پرسش و پاسخ‌های رایج درباره مشاغل سخت و زیان‌آور

مشاغل سخت و زیان‌بار به عنوان شغل‌هایی شناخته می‌شوند که معمولاً شرایط و ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از سایر مشاغل متمایز می‌کند. این مشاغل ممکن است با فشارهای جسمانی و ذهنی بالا، خطرات بیشتر، شرایط کاری سخت‌تر، تأثیرات نامطلوب بر سلامتی و زندگی شخصی همراه باشند.

مشاغل سخت می‌توانند به طور فیزیکی خسته‌کننده باشند، مانند کارهای سنگین بنایی، معدن‌کاری، ساخت و ساز، کشاورزی و حمل و نقل سنگین. این مشاغل ممکن است نیازمند تحمل فشارهای فیزیکی بالا، حرکات تکراری یا برخورد با شرایط آب‌وهوایی سخت باشد.

همچنین، برخی مشاغل سخت می‌توانند در بخش‌های خاصی از صنعت و خدمات وجود داشته باشند. به عنوان مثال، پرستاری در بخش‌های اورژانس، مراقبت از بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن و مراقبت از سالمندان می‌تواند مشاغلی سخت و زیان‌بار باشد. شرایط کاری سخت، فشار زمانی، حجم بالای کار، و تأثیرات روحی و عاطفی ممکن است در این مشاغل وجود داشته باشد.

قبلاً در چند کارگاه که فعالیت آن‌ها جزء مشاغل سخت و زیان‌آور بود شاغل بودم و به‌طور متناوب ۲۱ سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور دارم، در حال حاضر نیز ۳ سال است در سازمان آتش‌نشانی شاغل هستم، سؤالم این است با توجه به اینکه مشاغل آتش‌نشانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است، اما من و بعضی ازهمکاران چون از نظر استخدامی ‌مشمول قانون کار نیستم آیا می‌توانم بعد از یک سال دیگر با ۲۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه به‌صورت متناوب، از این قانون استفاده کنم ؟

بله، با عنایت به اینکه یکی از شرایط استفاده از قانون بازنشستگی سخت و زیان‌آور این است که بیمه‌شده باید مشمول قانون کار باشد، اما در خصوص آتش‌نشان‌ها، به استناد ماده ( ۸۴ ) قانون برنامه ششم توسعه ، همچنین نظریه تفسیری شورای محترم نگهبان و طرح قانونی استفساریه مورخ ۱۸/۳/۱۳۹۷ مجلس شورای اسلامی ‌و نهایتاً بر اساس بخشنامه صادره توسط سازمان تأمین اجتماعی، بیمه‌شدگان آتش‌نشانی که مشمول قانون کار نیستند ، مانند سایر کارکنان آتش‌نشان مشمول قانون کار، می‌توانند با رعایت سایر شرایط از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند.

19 سال متوالی پرستار شاغل در یک مرکز روان‌درمانی و بیمه‌شده تأمین اجتماعی هستم. با توجه به اینکه اشتغال در مراکز روان‌درمانی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود، اما در اواسط مدت مذکور، یک سال و نیم آن را به‌عنوان کارمند اداری شاغل بودم، و در لیست‌های ارسالی توسط مرکز روان‌درمانی، شغل من در مدت مذکور کارمند قید شده است، آیا بعد از بعد از سپری شدن یک سال اشتغال دیگر، با ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه به‌طور متوالی می‌توانم برای بازنشستگی از قانون سخت و زیان‌آور استفاده کنم؟

طبق مصوبه شورای عالی حفاظت فنی، مشاغلی که در مراکز روان‌درمانی مستقیماً با بیماران روانی ارتباط دارند جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شوند و این قبیل بیمه‌شدگان با ۲۰ سال سابقه متوالی و یا ۲۵ سال متناوب می‌توانند بازنشسته شوند، اما یکی از مواردی که باعث زایل شدن توالی ۲۰ سال سابقه در مشاغل سخت و زیان‌آور نمی‌شود، این است که بیمه‌شده به مدت یک سال و یا کمتر از آن در شغل دیگری به‌غیراز عناوین مشاغل سخت و زیان‌آور اشتغال بکار داشته باشد. لذا چون شما بیشتر از یک سال در خارج از شغل سخت و زیان‌آور (کارمند اداری) شاغل بودید، موجب زایل شدن توالی۲۰ سال خواهد شد.واگر تصمیم به استفاده از این قانون داشته باشید نیاز به 25 سال متناوب سابقه اشتغال درکارهای سخت و زیان آور دارد.

به علت آتشسوزی‌، کارگاه محل اشتغال من که فعالیت آن سخت و زیان‌آور است موقتاً سه ماه تعطیل و حق بیمه کارگران در این سه ماه پرداخت نشد. بعد از تعطیلی‌، کارگاه مجدداً بازگشایی‌شده است‌. آیا تعطیلی سه ماه کارگاه باعث زایل شدن توالی ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شود؟

خیر؛ ایام حالت تعلیق کارگاه که به‌واسطه عوامل قهریه طبیعی و حوادثی مثل سیل و زلزله و آتش‎سوزی که خارج از اراده کارفرما و بیمه‌شده است و کارگاه موقتاً تعطیل شود، باعث زایل شدن توالی اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور نمی‌شود.

قبلاً ۱۰ سال در شغل سخت و زیان‌آور یک مؤسسه دولتی شاغل بودم. بعد از بازخرید، هم‌اکنون ۱۴ سال است در شغل سخت و زیان‌آور بخش خصوصی شاغل و بیمه‌پرداز تأمین اجتماعی هستم‌. آیا یک سال دیگر که سابقه اشتغال من در مشاغل سخت و زیان‌آور به ۲۵ سال متناوب برسد می‌توانم از شرایط ذیل این قانون بهره‌مند شوم‌؟

خیر؛ پذیرش سوابق اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور بیمه‌شدگانی که در سنوات گذشته مشمول دیگر صندوق‌ها غیر از صندوق تأمین اجتماعی بوده و سپس بیمه‌پرداز تأمین اجتماعی و مشمول قانون کار شده‌اند ، استفاده از قانون بازنشستگی سخت و زیان‌آوردر بخش خصوصی منحصراً در دوران بیمه‌پردازی نزد سازمان تأمین اجتماعی امکان‌پذیر است.

هشت سال سابقه اشتغال قبلی در کارگاه دباغی ،که جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است دارم. بعد از تعطیلی آن کارگاه، هم‌اکنون ۱۰ سال است به اتفاق سه برادرم به صورت خانوادگی در کارگاه پدرم که دارای فعالیت سالامبورسازی و روده پاک‌کنی است، اشتغال به کار دارم. در این مدت جمعاً مدت ۱۸ سال به صورت متوالی دارای سابقه سابق اشتغال در مشاغل سخت و زیان‌آور هستم. آیا دو سال دیگر که سابقه من به ۲۰ سال متوالی برسد می‌توانم از قانون بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور استفاده کنم؟

شرط استفاده از قانون سخت و زیان‌آور این است که بیمه‌شده مشمول قانون کار باشد. طبق ماده (۱۸۸) قانون کار چون کارگاه‌های خانوادگی مشمول قانون کار نیستند و ۱۰ سال از سابقه سخت و زیان‌آور شما مربوط به کارگاه خانوادگی است‌؛ لذا نمی‌توانید از این قانون استفاده کنید.

کارگاه من که فعالیت آن شیشه و بلورسازی است به علت اینکه کارگران در مجاورت کوره ذوب شیشه و در معرض مستقیم حرارت هستند جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است. دو نفر از کارگران با داشتن ۲۵ سال سابقه متناوب در مشاغل سخت و زیان‌آور، برای بازنشستگی درخواست استفاده از قانون سخت و زیان‌آور کرده‌اند. بعد از تأیید در کمیته استان اداره کار ، اخیراً از طرف شعبه تأمین‌اجتماعی اعلام بدهی به مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال مبنی بر پرداخت چهار درصد حق بیمه دو کارگر فوق‌الذکر به من ابلاغ شد. مگر برقراری مستمری بازنشستگی به عهده تأمین‌اجتماعی نیست و این چهار درصد بر چه اساسی از من مطالبه می‌شود؟

اگر سخت و زیان‌آور بودن شغل بیمه‌شده به صورت ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در کمیته استانی اداره کار مورد تأیید قرار گیرد و حق بیمه آن دوران به صورت کامل به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت و سخت و زیان‌آور بودن شغل مربوطه توسط تأمین‌اجتماعی نیز احراز شود، شعبه تأمین‌اجتماعی موظف است قبل از درخواست از کارفرما برای اعلام تاریخ ترک کار بیمه‌شده جهت صدور حکم بازنشستگی‌، در راستای قانون اصلاح تبصره 2 الحاقی به ماده 76 قانون تامین اجتماعی ( موضوع بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور ) به استناد جزء ۴ بند (ت) ماده مذکور برای جبران ناشی از هزینه های برقراری مستمری بیمه شده ، چهار درصد میزان حق بیمه بر مبنای آخرین حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه به نسبت سنوات اشتغال بیمه‌شده در شغل سخت و زیان‌آور را محاسبه و از کارفرما مطالبه کند. تا زمانی که کارفرما نسبت به پرداخت نقدی و یا تقسیطی (حداکثر ۹ ماهه) آن اقدام نکند حکم مستمری بیمه‌شده صادر نمی‌شود. ضمناً تا زمانی که این بدهی به مرحله صدور اجراییه نرسیده کارفرما می‌تواند حسب مورد با ارائه سفته و یا ضمانت نامه بانکی و یا وثیقه ملکی نسبت به تقسیط آن اقدام کند ( البته اگر بدهی در مرحله اجرائیه باشد باید بجای سفته تضامین دیگری اخذ گردد )و بعد از ترتیب پرداخت بدهی چهار درصد توسط کارفرما و اعلام ترک کار بیمه‌شده حکم مستمری بازنشستگی بیمه‌شده صادر می‌شود (بدون در نظر گرفتن شرط سنی و به ازای هر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه ۵/۱ سال محاسبه می‌شود.)

مدت ۱۷ سال به صورت متوالی در گارکاه پخت آسفالت دستی و قیرپاشی که جزء مشاغل سخت و زیان‌آور است اشتغال به کار دارم و حق‌بیمه‌های مربوطه توسط کارفرما پرداخت می‌شود اما احساس می‌کنم که دیگر توان کار در این شغل را ندارم و به نوعی دچار فرسایش جسمی ‌شده‌ام. آیا سازمان تأمین‌اجتماعی در این مورد برنامه‌ای دارد تا بتوانم قبل از تکمیل شدن ۲۰ سال سابقه متوالی در کارهای سخت و زیان‌آور، از تأمین‌اجتماعی مستمری دریافت کنم‌؟

اگر بیمه‌شده شاغل در مشاغل سخت و زیان‌آور، قبل از رسیدن به سابقه مقرر در قانون‌، دچار فرسایش جسمی‌ و روحی ناشی از اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور شود می‌تواند به هر میزان سابقه خدمت در شغل سخت و زیان‌آور طبق سایر شرایط از این قانون استفاده کند؛ لذا اگر شغل شما در کمیته استان اداره کار بررسی و سخت و زیان‌آور بودن آن مورد تأیید قرارگیرد، لازم است نظر قطعی پزشک معالج را در خصوص فرسایش جسمی ‌ناشی از اشتغال در کار سخت و زیان‌آور (ازکارافتادگی کلی ناشی از کار) خود را به شعبه تأمین‌اجتماعی ارائه کنید و شعبه مربوطه بعد از برسی صحت‌وسقم موضوع‌، با معرفی شما به کمیسیون پزشکی تأمین‌اجتماعی بعد از تأیید کمیسیون پزشکی (بدوی یا تجدیدنظر) حکم مستمری مربوطه را صادر می‌کند.

قبلاً ۹ سال به صورت متوالی بر روی دکل‌های اتاقک متحرک در چند کارگاه ساختمانی (که جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است) کار می‌کردم. سپس از آخرین کارگاه مربوطه اخراج شدم و بعد از تنظیم دادخواست در اداره کار جهت برقراری بیمه بیکاری مدت دو ماه در ایام بلاتکلیفی بودم و نهایتاً هیأت تشخیص حل اختلاف اداره کار رأی به پرداخت حقوق ایام بلاتکلیفی توسط کارفرما داد. آنگاه جهت برقراری بیمه بیکاری به شعبه تأمین‌اجتماعی معرفی شدم و ۱۸ ماه مقرری بیمه بیکاری دریافت کردم. یک ماه بعد از اتمام دریافت بیمه بیکاری، هم‌اکنون هشت سال است به صورت متوالی در شغل داربست و اسکلت ساختمان شاغل هستم و حق‌بیمه‌ام توسط کارفرما پرداخت می‌شود. سؤالم این است اگر سوابق ایام بلاتکلیفی و دریافت مقرری بیمه بیکاری بین دو مقطع اشتغال متوالی در کارهای سخت و زیان‌آور واقع شود، آیا موجب زائل شدن توالی می‌شود؟

خیر. ایام بلاتکلیفی که طبق رأی اداره کار مزد آن توسط کارفرما پرداخت شود. همچنین اگر بیمه‌شده قبل از بیکاری در مشاغل سخت و زیان‌آور شاغل بوده و بعد از اتمام دریافت مقرری بیکاری حداکثر تا دو ماه در شغل سخت و زیان‌آور مشغول به کار شود، ضمن اینکه این دو مورد باعث زائل شده توالی نشده بلکه به سابقه سخت و زیان‌آور نیز افزوده می‌شود.

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره مشاغل سخت و زیان‌آور

یکی از مالکان یک هتل 4 ستاره با شرکت شخصیت حقوقی در مشهد مقدس هستم. چندی قبل یک قرارداد سه ماهه بایک موسسه در ارتباط با اقامت و پذیرائی از امکانات هتل برای استفاده دوره ای کارکنان آن موسسه منعقد کرده بودیم؛ با توجه به اینکه لیست ماهیانه کارکنان هتل به تأمین‌اجتماعی ارسال و حق بیمه مربوطه نیز پرداخت می شود مع الوصف واگذارنده کار، پرداخت آخرین صورت حساب و 5 درصد از مطالبات هتل در رابطه با قرارداد را موکول به ارائه مفاصاحساب سازمان تأمین‌اجتماعی کرده است. آیا لازم است حق بیمه قرارداد نیز توسط هتل پرداخت شود؟

واگذارنده کار موظف به رعایت ماده (38) قانون تأمین‌اجتماعی است، اما درصورتی که هتل با هر درجه ستاره و با شخصیت حقوقی دارای دفاتر قانونی باشد، حق بیمه قرارداد منعقده براساس لیست‌های ارسالی و پرداخت حق بیمه توسط هتل و بازرسی از دفاتر قانونی محاسبه وبعد از وصول بدهی احتمالی مفاصاحساب صادر می شود، اما چنانچه پیمانکار (هتل) در اخذ مفاصاحساب تعجیل داشته باشد اگر نسبت به ارسال صورت مزد وحقوق کارکنان و پرداخت حق بیمه اقدام و طبق محتویات پرونده مطالباتی فاقد بدهی قطعی شده باشد به منظور مساعدت به پیمانکار (هتل) با اخذ تعهد نامه کتبی از شرکت پیمانکار مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی درآینده، مفاصاحساب بدون اعمال ضریب صادر می شود وچنانچه هتل طبق پرونده مطالباتی دارای بدهی قطعی بوده وبازهم نسبت به اخذ مفاصاحساب تعجیل داشته باشد اگر نسبت به ارسال لیست و پرداخت حق بیمه کارکنان اقدام کرده و بدهی قطعی شده در دوره اجرای قرارداد را پرداخت کند با اخذ تعهدنامه کتبی در خصوص بازرسی از دفاتر قانونی مجددا مفاصاحساب قرارداد بدون اعمال ضریب صادر میشود اما در صورت نداشتن دفاتر قانونی یا عدم ارائه آنها ، حق بیمه قرارداد به استناد ماده (41) قانون تأمین‌اجتماعی حسب مورد به ماخذ 67/16 درصد و 8/7درصد محاسبه شده و پس از وصول مفاصاحساب صادر خواهد شد.

مدت 10 سال به صورت متوالی در یکی از مشاغل سخت و زیان آور شاغل و بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی بودم و بعد از این مدت، 6 ماه از غرامت دستمزد ایام بارداری (مرخصی زایمان) استفاده کرده و بعد از اتمام مرخصی، بلافاصله 9 سال است در شغل دیگر سخت وزیان آور بصورت متوالی شاغل هستم و حق بیمه مربوطه نیز پرداخت می شود. در شماره قبلی نشریه قید شده بود دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری جزء سوابق اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور محسوب می شود، خواستم به پرسم آیا غرامت دستمزد ایام بارداری نیز به سوابق سخت و زیان آور افزوده می‌شود؟

ایام استفاده از مرخصی بارداری به عنوان سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان آور محسوب نمی شود، اما از طرف دیگر موجب زایل شدن توالی اشتغال در کارهای سخت وزیان آور نیز نخواهد بود ، لذا چون مدت 6 ماه مرخصی زایمان شما بین دو مقطع اشتغال درکارهای سخت و زیان آور واقع شده بنابراین توالی 19 سال سابقه سخت وزیان آور برقرار است، اگر یک سال دیگر بصورت مداوم در این شغل اشتغال بکار داشته باشید با داشتن 20 سال سابقه متوالی میتوانید بدون در نظر گرفتن شرط سنی در خواست اولیه خود را جهت استفاده از این قانون به اداره کار محل اشتغال ارائه کنید.

با توجه به اینکه خبرنگاری جزو فهرست مشاغل قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور است‌، آیا من که عکاس- خبرنگار هستم نیز مشمول این قانون می‌شوم‌؟

طبق مصوبه هیأت دولت و دستور اداری صادره توسط سازمان تأمین اجتماعی مصادیق خبرنگاری مشمول قانون سخت و زیان‌آور عبارتند از: گزارشگر و مصاحبه‌کننده‌، خبرنگار عکاس یا عکاس خبرنگار، دبیر سرویس‌، معاون و دستیار دبیر سرویس.

دریکی از شماره های هفته‌نامه، در ارتباط با مشاغل سخت و زیان آور و در پاسخ به یکی از سوالات به دو مورد که باعث زایل شدن توالی 20 سال سابقه سخت وزیان آور نمی شود اشاره شده، می‌خواستم بدانم که آیا غیر از دو مورد ذکر شده، موارد دیگری هم هست که باعث زایل شدن توالی 20 سال سابقه سخت و زیان آور نمی‌شود؟

بله موارد دیگر ی بشرح زیر وجود دارد که باعث زایل شدن سابقه 20 سال متوالی در کارهای سخت وزیان اور نمی‌شود.

1- ایام خدمت سربازی (دوران ضرورت و احتیاط) مشروط بر اینکه بیمه‌شده حداکثر تا 2 ماه پس از پایان خدمت سربازی به کار سابق خود برگشته و یا در کاردیگر سخت وزیان آور اشتغال بکار داشته باشد.

2- دوران توقیف بیمه‌شده که منجر به محکومیت وی نگردد و یا کارفرما حقوق ودستمزد دوران مذکور را به بیمه‌شده پرداخت کند.

3 - در مواقع سیل و زلزله و جنگ و آتش سوزی که کارگاه بطور موقت تعطیل شود.

4- ایام استفاده از مقرری بیمه بیکاری مشروط بر اینکه بیمه‌شده قبل از برقراری مقرری در مشاغل سخت و زیان آور اشتغال داشته و درحین مدت مقرری بگیری و یا حداکثر تا 2 ماه بعد از اتمام دوره مقرری در مشاغل سخت وزیان آور مشغول بکار شده و یا طبق قانون مشاغل سخت وزیان آور بتواند بازنشسته شود.

5- ایام خدمت در جبهه با تایید مراجع ذی صلاح 6- دوران اسارت یا محکومیت سیاسی که بیمه‌شده بر اساس آن آزاده شناخته شود.

6- ایام استفاده از غرامت دستمزد مرخصی زایمان بانوان

7- ایام استراحت پزشکی اسرای آزاد شده تا مدت یک دهم زمان اسارت (حداقل 2 ماه و حداکثر 6 ماه) با تایید کمیسیون‌ها پزشکی سازمان تامین اجتماعی ویا کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و امور ایثارگران

8- ایام بلاتکلیفی بیمه‌شده که طبق مراجع حل اختلاف منجر به صدور رای بازگشت بکار ویا پرداخت حقوق ایام مذکور شود.

9- مدت استفاده یک ماه از مرخصی بدون حقوق جهت ادای فریضه حج واجب طبق ماده 76 قانون کار ، صرفا برای یک بار در طول اشتغال در مشاغل سخت و زیان آور .

پرسش و پاسخ‌های رایج درباره مشاغل سخت و زیان‌آور

۱۸ سال و ۶ ماه است که بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی هستم. کل مدت مذکور را به صورت متوالی در یک شرکت خصوصی مرتبط با مشاغل سخت و زیان‌آور و در رده شغلی دباغی و سالامبورسازی مشغول به کار بوده‌ام. می‌خواهم بعد از رسیدن سابقه سخت و زیان‌آورم به ۲۰ سال متوالی، تقاضای بازنشستگی کنم. اکنون سؤالم این است که من سه سال قبل با استفاده از مرخصی بدون حقوق یک ماه جهت ادای فریضه حج به مکه مشرف شده‌ام، می‌خواستم بدانم آیا ممکن است این یک ماه باعث زائل شدن توالی ۲۰ سال اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور شده و من از این قانون محروم شوم؟ همچنین همکارم که به اندازه من سابقه اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور دارد، سؤالی دارد مبنی بر اینکه در طول اشتغال در کارهای سخت و زیان‌آور حدود ۹ ماه در شغل اداری شرکت (غیر از عناوین سخت و زیان‌آور) شاغل بوده، آیا این ۹ ماه هم امکان دارد باعث زائل شدن توالی ۲۰ سال شود؟ ضمناً شرط سنی بازنشستگی برای مشاغل سخت و زیان‌آور چقدر است و سابقه ارفاقی برای اینگونه مشاغل به چه میزان است؟

همانطوری که در پاسخ سوال بالا اعلام شده ، طبق آیین‌نامه مربوطه، مدت یک ماه استفاده از مرخصی بدون حقوق جهت ادای فریضه حج (البته فقط یک‌بار در طول دوره اشتغال در کارهای سخت وزیان‌آور) موجب زائل شدن توالی ۲۰ سال اشتغال بیمه‌شده در کارهای سخت و زیان‌آور نمی‌شود. در پاسخ به دوست‌تان نیز باید بگوییم که طبق قانون مربوطه، اشتغال به کار برای مدت یک سال و کمتر از آن تحت هر عنوان به غیر از عناوین مشاغل سخت و زیان‌آور موجب زایل شدن توالی ۲۰ سال نخواهد؛ لذا شما و دوست محترم بعد از اینکه سابقه سخت و زیان‌آورتان به صورت متوالی به ۲۰سال رسید می‌توانید در خواست خود را جهت استفاده بازنشستگی از این قانون، بدواً به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی واقع در حوزه عملکرد کارگاه مربوطه تسلیم کرده و یا با مراجعه به سایت اداره مذکور نسبت به ثبت‌نام اینترنتی اقدام کنید. ضمنا اشتغال20 سال متوالی یا ۲۵ سال به صورت متناوب در کارهای سخت و زیان‌آور جهت بازنشستگی نیاز به به شرط سنی ندارد. همچنین به ازای هر سال سابقه و پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور مدت یک و نیم سال محاسبه می‌شود.

برای استفاده از بازنشستگی سخت و زیان‌آور در خواست خود را به اداره کار ارائه کرده‌ام اما درخواستم در کمیته بدوی رسیدگی به مشاغل سخت و زیان‌آور استان تأیید نشده و بعد از ابلاغ نظریه کمیته‌، ۱۵ روز حق اعتراض داشتم تا موضوع در کمیته تجدید نظر مورد رسیدگی قرار گیرد، اما به علت مشکلات و فراموشی نتوانستم در موعد مقرر به رأی کمیته بدوی اعتراض کنم. با توجه به اینکه عمیقاً به رأی کمیته بدوی معترض هستم از چه طریقی می‌توانم این موضوع را اثبات کنم؟

اگر رأی کمیته بدوی رسیدگی به تقاضاهای بازنشستگی سخت و زیان‌آور ظرف ۱۵ روز مورد اعتراض متقاضی قرار نگیرد، به استناد قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی‌ و انقلاب در امور مدنی‌، افراد داخل کشور از تاریخ ابلاغ رأی بدوی به مدت سه ماه و افراد خارج از کشور تا شش ماه می‌توانند موضوع را در دیوان عدالت اداری جهت رسیدگی مطرح کنند.

با توجه به اینکه آتش‌نشانان بخش عملیات، جهت استفاده از قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور لزوماً باید مشمول قانون کار باشند، ما که در مشاغل عملیاتی آتش‌نشانی فعالیت داریم اما مشمول قانون کار نیستیم، آیا برای بیمه‌شدگان غیرشمول قانون کار تمهیدات قانونی در نظر گرفته شده است‌؟

دراین خصوص در پاسخ به یکی از سوالات قبلی مطرح شده توضیح داده شده ، مجددا اعلام میگردد مشاغل عملیاتی آتش نشانی غیر شمول قانون کار قبلا از نظر بازنشستگی تابع قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و آزادگان انقلاب اسلامی ‌و جنگ تحمیلی و معلولان عادی و شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور) بودند، اما در راستای اجرای ماده (۸۴) قانون برنامه ششم توسعه، بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی عملیاتی آتش‌نشانی غیرشمول قانون کار نیز، طبق نظریه تفسیری شورای نگهبان و بر اساس قانون استفساریه مورخ ۱۸/۳/۹۷ از تاریخ مذکور همانند بیمه‌شدگان عملیاتی آتش‌نشانی مشمول قانون کار، می‌توانند طبق ضوابطه مربوطه از قانون بازنشستگی سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند.

کد خبر: 64149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =