افزایش سالانه ۴۰۰ هزار بازنشسته به جمع مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی

محمد محمدی، معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی اخیرا گفته است: سالانه ۴۰۰ هزار بازنشسته به جمع مستمری‌بگیران این سازمان افزوده می‌شود که بخش قابل توجهی از این بازنشستگان در بخش مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته شده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین، جامعه آماری بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی با چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به نوعی ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان از سوی این سازمان برای پرداخت مستمری آنها هزینه می‌شود و اضافه شدن آمار ۴۰۰ هزار نفر به صورت سالانه نیز به طور یقین روی مصارف این نهاد بیمه‌گر تأثیر خواهد داشت.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی همچنین گفته است: شاهد هستیم که افرادی با سن حدود ۴۰ سال که اوج دوره توانایی و تجربه است، بازنشسته می‌شوند و این افراد عموماً از بازار کار خارج نمی‌شوند؛ بلکه با حقوق کمتر و بدون پرداخت حق ‌بیمه جای افراد شاغل را می‌گیرند.

او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شده است ضریب پشتیبانی سازمان تأمین‌اجتماعی نزولی شود، بازنشستگی‌های پیش از موعد بر اساس قوانین مختلف است به‌نحوی‌که سهم بازنشستگی‌های پیش از موعد به کل بازنشستگان در سازمان تأمین‌اجتماعی به ۵۲ درصد رسیده است.

جامعه چهار میلیون نفری بازنشستگان و مستمری‌بگیران

تأمین اجتماعی که اکنون ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اکنون به چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و با افراد تحت تکفل حدود هفت میلیون نفر خدمات‌رسانی دارد. علاوه بر پرداخت مستمری، تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدتی در قبال این افراد و بیمه‌شدگان عهده‌دار است که مجموع هزینه‌های سازمان بابت این تعهدات سالانه ۴۶۰ هزار میلیارد تومان می‌شود.

با توجه به اینکه اکنون بیش از ۷۳ درصد از جمعیت کشور تحت‌پوشش صندوق‌های بیمه‌ای هستند، تأمین اجتماعی بع عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای به تنهایی ۵۳ درصد و دیگر صندوق‌های بیمه‌گر ۲۳ درصد دیگر افراد را خدمات بیمه‌ای و بازنشستگی ارائه می‌دهند. اکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از جامعه شاغلان نیز از خدمات تأمین اجتماعی برخوردار هستند.

۵۰ درصد بازنشستگی‌های تأمین اجتماعی پیش از موعد است

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: ما مشکلی داریم با عنوان بازنشستگی پیش از موعد که بیش از ۵۰ درصد از بازنشستگی‌های ما از این نوع است که دلیل آن وجود برخی قوانین است که باید اصلاح شود. یکی از راه‌حل‌های تأمین منابع پایدار، پوشش فراگیر بیمه‌ای ذیل اصل ۲۹ قانون اساسی است که باعث پایداری منابع صندوق می‌شود.

او بیان کرد: بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در سازمان تأمین‌اجتماعی؛ ‌ بازنشستگی‌های پیش از موعد است که به‌هر ترتیب به اقتضای قوانین کشور اتفاق افتاده و ما هم باید در مقام اجرای قانون بپذیریم و تا زمانی که قانون این مسیر را نشان بدهد، این مسیر ادامه خواهد یافت.

موسوی درباره خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی به بازنشستگان طی یک‌سال اخیر بیان کرد: ما در سال گذشته ۲۲۰ هزار فقره وام به بازنشستگان اعطا کردیم و مبلغ وام را از ۱۲ میلیون به ۲۰ میلیون رساندیم و سفر کرامت رضوی را هم دوباره راه‌اندازی کردیم، اما اینها خدمات حداقلی است که نباید به آنها بسنده شود.

تراز منابع و مصارف با گسترش پوشش بیمه‌ای

سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای به موقع تعهدات خود باید به منابع مهمی دسترسی داشته باشد زیرا جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران نیازمند دریافت مستمری و دیگر تعهدات هستند که باید این موضوع را با گسترش خدمات بیمه‌ای و تعمیم بیمه به همه افراد جامعه به نتیجه رساند.

از آنجا که پوشش بیمه‌ای موجب افزایش منابع تأمین اجتماعی و اجرای به هنگام تعهدات این نهاد بیمه‌گر در قبال بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران می‌شود بنابراین باید در راستای توسعه فرایند و فرهنگ‌سازی برای افراد بدون بیمه با جامعه آماری بیش از ۶ میلیون نفر آنها را به بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ترغیب کرد.

در صورتی که تعداد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی روند افزایشی داشته باشد، در تراز منابع و مصارف سازمان نیز تأثیر بسزایی خواهد داشت و این نهاد در بخش بازنشستگی و مستمری‌بگیری بدون هیچ مشکلی به صورت ماهانه به تعهدات خود عمل می‌کند، همانگونه که در دولت سیزدهم بدون استقراض بانکی ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان تعهدات خود را اجرایی می‌کند.

البته باید در بخش بازنشستگی‌ها به ویژه بازنشستگی پیش از موعد تغییراتی در قانون ایجاد شود تا سالانه آمار کمتری به جمع بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان اضافه شود زیرا جامعه ۴۰۰ هزار نفری بازنشسته که هر سال به این جامعه آماری اضافه می‌شود، نیازمند تعهدات بیشتری نسبت به بیمه‌شدگان تحت پوشش هستند.

قانون مشاغل سخت و زیان‌آور ۲۲ سال بدون اصلاحات در حال اجراست

علیرضا حیدری فعال حوزه بیمه‌های اجتماعی در این باره به آتیه‌آنلاین گفت: در قانون برنامه هفتم توسعه برخی تغییرات در مشاغل سخت و زیان‌آور آورده شده است البته باید گفت که قانون بازنشستگی پیش از موعد در تأمین اجتماعی از سال ۱۳۸۰ یعنی پس از گذشت ۲۲ سال بدون هیچگونه اصلاحاتی در حال اجرا است.

حیدری ادامه داد: اکنون نیز نمی‌توان با یک برنامه توسعه‌ای، شرط سنی برای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور اعمال کرد و پس از این برنامه و با گذشت پنج سال یا اجرای لایحه‌ای جدید، دیگر تکلیف این قانون مشخص نباشد.

او با بیان اینکه باید تکالیف قوانین تأمین اجتماعی برای اجرای درست آن مشخص باشد، بیان کرد: برای اجرای تعهدات و برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی باید یک برنامه بلندمدت تنظیم شود زیرا اینگونه تغییرات، قاعده برنامه توسعه نیست.

سازمان تأمین اجتماعی به واسطه خدمات گسترده خود در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی باید از منابع هنگفتی برای اجرای تعهدات خود برخوردار باشد و با توجه به اینکه از منابع عمومی دولت استفاده نمی‌کند بنابراین باید با افزاش شمار بیمه‌شدگان و کاهش تعداد مستمری‌بگیران و بازنشستگان در راستای تعادل در منابع و مصارف گام بردارد.

کد خبر: 63684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 12 =