هزینه ۱۳۰۰ میلیارد تومانی تامین‌اجتماعی در حوزه درمانی هرمزگان

غلام‌عباس مومنی، مدیر درمان تامین‌اجتماعی هرمزگان طی یادداشتی به ارائه عملکرد سازمان تامین‌اجتماعی و مدیریت درمان تامین اجتماعی هرمزگان پرداخت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از روابط عمومی مدیریت درمان تامین‌اجتماعی هرمزگان، در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق‌نامه نظام اسلامی به طور مشخص در سه اصل ۳، ۲۹ و ۴۳ به موضوع تامین‌اجتماعی توجه شده است. در بند ۱۲ اصل ۳ قانون اساسی پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه بر طبق ضوابط اسلامی جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه‌، مسکن و کار و بهداشت تعمیم بیمه به عنوان یکی از تکالیف دولت برشمرده شده است. علاوه بر این به موجب اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از تامین‌اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، درراه‌ماندگی، حوادث و سوانح و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی به صورت بیمه و غیره به عنوان حقی همگانی به رسمیت شناخته شده و دولت مکلف شده طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم خدمات و حمایت‌های مالی فوق را برای یکایک افراد کشور تامین کند.

رهبر معظم انقلاب در فروردین ماه سال ۱۴۰۱، در سیاست‌های تحولی تامین اجتماعی، تکالیف و ماموریت‌هایی را به این سازمان محول کردند که از جمله آن می‌توان به فراهم ساختن امکان برخورداری جامعه از تامین اجتماعی از نظر بازنشستگی، بیکاری، پیری، ازکارافتادگی، بی‌سرپرستی، حوادث و سوانح، نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبت‌های پزشکی، طراحی و اجرای نظامی کارآمد، توانمندساز، عدالت بنیان، کرامت بخش و جامع برای تامین اجتماعی همگان که برگرفته از الگوی اسلامی- ایرانی و مبتنی بر نظام اداری کارآمد باشد، پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تدوین مالی بین نسلی، تامین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقای ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلق حق مردم با تاکید بر امانتداری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم و توسعه و فراگیرسازی پوشش بیمه اجتماعی در کشور اشاره کرد.

سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی کشور و مهم‌ترین حلقه در بخش بیمه‌های اجتماعی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی کشور با پوشش بالغ بر نیمی از جمعیت کشور خدمات متنوعی به مردم ارائه می‌کند. در حال حاضر در کشور ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش این سازمان قرار دارند. همچنین هشت میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر اصلی و تبعی این سازمان هستند. در حال حاضر ۷۹ مرکز بیمارستانی به همراه ۵ مرکز جراحی محدود ملکی و ۳۱۸ مرکز سرپایی در سطح کشور با به کارگیری ۴۶هزار و ۱۹۵ نفر نیروی انسانی متخصص پزشک و غیر پزشک مشغول ارائه خدمت درمانی به جامعه هدف هستند. همچنین در سطح کشور تعداد ۵۱ هزار و ۸۶۱ مرکز درمانی با سازمان تامین اجتماعی طرف قرارداد هستند و از آنها خرید خدمت انجام می‌شود که شامل بیست هزار و ۴۷۷ پزشک و دندانپزشک، ۱۲هزار و ۷۵۴ داروخانه، ۱۴هزار و ۵۹۸ مرکز پاراکلینیک، سه هزار و 29 درمانگاه و ۱۰۰۳ بیمارستان در سراسر کشور است و این سازمان بزرگ‌ترین خریدار راهبردی خدمات درمانی در کشور است.

سازمان تامین اجتماعی در دولت سیزدهم تلاش زیادی کرده است تا مشکلاتی که در دوره‌های قبل وجود داشته است را از بین برده و بتواند خدمات بهتری به جامعه هدف خود ارائه کند که از مهم‌ترین کارهای انجام شده در این دولت مدیریت ناپایداری منابع، توسعه کمی و کیفی خدمات و ارتقا و توسعه سرمایه انسانی بوده است. این سازمان در سال جاری برنامه‌هایی مانند استمرار اجرای طرح‌های معطوف به توسعه پوشش بیمه‌های اجتماعی با هدف جامعیت و فراگیری پوشش بیمه‌های اجرایی در کشور و پوشش افراد خارج از تور بیمه اجتماعی، استمرار توسعه خدمات درمانی و کاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، هوشمندسازی کامل تامین اجتماعی و اتصال سامانه‌های تامین اجتماعی، نظام بانکی و نظام مالیاتی به یکدیگر برای تسهیل ارائه خدمات به کارفرمایان، استقرار کامل و پایدار نظام نسخه الکترونیک و متعاقب آن اجرای طرح پرونده الکترونیک سلامت و همراهی کامل با طرح‌های ملی مانند طرح دارویار، بهبود و اصلاح نظام سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های اقتصادی صندوق با هدف ارتقای تولید و افزایش بازدهی و افزایش سهم این بخش در تامین منابع صندوق و پیگیری جدی استقرار نظام تامین اجتماعی جامع، یکپارچه سازی، کارآمد، فراگیر و چند لایه با بهره‌گیری از فرصت ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری در دستور کار دارد.

سازمان تامین‌اجتماعی در هر استان وظایف خود را به دو دستگاه واگذار کرده است. اداره کل تامین‌اجتماعی که مسائل مربوط به امور بیمه‌ای و درآمدی را بر عهده دارد و مدیریت درمان تامین اجتماعی که مسائل مربوط به درمان بیمه شده‌ها را پیگیری می‌کند. امروزه مسئله درمان نیز مانند مسئله امنیت کشور مهم است چرا که این موضوع، امنیت روانی جامعه را تضمین می‌کند و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند که «ما می‌خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض‌داری رنج دیگری نداشته باشد» باید تلاش کنیم که این موضوع را سرلوحه کار و مسیر خدمت‌رسانی خود به مردم به ویژه بیمه شده‌های سازمان تامین اجتماعی قرار دهیم.

مدیریت درمان تامین اجتماعی خدمات به بیمه‌شدگان را به دو صورت درمان مستقیم و درمان غیرمستقیم ارائه می‌کند. در درمان مستقیم خدمات درمانی در مراکز ملکی به صورت رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌شود. در استان هرمزگان یک بیمارستان، یک پلی‌کلینیک و هفت درمانگاه در درمان مستقیم ارائه خدمت می‌کنند. در درمان غیر مستقیم خرید خدمت با انعقاد قرارداد با مراکز درمانی، پزشکان، مراکز پاراکلینیکی و غیره با پرداخت فرانشیز خدمات درمانی صورت می‌گیرد. در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مردم استان هرمزگان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند. در یک سال گذشته بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان توسط سازمان تامین اجتماعی در بحث درمانی جامعه هدف خود در استان هزینه نموده است که ۷۷۰ میلیارد تومان آن در درمان غیرمستقیم و ۵۳۰ میلیارد تومان در درمان مستقیم بوده است. در این مدت یک میلیون و ۶۸۰ هزار و ۲۲۳ مراجعه به مراکز درمانی تامین اجتماعی هرمزگان انجام شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته است. بیمارستان خلیج فارس به عنوان تنها بیمارستان سازمان تامین‌اجتماعی در استان هرمزگان با ۲۷۲ تخت مصوب است که در حال حاضر ۱۹۳ تخت آن فعال بوده و در سال ۱۴۰۰ توانسته است ۲۰هزار و ۴۸۱ بستری را انجام دهد. همچنین در سال گذشته ۶۲هزار و ۴۶۳ نفر در بیمارستان‌های طرف قرارداد در استان بستری شده‌اند. در مراجعه کنندگان بستری، بیشترین تعداد بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی بوده و پس از آن افراد فاقد بیمه، بیمه خدمات درمانی، نیروهای مسلح و سایر بیمه‌ها در جایگاه‌های بعدی قرار داشته‌اند. از مجموع پرونده بیماری‌های مزمن تشکیل شده در استان، بیماری فشار خون با ۴۵ درصد بیشترین آمار بیماری مزمن را به خود اختصاص داده و پس از آن دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، تیروئید، اعصاب و روان و آسم قرار دارند. در سال گذشته سه هزار و ۵۲۳ زایمان در بیمارستان خلیج فارس انجام شده است که نسبت به سال قبل از آن ۱۳ درصد رشد داشته است و از این تعداد ۶۰ درصد زایمان‌ها به صورت طبیعی بوده است. بیشترین بیماران بستری شده در بیمارستان خلیج فارس زنان و زایمان، داخلی، ارتوپدی و جراحی عمومی بوده‌اند. در درمان غیر مستقیم در حال حاضر ۴۸۰ مرکز درمانی با مدیریت درمان تامین اجتماعی استان هرمزگان قرارداد دارند که شامل ۲۴ بیمارستان، ۱۴۶ داروخانه، ۲۸ آزمایشگاه، ۳۲ فیزیوتراپی، ۱۴ سی‌تی‌اسکن، ۲۰۵ پزشک و ۳۱ مورد دیگر است. مدیریت درمان تامین‌اجتماعی استان هرمزگان در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خود طرح‌های مختلفی را اجرا کرده است که از جمله آن می‌توان به طرح هرمزگان سالم، غربالگری در مراکز درمانی و غربالگری در مناسبت‌ها اشاره کرد. همچنین در این راستا اردوهای جهادی درمانی شامل موکب اربعین، زلزله سایه خوش، ستاد مردمی استانداری و بسیج جامعه پزشکی انجام شده است. در پایان باید گفت در نظرسنجی انجام شده از مراجعین مراکز درمانی تامین‌اجتماعی در استان هرمزگان ۸۵ درصد از مراجعین از خدمات ارائه شده رضایت داشته‌اند.

کد خبر: 64553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =