استناد به رشد کمی و کیفی خدمات قابل ارائه، بسیار بالا است. امروز بسیاری از خدمات بیمه‌ای و درمانی سازمان تأمین اجتماعی به شکل کاملاً غیرحضوری در بستر الکترونیک ارائه می‌شود. البته به واسطه جامعه بسیار بزرگ جمعیت تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، ارتقاء سیستم‌های ارائه‌دهنده خدمات به جامعه بیمه‌شدگان در راستای توسعه خدمات باید مورد توجه باشد. همینطور ارتباط برخط شعب و واحدهای مختلف سازمان جهت خدمات‌دهی بهتر باید در اولویت قرار گیرد.

کد خبر: 63584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =