اشتغال پایدار با مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار در سال‌های اخیر در راستای تربیت و ارتقای مهارت‌های شغلی جوانان جویای کار ۱۵ ساله و بالاتر بدون مهارت یا کم‌مهارت با مسئولیت اصلی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اجرایی شد.

به گزارش آتیه آنلاین، ارتقای مهارت نیروی کار، تربیت افراد ماهر برای تأمین نیروی کار کارگاه‌ها، توسعه مهارت‌های مرتبط برای جذی سریع نیروی کار، فراگیری آموزش‌های به‌روز و استاندارد، آشنایی با محیط کار واقعی و ایجاد شرایط اشتغال پایدار با گسترش مهارت‌های موردنیاز بازار کار از مهم‌ترین مزایای طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به‌شمار می‌روند.

همچنین یادگیری عملی و کاربردی مهارتهای آموزشی، افزایش خودباوری مهارت‌آموزان برای اشتغال در کارگاه‌ها، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها بخش دیگری از اهدافی اساسی طرح مذکور محسوب می‌شوند.

اشتغال افراد با گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار

بسیااری از کارشناسان حوزه کسب و کار و آموزش‌های فنی معتقدند، ‌مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار و به‌روزرسانی دانش مهارتی علاوه بر افزایش بهره‌وری نیروی کار و رشد تولید، آشنایی افراد با فضای کسب و کار و البته امکان جذب و اشتغال در کارگاه‌های نیازمند نیروی کار متخصص را فراهم می‌کند.

در واقع این طرح، شرایط و بستر برای آشنایی کارجویان به‌ویژه دانش‌آموختگان را با محیط کار فراهم و بارورسازی ظرفیت‌های تخصصی، دانشی و مهارتی افراد را در راستای اشتغال آنان ممکن می‌کند.

آمار حدود ۷۰ درصدی جذب کارورزان طرح ‌مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار در کارگاه‌های مربوطه را می‌توان بیانگر تاثیرگذاری این طرح در بهبود فضای کسب و کار و عامل رشد برخی شاخص‌های بازار کار نظیر تعادل در عرضه و تقاضای نیروی کار، تأمین نیروی کار برای اشتغال در بنگاه‌ها، رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری دانست.

در این حوزه همچنین به واسطه افزایش سطح مهارت‌ نیروی کار و رشد آماری نیروی کار ماهر، از طرفی به دلیل تأمین نیاز جامعه کارفرمایی در حوزه جذب افراد ماهر با دانش، اشتغال پایدار در کنار توسعه مهارت اتفاق می‌افتد.

اهداف مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی

مهرداد عظیمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با اشاره به تاثیرگذاری اجرای این طرح در حوزه بهبود فضای کسب و کار، حفظ و پایداری مشاغل سنتی به‌ویژه در حوزه صنایع دستی، آشنایی کارجویان با محیط کسب و کار، استفاده از ظرفیت و توان آموزشی و علمی بنگاه‌های اقتصادی و نهایتاً کمک به بنگاه‌های فعال در راستای شناسایی و جذب نیروی کار توانمند را از اهداف طرح بر شمرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در ادامه به تکالیف این سازمان در راستای اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی اشاره کرد و گفت: اخذ آزمون پایاندوره و صدور گواهینامه، تدوین و به‌روزرسانی استاندارهای آموزشی، صدور کارت شناسایی برای مهارت‌آموزان و مربیان، برگزاری دوره توجیهی و پوشش مسئولیت مدنی مهارت‌آموزان، برگزاری دوره‌های آموزشی روش و فنون تدریس برای استادکاران، طراحی و به‌کارگیری سامانه کامپیوتری و بازدید واحدها و کارگاه‌ها و صدور مجوز پذیرنده برای آنان در حوزه اجرای تکالیف سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای طرح مذکور قرار دارند.

عظیمی در این ارتباط با بیان ضرورت اقدامات اصلاحی مرتبط با طرح مذکور، افزود: انجام تمام فرایند به صورت الکترونیک، برقرااری ارتباط آسان بین مهارت‌آموزان و مراکز آموزشی از طریق سامانه، برطرف کردن مشکلات حوزه حفاظت و ایمنی مراکز مهارت‌آموزی و کارگاه‌ها، اتصال پورتال به سازمان تأمین اجتماعی و نیز طراحی و پیاده‌سازی سامانه یکپارچه‌سازی ملی اقدامات اصلاحی مرتبط را شامل می‌شوند.

چالش‌ها و راهکارهای پیش‌روی مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی

معاون وزیر کار همچنین با تاکید بر وجود چالش‌های در راستای اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی، راهکارهایی برای حل این موارد برشمرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای عدم استقبال صنایع و صنوف از طرح مذکور و نبود ابزار مناسب برای الزام قانونی و عدم تخصیص بودجه اجرای طرح به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای را برخی چالش‌های این سازمان در اجرای طرح مذکور دانست.

او همچنین در نقطه مقابل چالش‌ها، در اختیار قراردادن اعتبارات مندرج در ابلاغیه قانونی سازمان برنامه و بودجه مستقیماً به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و تصویب قوانین مرتبط و پیش‌بینی مشوق‌های لازم برای شرکت‌کنندگان در طرح را از جمله راهکارهای مقابله با مشکلات برشمرد.

ثبت‌نام بیش از ۶۴ هزار نفر طرح مهارت‌آموزی

به گفته عظیمی براساس آخرین داده‌های آماری ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۴ هزار و ۳۴۷ نفر برای حضور در طرح مهارت‌آموزی در محیط کار واقعی ثبت‌نام کرده‌اند و در این حوزه ۲۴ هزار و ۴۱۹ واحد کارگاهی پذیرنده مشارکت داشته‌اند.

او در ادامه به آمار سال‌های گذشته اجرای طرح اشاره کرد و گفت: ۹۸ هزار و ۶۵۹ ثبت‌نام در سال گذشته و ۳۶ هزار و ۳۴۲ مورد ثبت‌نام افراد و کارگاه در سال ۱۴۰۱ اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ۲۷ هزار و ۴۰۳ مهارت‌آموز ثبت‌نامی و ۱۳ هزار و ۶۱۱ کارگاه را مشارکت‌کنندگان طرح مذکور در سال ۱۴۰۰ برشمرد.

معاون وزیر کار همچنین اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ نیز تعداد ۶۳ هزار و ۱۹۸ مورد ثبت‌نام مهارت‌آموزان و ثبت ۲۹ هزار و ۷۳۲ کارگاه در راستای اجرای طرح مهارت‌آموزش در محیط کار واقعی مشارکت داشتند.

داده‌های آماری اجرای طرح اشاره شده نشاندهنده این است که با توجه به میزان ثبت‌نام مهارت‌آموزان و درصد استقبال کارفرمایان و کارگاه‌ها از این طرح به نسبت ۶ ماهه، رشد آماری بالای طرح را در سال‌جاری شاهد هستیم.

کد خبر: 64756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =