امکان تحول استاندارد مهارتی در چارچوب ارتباط صنعت و دانشگاه

«اصغر فیضی» معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در گفت‌وگو با آتیه آنلاین با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری تحول استانداردهای مهارتی در چارچوب ارتباط صنعت، دانشگاه و نظام مهارت‌آموزی بیان کرد: تغییر و تحولات به‌روز استاندارهای آموزش مهارت و الزامات کسب و کار در وضعیت ارتباط ضعیف دانشگاه، صنعت و بازارکار، بازدهی مناسب اشتغال افراد دانش‌آموخته و تأمین نیاز بازار کار را در بخش نیروی انسانی ماهر نخواهد داشت.

معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای در ادامه افزود: بنا به دلایل اشاره شده و در راستای تاثیرپذیری بازار کسب و کار از فضای آموزشی باید تحول برنامه و محتوای دروس تخصصی و فنی را شاهد باشیم.

این کارشناس حوزه مهارت‌آموزی اضافه کرد: این برنامه‌ریزی و بسترسازی مرتبط با آن در دانشگاه فنی و حرفه‌ای آغاز ودر این ارتباط تدوین استاندارهای شایستگی در هماهنگی و با همراهی صنعت و بازار کار محقق شده است.

وی همچنین توضیح داد: در واقع نقطه شروع برنامه درسی را بازار کار قرار داده‌ و استانداردهای مهارتی و فنی مرتبط با دروس دانشگاهی را در تناسب با الزامات روز بازار کار تدوین، طراحی و اجرایی می‌کنیم.

معاون دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای گفت: ما در این فضای دانشگاهی در واقع بر این اساس و با توجه به محتوای اشاره شده در قالب استاندارد شایستگی مشاغل، برنامه‌های درسی رشته‌ها و مقاطع مختلف را استخراج و تدوین می‌کنیم.

فیضی با بیان اینکه اخیراً دانشگاه فنی و حرفه‌ای همکاری در پروژه‌ای را با اتحادیه اروپا در قالب ۶۰ کشور در دستور کار قرار داده است، ادامه داد: در این ارتباط در حوزه مشاغل نوظهور، طراحی دوره آموزشی و درسی بلاکچین در دستور کار قرار گرفته است. این اقدام در واقع پاسخگوی نیازهای آینده بازار کار در حوزه‌های بانکی، رمزارزها و دیگر موراد مرتبط است.

او در ادامه افزود: با این اوصاف آغاز همکاری بازار کار و دانشگاه در بخش تدوین برنامه درسی امکانپذیر است و در ادامه برای ارائه نیز باید همکاری نهادهای مختلف صورت می‌گیرد.

این کارشناس حوزه آموزش‌های مهارتی تاکید کرد: در حوزه برنامه درسی نیز تشکیل شوراهای توسعه مهارت بخش اقتصادی امکان تاثیرگذاری بسیاری دارد؛ به این معنی که تمام فعالان بخش اقتصادی و تشکل‌های خاص صنعتی با هدف توسعه مهارت در بخش‌های مختلف اقدام به ایجاد یک تشکل واحد می‌کنند.

وی اضافه کرد: به این واسطه با توجه به وجود ظرفیت و استعدادهای نیروی انسانی موجود در کشور، پایگاه تشکلی اشاره شده امکان و زمینه رشد تربیت نیروی کار دارای مهارت‌های فنی را افزایش می‌دهد و در این وضعیت، تأمین نیروی کار ماهر برای حضور در بازار کار داخلی اتفاق می‌افتد.

در ادامه این روند نیز ادامه این همکاری‌ها امکان تایید صلاحیت نیروی کار را در چارچوب اشاره شده فراهم می‌کند؛ به این معنی که اقدامات مرتبط با حوزه مهارت و آموزش دانشگاهی با همکاری بخش صنعت انجام شود. این رویه دستیابی بخش صنعت به الزام تأمین نیروی کار را فراهم می‌کند و افراد ماهر در این شرایط با حضور در بازار کار و تولید، پاسخگوی نیازهای صنایع می‌شود.

کد خبر: 64875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =