بهداشت بیمارستان‌ها زیر ذره‌بین کارشناسی

مهندس بهداشت محیط بیمارستان تأمین‌اجتماعی ۲۹ بهمن تبریز، اجرای صحیح و دقیق موازین بهداشتی را در بیمارستان‌ها سبب قطع زنجیره انتشار آلودگی و کاهش عفونت‌های بیمارستانی عنوان کرد. او یکی از مهم‌ترین مسائل شاغلان این حرفه را عدم امکان ارتقای شغلی دانست؛ به نحوی که از ابتدا به عنوان کارشناس بهداشت محیط به ‌کار گمارده می‌شوند و پس از سال‌ها فعالیت باز هم با این عنوان شغلی، بازنشسته می‌شوند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، گلناز علیزاده با بیان اینکه وظیفه اصلی کارشناسان بهداشت محیط، نظارت و کنترل امور بهداشتی در بخش‌های مختلف بیمارستان است، افزود: «این کارشناسان فرایندهای ضدعفونی، گندزدایی و پاکسازی بخش‌های بستری را بررسی می‌کنند. همچنین کنترل و نظارت بر بهداشت مواد غذایی در واحد تغذیه، نظارت و کنترل بهداشتی فرایندهای شست‌شو و ضدعفونی البسه و منسوجات بیمارستان در واحد لنجری و کنترل و نظارت بر تفکیک و نحوه جمع‌آوری پسماندهای بیمارستانی را برعهده دارند. از طرف دیگر کنترل بهداشتی بر روی آب و فاضلاب بیمارستانی و اقداماتی از این قبیل برعهده این کارشناسان قرار دارد.»

او ایفای وظایف کارشناسان بهداشت محیط را در یک مرکز درمانی، بسیار مهم دانست و گفت: «عدم رعایت مسائل بهداشتی در بیمارستان‌ها سبب انتقال بیماری‌ها و آلودگی‌ها از طریق سطوح، وسایل و ابزارهای آلوده شده و حتی می‌تواند عفونت‌های بیمارستانی را افزایش دهد. در این صورت علاوه بر ایجاد درد و رنج مضاعف برای بیماران، هزینه‌های درمان نیز بیشتر می‌شود. اما رعایت مسائل بهداشتی، این زنجیره را قطع می‌کند.»

مهندس بهداشت محیط بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز با اشاره به حجم مسئولیت کارشناسان بهداشت محیط و چگونگی انجام کار آن‌ها، ادامه داد: «واقعیت این است که انجام هر کدام از امور نیازمند به‌کارگیری تمهیدات مدیریتی است و کسب تجربه نیز به طی شدن مسیر کمک می‌کند. نکته مهم ایجاد تعامل مناسب با کارکنان است و برای این منظور کارشناسان بهداشت محیط باید به علم روانشناسی نیز احاطه داشته باشند تا بتوانند با افراد در رده‌های گوناگون خدمتی به‌طور مؤثر ارتباط برقرار کنند و آموزش‌ها و دستورالعمل‌های لازم را به آن‌ها ارائه دهند. من نیز در مدت فعالیت خویش با بهره‌گیری از این شیوه‌ها توانسته‌ام بر حجم کاری خود غلبه کنم.»

علیزاده اهمیت اجرای برنامه‌های بهداشت محیط را در همه بخش‌ها و قسمت‌های بیمارستانی، یکسان بیان کرد و افزود: «می‌توان گفت، ضرورت اجرای مسائل بهداشتی در همه قسمت‌های بیمارستان، به‌طور همگن وجود دارد و هیچ‌یک از بخش‌ها در پیاده‌سازی نظام بهداشتی، ارجح نیست و در یک راستا باید انجام شود.»

او درباره شیوه‌های پایش بهداشت محیط، توضیح داد: «نخستین وسیله، استفاده از چک‌لیست‌های استانداردشده‌ای است که از سوی وزارت بهداشت ابلاغ شده و اجرای موازین مندرج در این چک‌لیست‌ها ما را برای رسیدن به هدف، رهنمون می‌کند. بخش دیگری از وظایف به‌صورت مشاهده‌ای انجام می‌شود؛ مانند پایش‌های میکروبی، شیمیایی و کلرسنجی‌ها.»

مهم‌ترین دغدغه کارشناسان بهداشت

مهندس بهداشت محیط بیمارستان ۲۹ بهمن تبریز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارشناسان بهداشت محیط را اجرای صحیح فرایندهای حوزه بهداشت، بیان کرد و گفت: «با توجه به اینکه فرایندها توسط پرسنل بیمارستان، اعم از پزشکان، پرستاران، نیروهای پشتیبانی، خدماتی و... انجام می‌شود، اجرای مناسب امور اهمیت می‌یابد. در این روند افراد باید آموزش‌ها و دستورالعمل‌ها را به درستی اجرا کنند و عدم اجرای صحیح می‌تواند نتیجه منفی به بار آورد.»

علیزاده ادامه داد: «یکی دیگر از مسائل حوزه بهداشتی مربوط به کمبود نیروی انسانی است. وظایف بهداشت محیط بر دوش یک کارشناس قرار دارد و ما همه امور را دست‌تنها انجام می‌دهیم. به‌طور حتم حضور یک نیروی کمکی در این واحد می‌توانست اجرای امور را آسان‌تر کند. مسئله بعدی اینکه امکان ارتقای شغلی ما وجود ندارد و من به عنوان کارشناس حوزه بهداشت پس از ۲۲ سال فعالیت، همچنان در رده شغلی خود باقی مانده‌ام و در این رده نیز بازنشسته می‌شوم. در حالی که سایر همکاران در واحدهای اداری و درمانی، می‌توانند پله‌های ترقی را طی کنند و ارتقا یابند.»

او در توصیه به بیماران، مراجعه‌کننده‌ها و کادر درمان برای رعایت بهداشت در بیمارستان‌ها، بیان کرد: «رعایت مسائل بهداشتی در حیطه حفاظت فردی قرار دارد که مهم‌ترین آن استفاده از ماسک در مکان‌های پرتردد و شست‌وشو و ضدعفونی کردن دست‌هاست. همچنین تفکیک پسماندها به‌ویژه از نوع تیز و برنده نیز مهم است که باید توسط کادر درمان رعایت شود. از طرفی گاهی مشاهده می‌شود مراجعه‌کننده‌ها زباله‌ها را در کنار سطل‌ها روی زمین رها می‌کنند که علاوه بر انتشار آلودگی، سبب نازیبایی محوطه می‌شود. اگر این مسائل رعایت شود در دستیابی به بهداشت نتیجه‌بخش خواهد بود.»

کد خبر: 64514

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =