موفقیت پزشکان تأمین اجتماعی در جلب اعتماد بیماران

فعالیت در کسوت پزشکی نیازمند برخورداری از روحیه انساندوستی و عشق به همنوع است و بازیابی سلامت افراد در سخت‌ترین شرایط زندگی که همانا بیماری و ناخوشی است، حرفه پزشکی را در رده مشاغل مقدس جای داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، پزشک با زدودن دردها و رنج‌های جسمانی و روانی، انسان‌ها را از نعمت سلامتی و سرزندگی بهره‌مند می‌کند و یاور افراد در آلام زندگی به شمار می‌رود. سروکار داشتن با حیات آدمی، به‌تنهایی عاملی برای سنگینی مسئولیت پزشکی است و فعالیت در مراکز درمانی شلوغ و پرجمعیت بار این مسئولیت را فزونی می‌دهد؛ شرایطی که پزشکان سازمان تأمین‌اجتماعی با طیب خاطر و برای خدمت‌رسانی به مردم آن را پذیرفته‌اند و با تمام توان برای درمان بیماران تلاش می‌کنند. شمار این پزشکان قابل توجه است؛ ۸ هزار و ۵۰۰ پزشک شامل ۴ هزار و ۴۰۰ متخصص، ۲ هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی، ۷۰۰ دندانپزشک، ۶۸۰ داروساز و ۲۰۰ دکترای علوم آزمایشگاهی با تأمین‌اجتماعی همکاری می‌کنند که ۵ هزار و ۸۰۰ نفر آن‌ها رابطه استخدامی با سازمان دارند. به مناسبت روز پزشک سراغ یکی از متخصصان قدیمی فعال در سازمان رفتیم تا گپ‌وگفتی صمیمی با او داشته باشیم. دکتر علیرضا فرید معیر، متخصص جراحی مغز و اعصاب و ستون فقرات بیمارستان تأمین‌اجتماعی دکتر شریعتی اصفهان است. او از سال ۱۳۷۴ وارد سازمان شده و از آن زمان تاکنون در مسیر خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان که اغلب از اقشار کارگر جامعه هستند، فعالیت می‌کند. مشروح این گفت‌وگو را پیش‌رو دارید.

چطور شد که رشته پزشکی را انتخاب کردید و جایگاه اجتماعی و معنوی این حرفه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

می‌توانم بگویم، گرایش درونی به این حرفه من را در مسیر پزشکی قرار داد و با وجود اینکه دوره دبیرستان در رشته ریاضی درس می‌خواندم، اما انگیزه و علاقه‌ام، تحصیل در رشته پزشکی بود. به‌ طور حتم نقش پدرم را در ایجاد این علاقه بی‌تأثیر نمی‌دانم؛ زیرا او نیز در این رشته فعال است و در دانشگاه تدریس می‌کند. فراهم بودن زمینه خانوادگی و علاقه شخصی انگیزه من را برای ادامه مسیر در رشته پزشکی بیش از سایر رشته‌ها مانند مهندسی تقویت کرد و از اوایل تحصیل در این رشته، دریافت تخصص جراحی مغز و اعصاب در اولویت انتخابم قرار گرفت. معتقدم هر حرفه‌ای در رفع نیازهای زندگی افراد بشر نقش دارد؛ اما از آنجایی که پزشکی با سلامت افراد به عنوان ارزشمندترین ودیعه الهی سروکار دارد، از ارزش معنوی زیادی نیز برخوردار است.

از چه سالی وارد سازمان شدید و انگیزه شما برای فعالیت در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی که همواره با ازدحام جمعیت مواجه است چه بود؟

من در سال ۱۳۷۶ وارد سازمان شدم؛ زیرا احساس کردم که در مراکز سازمان ارتباط نزدیکتر و بدون واسطه‌تری بین پزشک و بیمار وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید، این ارتباط در بیمارستان‌های دانشگاهی کم‌رنگ است و رابطه فاصله‌داری بین پزشک و بیمار وجود دارد که به دلیل موقعیت آموزشی مراکز، امری اجتناب‌ناپذیر شمرده می‌شود. باید بگویم، سازمان تأمین‌اجتماعی از امکانات بسیار خوبی در زمینه ارائه خدمات درمانی برخوردار است و به‌رغم اینکه در ظاهر به نظر می‌رسد سرویس‌های حوزه درمان این نهاد از منظر کمّی نمود بیشتری دارد، اما در جای خود خدمات کیفی نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این نحوه خدمت‌رسانی سبب افزایش انگیزه من برای استمرار همکاری در سازمان شد و با وجود قراردادی بودن فعالیتم در شروع کار، رفته‌رفته با شکل‌گیری احساس صمیمت با مردم و بیماران، خواهان ادامه فعالیتم به طور دائم شدم و به استخدام سازمان درآمدم.

آمار ارائه خدمات حوزه فعالیت شما چقدر است و روزانه یا سالانه چه تعداد بیمار پذیرش می‌شود؟

ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که آمار عملکرد هر یک از افراد در سازمان در قالب چند زیرمجموعه شکل می‌گیرد و این همکاری در قالب انسجام گروهی و خدمات پشتیبانی انجام می‌شود. می‌توان گفت که مجموع این فعالیت‌ها در نهایت باید به رضایتمندی مردم ختم شود و این رضایتمندی اعتماد آن‌ها را به حوزه درمان قوت بخشیده و تقاضا را برای برخورداری از خدمات تأمین‌اجتماعی افزایش می‌دهد. هیچگاه نباید این نکته را فراموش کنیم که مهمترین سرمایه یک انسان جان اوست و افراد تحت پوشش تأمین‌اجتماعی جان خود را در اختیار پزشکان و سیستم درمانی قرار می‌دهند و این بزرگترین اعتمادی است که می‌تواند شکل گیرد. در نتیجه مسئولیت بسیار بزرگی بردوش درمانگران قرار دارد و نهادهای ارائه‌دهنده درمان، چه بخش خصوصی، دولتی یا تأمین‌اجتماعی موظفند این اعتماد را به بهترین نحو از ابعاد کیفی و نیز کمّی پاسخ دهند.

سازمان تأمین‌اجتماعی در جلب این اعتماد چگونه عمل کرده است؟

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور در جلب اعتماد مردم بسیار موفق عمل کرده است. آمار ارائه خدمات سازمان در حوزه درمان بر اساس نیازمندی‌های مردم، شرایط اقتصادی، اجتماعی، امکانات و تجهیزات همواره رو به فزونی است و این افزایش، نشان‌دهنده جایگاه علمی و تجربی فعالان تأمین‌اجتماعی و برگرفته از رفتارهای خرد جمعی است که در نهایت سبب تقویت اعتماد مردم شده و برخی مراکز را در مرتبه قطب درمان کشور قرار داده است. باید اشاره کنم سازمان به پشتوانه مردمی به عنوان یک نهاد خوشنام که بار درمان نیمی از جمعیت کشور را بردوش دارد، ارائه خدمت می‌کند.

بازگردیم به سؤال قبل؛ از منظر آماری این خدمات چگونه شکل می‌گیرد؟

گروه جراحی مغز و اعصاب بیمارستان شریعتی به ‌طور میانگین سالانه حدود هزار بیمار را تحت عمل جراحی قرار می‌دهد. انجام این عمل‌ها که از جراحی‌های ساده تا جراحی‌های پیچیده را دربر دارد، طی دو دهه گذشته روند رو به رشدی را طی کرده و تاکنون گروه جراحی با حمایت مدیران، کادر درمان و پشتیبانی توانسته است آمارهای جراحی را بالا نگه دارد و امیدواریم در آینده با افزایش تجهیزات و امکانات و نیز با تقویت اعتماد مردم، آمار بیشتری ارائه دهیم.

مهمترین دغدغه پزشکان را چه موضوعی تشکیل می‌دهد و شما برای برون‌رفت از این چالش‌ها، چه پیشنهادی دارید؟

پزشکان دغدغه‌هایی دارند که باید واقع‌بینانه به آن نگریست. معتقدم ایفای وظایف پزشکی به دلیل سروکار داشتن با جان انسان‌ها، نیازمند برخورداری فعالان این عرصه از یک حاشیه امن زندگی است که بیشتر در مسائل اقتصادی خلاصه می‌شود. امنیت مالی شرایطی را برای پزشکان یا کادر درمان مهیا می‌کند که تنها دغدغه درمان بیماران را داشته باشند و بتوانند حواشی تداخل‌کننده را مدیریت کنند. مسأله دیگر به‌روز بودن امکانات و تجهیزات است. در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم فناوری روزانه بسترهای جدیدی را ایجاد می‌کند که این موضوع در حوزه درمان نیز می‌تواند سبب افزایش کیفیت و بهبود خدمات درمانی شود. صرف‌نظر از بحث‌های بهداشتی در حوزه درمان، تجهیزات پیشرفته و جدیدی وارد بازارهای جهانی می‌شود و یکی از دغدغه‌های ما را که آیا به‌روزترین وسایل را در سیستم درمانی خود داریم، شکل می‌دهد. هرچند در زمینه برخی تجهیزات، تأمین‌اجتماعی پیشرفته‌ترین نوع اقلام را تهیه می‌کند، اما در سال‌های اخیر با توجه به مشکلات تحریم‌های اقتصادی و افزایش نرخ ارز، به‌روزرسانی تجهیزات با دشواری‌هایی همراه شده است. به هر حال، تجهیزات و امکانات درمانی فعلی نیز می‌تواند پاسخگوی نیازهای درمانی بیمه‌شدگان به نحو مناسب باشد.

کد خبر: 63908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =