کمک به همنوع، کارمایه فعالیت پزشکان

متخصص طب اورژانس بیمارستان تأمین‌اجتماعی حضرت رسول اکرم (ص) رشت، جایگاه معنوی حرفه پزشکی را رفیع‌تر از جنبه‌های مادی آن می‌داند و معتقد است افرادی که پای در این عرصه می‌گذارند باید عشق خدمت‌رسانی به همنوع خود را در وجود خود داشته باشند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر سیدمحمد قدسی‌خورسند از سال ۱۳۸۱ تاکنون با سازمان تأمین‌اجتماعی همکاری دارد؛ تحصیلات متوسطه را در رشت سپری کرده و در سال ۱۳۷۸ مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه شهر اردبیل دریافت کرده است. فعالیت به عنوان پزشک معتمد در سال ۱۳۸۷ و عهده‌داری ریاست بیمارستان رسول اکرم (ص) از سال ۱۳۸۷ به مدت ۱۰ سال از دیگر اقداماتی است که در کارنامه حرفه‌ای او به ثبت رسیده است. حضور او در عرصه پزشکی با کسب مدرک تخصصی طب ‌اورژانس در سال ۱۳۹۹ روند تکمیلی را طی می‌کند و در این دوران در امتحان بورد دانشگاه گیلان جزو رتبه‌های ۱۵ درصد برتر کشور می‌شود که اکنون نیز با این دانشگاه در زمینه تدریس همکاری دارد.

این متخصص طب ‌اورژانس دلیل انتخاب خود را برای تحصیل در رشته پزشکی، در دوران کودکی جست‌وجو می‌کند: «از دوران کودکی عاشق این حرفه بودم. در آن دوران چند پزشک در اطراف ما زندگی می‌کردند که با مشاهده فضای کاری آن‌ها این علاقه در من تقویت می‌شد.»

عشق به حرفه و خدمت‌رسانی به مردم همواره در اولویت فعالیت او در پزشکی بیش از امور مادی بود: «معتقدم جایگاه معنوی پزشکی بسیار رفیع‌تر از مسائل مالی است و افرادی که پای در این عرصه می‌گذارند باید عاشق کارشان بوده و خدمت‌رسانی به همنوع را در نهاد خود داشته باشند. برای من هیچگاه جنبه‌های مادی این شغل اولویت نداشت و برای همین فعالیت در مراکزی مانند خیریه و سالمندان برنامه‌های کاری من را تشکیل می‌داد که در تأمین‌اجتماعی تداوم یافت. در این دوران ارتباط مالی مستقیم با بیماران نداشتم و این رویکرد برای من بسیار ارزشمند است.»

قدسی‌خورسند، فعالیت در تأمین‌اجتماعی را از جنبه‌های دیگر نیز مهم می‌داند: «ما در تأمین‌اجتماعی با اقشار فعال و زحمتکش جامعه سروکار داریم که بسیاری از آن‌ها را کارگران تشکیل می‌دهند. همچنین سایر کارمندان و حتی کارفرمایان نیز جزو اقشار فعالی هستند که به تأمین‌اجتماعی مراجعه می‌کنند. از طرفی در تأمین‌اجتماعی با بیماران ارتباط مالی نداریم و وقتی بیماری را ویزیت می‌کنیم، با خیال راحت و بدون نگرانی از وضعیت مالی بیمار می‌توانیم از او بخواهیم که برای تکمیل درمان، چند مدت بعد هم مراجعه کند.»

متخصص طب اورژانس، فعالیت در مراکز شلوغ درمانی را به عنوان یک مزیت می‌داند: «شلوغی مراکز تأمین‌اجتماعی نکات مثبتی هم دارد و سبب می‌شود تا با افراد بیشتری تعامل داشته باشیم. این شلوغی برای من جذاب است؛ زیرا رابطه دوستانه‌ای با بیماران دارم و یکی از دلایل ورود من به سازمان نیز مربوط به این هماهنگی روحیه است. باید توجه داشت، مراکز درمانی سازمان با وجود شلوغی دارای یک نظم داخلی است و اساساً مدیریت این نهاد مبتنی بر نظم و ترتیب است.»

قدسی‌خورسند، تعداد مراجعه به اورژانس بیمارستان رسول اکرم (ص) رشت را ماهانه حدود ۱۷ هزار نفر بیان می‌کند: «خدمت‌رسانی به این حجم از مراجعه‌کنندگان کار آسانی نیست و با همکاری پزشکان عمومی، این میزان مراجعه‌کننده پذیرش و ویزیت می‌شوند. واحد اورژانس دارای ۱۰ تخت بستری و ۱۰ تخت تحت نظر است.»

به گفته او عدم اقبال جوانان از تحصیل در رشته پزشکی مهمترین دغدغه جامعه پزشکی را تشکیل می‌دهد: «امروزه به دلیل شرایط اقتصادی، جوانان تمایل کمتری به تحصیل در پزشکی دارند؛ فشار کار در این حوزه زیاد است و درآمدها کفاف زحمات فعالان این عرصه را نمی‌دهد. ایجاد جذابیت برای تقویت فعالیت در رشته پزشکی به امری ضروری تبدیل شده تا در آینده جوانان بیشتری جذب فعالیت در این عرصه شوند.»

ارتقای آموزش در حوزه پزشکی نیز از دیگر مسائلی است که این متخصص طب اورژانس به آن اشاره می‌کند: «مقوله آموزش اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه در سازمان کلاس‌های متعددی برای کارکنان تشکیل می‌شود. به عنوان مدرس، وظایف خود را چه در سازمان و خارج از سازمان ایفا می‌کنم.»

قدسی‌خورسند می‌افزاید: «از طرفی توجه به شرایط کاری علاوه بر پرداخت حق‌الزحمه نیز اهمیت دارد و باید نسبت به آمار تعداد پزشکان در مقایسه با تعداد مراجعه‌کنندگان حساس باشیم تا کیفیت خدمت‌رسانی کاهش نیابد.»

کد خبر: 63910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =