رتبه بالای درمانگاه شهربابک در زمینه تنوع دارویی

رئیس مرکز بهداشتی درمانی تأمین‌اجتماعی شهربابک، رتبه این مرکز را در برخورداری از تنوع دارویی، بسیار بالا توصیف کرد و با توجه به پذیرش ماهانه ۱۲ هزار بیمار در این درمانگاه، بهسازی فضای فیزیکی و ارتقای سطح خدمات آزمایشگاهی را ضروری دانست.

دکتر محبوبه بخشایی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این درمانگاه، افزود: مراجعه‌کننده‌ها می‌توانند از ویزیت پزشکان عمومی، متخصص زنان، دندانپزشکی، مامایی، ‌آزمایشگاه، تزریقات، داروخانه و پذیرش بهره‌مند شوند و غربالگری سرطان‌های کولورکتال و پستان از دیگر خدمات این مرکز را تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: درمانگاه در مساحتی به وسعت ۱۵۰۳ متر مربع واقع شده و خدمات آن در دو شیفت صبح و عصر دایر است.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شهربابک، میزان استقبال از خدمات این مرکز را بسیار چشمگیر بیان کرد و گفت: با توجه به واقع شدن درمانگاه در منطقه جنوبی شهربابک که دارای بافت پرتراکم جمعیت است، بسیاری از بیمه‌شدگان خدمات درمانی خود را از این مجموعه دریافت می‌کنند.

بخشایی ادامه داد: از طرفی موقعیت جغرافیایی شهربابک و وجود جاده‌های مواصلاتی سیرجان- شهربابک و هرات- شهربابک، امکان دسترسی ساکنان سایر شهرهای اطراف را به خدمات این درمانگاه فراهم کرده و بر حجم مراجعه کننده‌ها افزوده است؛ به نحوی که ماهانه حدود ۱۲ هزار نفر در این مرکز پذیرش می‌شوند که این میزان سالانه حدود ۱۵۴ هزار نفر را تشکیل می‌دهد.

او درباره وضعیت دسترسی بیماران به داروهای مورد نیاز و تمهیدات مدیریتی این مرکز در شرایط کمبود دارویی، افزود: درحال حاضر این مرکز در زمینه رنکیگ (رتبه‌بندی) تنوع دارویی در رده بالایی قرار دارد؛ اما با توجه به کمبود برخی اقلام دارویی در کشور از جمله داروهای حیاتی و مزمن مانند سدیم والپرات، اسپری سالبوتامول، بکلومتازون و برخی داروهای غیرمزمن مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، به سختی می‌توانیم داروهای مذکور را تهیه کنیم.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شهربابک، اعلام کرد: برای رفع این چالش، تلاش بر این است تا بر تعداد شرکت‌های دارویی طرف معامله افزوده شود. همچنین با ایجاد سهمیه‌بندی اقلام و اعلام آن به پزشکان، تجویز منطقی داروها به عنوان یک راهکار، به‌کار گرفته می‌شود.

بخشایی ادامه داد: علاوه بر آن پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی نیز نقش موثری در فراهم شدن داروهای مورد نیاز دارد که انجام آن همواره پی‌گیری شده و نیز تقاضا می‌شود تا مدیریت درمان بر توزیع داروهای سهمیه‌ای از سوی شرکت‌ها، نظارت دقیق داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت ۳۰ نیروی انسانی در این مرکز، گفت: از مجموع این افراد، ۱۹ نفر در کادر درمان مشغول به فعالیت هستند و نیز ۳ پزشک عمومی، ۳ دندانپزشک و یک متخصص خدمت‌رسانی می‌کنند.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شهربابک، افزود: درحال حاضر نیازمند جذب یک «ابواب‌الجمع دارویی» یا حسابدار دارویی هستیم که با توجه به سختی کار این حرفه و ضرورت برخورداری از تخصص مناسب، کمتر فردی حاضر به کسب این ردیف شغلی به صورت ماندگار است. همچنین ضرورت همکاری یک مسئول امور اداری وجود دارد که با توجه به شرح وظایف این حوزه که نیازمند برخورداری از تخصص و کارآمدی است، انتخاب نیرو، واجد شرایط لازم می‌شود.

بخشایی ادامه داد: در کادر درمانی نیز جذب یک پزشک عمومی، ضروری است؛ زیرا به دلیل بازنشسته شدن رئیس پیشین مرکز که پزشک عمومی بودند، قرارداد موقت ۱۰۰ ساعته با پزشک دیگر منعقد شده است؛ اما لازم است تا با ایجاد ردیف تشکیلاتی و برای تکمیل ساعت کار پزشکان فعلی، پزشک سوم به استخدام درآید.

او بیان کرد: در ماه‌های آینده نیز برخی از شاغلان مرکز بازنشسته می‌شوند و عدم جایگزینی به‌موقع می‌تواند روند خدمت‌رسانی را مختل کرده و فشار مضاعفی را بر همکاران وارد کند.

رئیس مرکز بهداشتی درمانی شهربابک، مهمترین برنامه‌های آینده این مرکز را بهسازی فضای فیزیکی درمانگاه، ارتقای سطح خدمات آزمایشگاهی و تلاش برای جذب پزشکان متخصص، برشمرد.

کد خبر: 64083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =