رشد بیمه‌شدگان در کنار افزایش وصول حق بیمه

قرارگیری در موقعیت جغرافیایی پرازدحام مرکز شهر، پوشش بیمه‌ای بسیاری از مراکز اصلی تجاری و بازارهای پوشاک و تلفن همراه و همچنین ارتباط بیمه‌ای با برخی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مهم از ویژگی‌ها و شرایط خاص حاکم بر فعالیت شعبه ۲۶ تأمین اجتماعی تهران به‌شمار می‌ورند.

به گزارش آتیه آنلاین، تعامل گسترده با شرکای اجتماعی، بهره‌مندی از فرصت جذب بیمه‌شدگان جدید به واسطه حضور در منطقه فعال کارگاهی و تداوم در بازرسی کارگاهی، بخشی از مجموعه فعالیت این شعبه تأمین اجتماعی است که رشد وصول منابع جاری و مطالبات معوق، افزایش کارگاه‌های کشفی و داده‌های آماری نظیر بیش از ۶۷ هزار بیمه شده اصلی، رشد ۶.۷ درصدی بیمه‌شدگان خاص، افزایش ۱.۵ درصدی بیمه‌شده اصلی نسبت به اسفند ۱۴۰۱ و رشد وصول مطالبات جاری و معوق را موجب شده است.

تشریح عملکرد بیمه‌ای و خدماتی و جزییات آماری و مقایسه‌ای فعالیت شعبه ۲۶ تأمین اجتماعی در ۲ سال اخیر را در گفت‌گوی آتیه آنلاین با «اکرم زاهدی» رئیس این شعبه می‌خوانید.

چه تعداد نیرو در شعبه ۲۶ تأمین اجتماعی با چه سطحی از تحصیلات مشغول به فعالیت هستند؟

شعبه ۲۶ تأمین اجتماعی با قرار گرفتن در محدوده پرازدام منطقه ۱۲ شهرداری و محدوده مرکزی شهر تهران دارای مخاطبان خاص خود بوده و از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است. تعدادی از وزارتخانه‌ها و ادارات دولتی کشوری و تهران، همچنین اتحادیه‌ها و بازارهای بزرگ تلفن همراه و پوشاک در محدوده فعالیت این شعبه قرار دارند. کسب رتبه اول در افزایش کارگاه‌های کشفی در ۶ ماهه اول سال‌جاری، برنامه‌ریزی و اقدامات مناسب در جهت افزایش پوشش بیمه‌ای اجباری، توسعه تعامل با شرکای اجتماعی، حضور در منطقه فعال کارگاهی و رشد وصولی منابع، بخشی از ظرفیت‌ها و امتیازات شعبه ۲۶ تهران محسوب می‌شود؛ به‌گونه‌ای که در اغلب رتبه‌بندی‌های صورت گرفته در حوزه وصول منابع، جایگاه اول تا سوم برای این شعبه لحاظ شده است. ‌اکنون تعداد ۶۸ نفر نیروی انسانی در این شعبه مشغول فعالیت هستند که از این تعداد ۳۱ نفر را بانوان و ۳۷ نفر دیگر را آقایان تشکیل می‌دهد. ۲ نفر از شاغلان شعبه دارای مدرک تحصیلی دکتری، ۲۵ نفر کارشناسی ارشد، ۲۹ نفر کارشناسی و ۱۲ نفر دارای مدرک تحصیلی دیپلم و پایین‌تر هستند.

به تفکیک چه تعداد بیمه‌شده در این شعبه تحت پوشش هستند؟ چه آمار مقایسه‌ای در حوزه بیمه‌شدگان در ۲ سال گذشته ثبت شده است؟

براساس آخرین آمارها در پایان مرداد سال‌جاری ۶۷ هزار و ۴۰۳ بیمه‌شده اصلی در شعبه ثبت شده است که از این تعداد ۵۰ هزار و ۱۱۱ نفر را مردان و ۱۷ هزار و ۲۹۲ را زنان تشکیل می‌دهند. در مجموع تعداد ۱۴۹ هزار و ۷۲۷ نفر بیمه‌شدگان اصلی و تبعی تحت پوشش این شعبه قرار دارند. همچنین ۵۷ هزار و ۴۷۱ نفر بیمه‌شده اجباری، ۳هزار و ۱۳۵ نفر بیمه حرَف و مشاغل آزاد، ۴ هزار و ۳۰۵ نفر بیمه‌شده اختیاری، ۲۱۲ نفرکارگران ساختمانی، ۷۶ نفر رانندگان، ۲۷ نفر خادمین مساجد، ۲۸ نفر بافنده، ۱۸۱۳ کارفرمایان صنفی، ۲۴۳ نفر در قالب گروه‌های توافقی به‌ویژه نویسندگان و ۱۶ نفر باربران تحت پوشش این شعبه قرار دارند. در حوزه اتباع نیز ۱۲۰ نفر شامل ۱۱۴ مرد و ۶ نفر زن و در بخش ایرانیان خارج از کشور ۲۰ نفر شامل ۸ نفر مرد و ۱۲ نفر زن تحت پوشش این شعبه از خدمات سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند. در بخش بیمه‌شدگان اجباری نیز در اسفند ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۰ شاهد رشد ۱.۲ درصدی و در مرداد ماه سال‌جاری نسبت به ماه پایانی سال قبل نیز افزایش ۱.۵ درصدی درشعبه محقق شده است. در بخش بیمه‌شدگان خاص (حرَف و مشاغل آزاد، اختیاری و کارفرمایان صنفی) نیز با مقایسه تعداد بیمه‌شدگان دراسفندماه ۲ سال گذشته شعبه رشد ۶.۷ درصدی داشته است. ضمناً رشد ۲.۲ درصدی نیز در مرداد امسال نسبت به اسفند سال قبل تحقق یافته است. ۴.۵ درصد از کل بیمه شدگان اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران بزرگ تحت پوشش شعبه ۲۶ قراردارند.

چه برنامه‌ای برای جذب بیشتر بیمه‌شدگان در شعبه دنبال می‌شود؟

با توجه به اهداف و برنامه‌های تعیین شده سازمان تأمین اجتماعی در سال‌جاری، این شعبه با تقویت تیم بازرسی کارگاهی و با برنامه‌ریزی دقیق و منسجم و بهره‌مندی از ظرفیت نیروی انسانی و استفاده از ظرفیت کارگزاری، به صورت فعال در جهت کشف کارگاه‌های جدید و شناسایی بیمه‌شدگان جدید به‌ویژه در حوزه بیمه‌شدگان اجباری اقدام کرده است. به‌گونه‌ای که در نتیجه اقدامات صورت گرفته در ۶ ماهه اول سال‌جاری، این شعبه موفق به افزایش ۵۸ درصدی نسبت به مصوب و کسب رتبه اول در بازرسی کشفی در بین ۱۵ شعبه حوزه اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ شده است.

همچنین بازرسی تحقیقی از کارگاه‌های مشمول قانون معافیت از پرداخت حق بیمه سهم کارفرمایی تا میزان ۵ نفر کارگر حوزه عملکردی شعبه با تاکید بر جلوگیری از ارسال لیست غیرواقعی و ممانعت از استفاده «من‌غیرحق» از تسهیلات قانون در دستورکار شعبه قرارداشته و این موضوع به‌صورت مستمر رصد و پیگیری می‌شود. ضمناً افزایش کارگاه‌ها و بیمه‌شدگان و افزایش منابع درآمدی از طریق تحت پوشش قراردادن کسب و کارهای مجازی و مشاغل پلتفرمی با شناسایی و برگزاری نشست با کارفرمایان مشاغل موصوف از جمله اقدامات شعبه در این‌باره است.

در ارتباط با توسعه و گسترش بیمه فراگیر خانواده ایرانی و جذب بیمه‌شدگان خاص، در راستای سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری مبنی بر دسترسی آحاد جامعه به خدمات تأمین اجتماعی و استقرار نظام تأمین اجتماعی بصورت جامع و فراگیر، با برنامه‌ریزی و اقداماتی از قبیل تشکیل کمیته اجرایی جذب بیمه شده، ایجاد فضای مناسب و ویژه در قالب میز خدمت و راهنمایی و جذب مراجعین، ایجاد ارتباط و تعامل با شرکای اجتماعی با هدف اطلاع‌رسانی از طریق تشکیل جلسات تعاملی دو سویه، پخش بروشور بیمه‌های خاص در مراکز خرید و تجاری، به‌کارگیری همکاران با تجربه در حوزه بازاریابی، دعوت از کارفرمایان جهت انعقاد قرارداد بیمه کارفرمایان صنفی، استفاده از ظرفیت بازرسان کارگاه‌ها به‌منظور جذب افراد تحت تکفل کارفرمایان و خانواده بیمه‌شدگان شاغل، اطلاع‌رسانی جهت انعقاد قرارداد بیمه‌های اختیاری و مشاغل آزاد به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری که مقرری آنان به اتمام رسیده و یا درحال اتمام است، اطلاع‌رسانی به مستمری‌بگیران دارای افراد تحت تکفل جهت بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویی و استقرار میز خدمت در دانشگاه‌ها از جمله اقدامات صورت گرفته توسط شعبه ۲۶ در راستای جذب بیمه‌شدگان جدید و توسعه پوشش بیمه‌ای است.

در مجموع با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ما در این شعبه تأمین اجتماعی در مرداد سال‌جاری نسبت به اسفند سال قبل، رشد ۱.۵ درصدی بیمه‌شده اصلی را شاهد بوده‌ایم. در واقع آشنایی گروه‌های مختلف جامعه که تحت پوشش بیمه قرار ندارند با خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی از طریق تبلیغات گسترده و فراگیر، به نوعی بسترساز افزایش جامعه تحت پوشش سازمان است. در این راستا انجام هزینه در حوزه تبلیغات و اطلاع‌رسانی و تبیین خدمات و حمایت‌های تأمین اجتماعی به آحاد جامعه را باید نوعی سرمایه‌گذاری در حوزه افزایش پوشش بیمه‌ای و شمار بیمه‌شدگان محسوب کرد.

چه تعداد بازنشسته، مستمری‌بگیر و ازکارافتادگان (اصلی و تبعی) تحت پوشش شعبه هستند و مبلغ پرداختی ماهانه و سالانه این حوزه و آمار مقایسه‌ای با سال‌های گذشته را بفرمایید؟

به‌واسطه استقرار محل جغرافیایی شعبه در بافت غیرمسکونی شهر تهران، ما بیشتر در حوزه برقراری مستمری فعالیت داریم و برقراری‌ها با توجه به محل سکونت به شعب مربوطه ارجاع داده می‌شود. در حال حاضر تعداد ۵ هزار و ۷۱ نفر مستمری‌بگیر تحت پوشش شعبه قرار دارند که از این تعداد ۳ هزار و ۶۸۳ نفر بازنشسته، ۱۱۷ نفر ازکارافتاده، ۹۳۳ نفر فوتی و ۱۲۷۱ نفر بازمانده هستند. با وجود جمعیت ۳ هزار و ۶۰۵ نفری افراد تبعی جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران شعبه، جمعاً تعداد ۸ هزار و ۶۷۶ نفر مستمری‌بگیر اصلی و تبعی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی در شعبه ۲۶ تهران بهره‌مند هستند. براساس آمارهای موجود، مستمری‌بگیران این شعبه حدود ۱.۴ درصد از مجموع مستمری‌بگیران اداره‌کل تأمین اجتماعی غرب تهران را تشکیل می‌دهند. براساس داده‌های آماری در سال گذشته تعداد ۹۵۶ برقراری مستمری و در ۶ ماهه اول سال‌جاری ۳۴۰ مورد برقراری در حوزه مستمری‌ها صورت گرفته است. مبلغ پرداختی ماهانه مستمری به افراد تحت پوشش دراین شعبه درسال‌جاری ماهانه حدود ۴۲ میلیارد تومان و سالانه درحدود مبلغ ۵۰۵ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

چه تعداد کارگاه تحت پوشش شعبه ۲۶ است و توضیحی در ارتباط با آمار مقایسه‌ای این بخش در سال‌های اخیر ارائه بفرمایید؟

براساس داده‌های آماری مردادماه سال‌جاری، درحدود ۴۸۵۰ کارگاه فعال تحت پوشش این شعبه قرار دارند که با احتساب کارگاه‌های نیمه فعال این رقم به ۱۰هزار و ۵۰۰ مورد می‌رسد. رشد حدود ۵.۶ درصدی تعداد کارگاه‌های تحت پوشش در مقایسه مرداد ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به اسفند ۱۴۰۱ را نیز باید ناشی از اقدامات شعبه در حوزه کارگاه‌های کشفی محسوب کرد. این آمار همچنین در بازه زمانی مرداد نسبت به تیرماه سال‌جاری رشد ۲.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

مصوب وصول حق بیمه در سال گذشته چه میزان بوده است و آیا هدف‌گذاری وصول حق بیمه شعبه در سال گذشته محقق شده است. در این زمینه برای سال‌جاری چه اهدافی دنبال می‌شود؟ در حوزه مطالبات معوق شعبه چه اقداماتی انجام شده است؟

اقدامات قابل توجه و موثری در حوزه وصول حق بیمه (مطالبات جاری و معوق) در این شعبه صورت گرفته است به گونه‌ای که در نتیجه این اقدامات، در حوزه وصول در سال گذشته شعبه ۲۶ تهران همواره جایگاه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است. در بخش مطالبات جاری در سال ۱۴۰۱ نسبت به مصوب سالانه، افزایش ۵.۷ درصدی و در حوزه مطالبات معوق نیز افزایش ۱۹۱.۷ درصدی نسبت به مصوب محقق شده است. در حوزه مطالبات جاری در سال ۱۴۰۲ مصوب تعیین شده از سوی اداره کل استان ۲۶۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ماهانه و این مصوب در حوزه مطالبات معوق به ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین شعبه در وصول مطالبات معوق نسبت به مصوب اعلامی در ۶ ماهه اول سال‌جاری رشد ۳۰ درصدی را داشته است.

در حوزه مطالبات جاری و معوق چه رویکردی را برای افزایش وصولی دنبال می‌کنید؟

پیگیری تمامی فرآیندهای منجربه وصول حق بیمه، تسریع در بررسی، رفع مشکلات احتمالی و به‌روزرسانی اقدامات مطالباتی، رصد مستمر و روزانه میزان حق بیمه وصولی و اتخاذ راهکارهای لازم به‌منظور تامین و پایداری منابع و افزایش عملکرد وصولی با رویکرد تحولی و جهادی، امکانات و ظرفیت‌های شعبه همچنین استفاده از ظرفیت کارگزاری و ایجاد هماهنگی و همکاری منسجم بین واحدهای مرتبط در حوزه وصول حق بیمه لیست‌های جاری و مطالبات معوق، تسریع در ابلاغ اوراق مطالباتی، تشکیل مستمر کمیته پایداری منابع به منظور رصد، بررسی، تعیین تکلیف و تسریع در وصول مطالبات و حق بیمه‌های جاری (علاوه بر کمیته وصول مطالبات معوق)، برگزاری جلسات مستمر و مشترک با کارفرمایان با هدف رفع موانع و مشکلات و جلب اعتماد شرکای اجتماعی به‌منظور وصول بهنگام مطالبات سازمان، برنامه‌ریزی مناسب در زمینه بازرسی‌های کشفی و انجام بازرسی‌های بعداز ظهر و عصر از جمله اقدامات و رویکردهای شعبه در بخش وصول مطالبات (جاری و معوق) برای افزایش میزان وصولی درسالجاری است.

با توجه به تاکید سازمان بر افزایش کارگاه‌های کشفی، این شعبه چه اقداماتی در این حوزه انجام داده است؟

با توجه به کارگاه‌های فعال در محدوده عملکردی شعبه و پتانسیل خوب شعبه برای جذب بیمه‌شدگان اجباری، برنامه‌ریزی مناسبی در زمینه بازرسی‌های کشفی و انجام بازرسی‌های بعدازظهر و عصر درسال‌جاری انجام شده است. به‌گونه‌ای که در ۶ ماهه نخست سال‌جاری، این شعبه با ۹۵۰ کارگاه کشفی و ۱۴۳۳ نفر بیمه‌شده شناسایی شده جدید ناشی از بازرسی و افزایش ۵۴ درصدی نسبت به مصوب، موفق به کسب رتبه اول در بین ۱۵ شعبه حوزه اداره کل غرب تهران شده است. همچنین بازرسی تحقیقی(متشکل از کارشناسان بازرسی و وصول حق بیمه) از کارگاه‌های مشمول کمک دولت با تاکید بر جلوگیری از ارسال لیست غیرواقعی و ممانعت از استفاده من غیرحق از تسهیلات قانون بصورت مستمر صورت می‌گیرد. شناسایی کسب و کارهای مجازی نیز ازجمله اقدامات شعبه درجهت افزایش کارگاههای کشفی است.

چه تعداد مقرری‌بگیر بیمه بیکاری در شعبه برقرار است و میزان پرداختی مقرری این حوزه چه میزان است؟

یکی از برنامه‌های این شعبه در ۶ ماهه اول سال‌جاری قطع قانونی بیمه بیکاری‌های «من‌غیرحق» بوده و شعبه اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده است؛ به‌گونه‌ای که در مدت مذکور براساس قانون، تعداد ۷۱ مورد قطع مقرری صورت گرفته و حدود هشت میلیارد تومان ناشی از این اقدام صرفه‌جویی انجام شده است. همچنین در ۶ ماه نخست امسال ۳۴۳ برقراری بیمه بیکاری در این شعبه صورت گرفته که البته به‌دلیل غیرمسکونی بودن محل استقرار شعبه، مقرری بیکاری برقرار و اغلب به محل سکونت افراد ارجاع شده است. در حال حاضر درشعبه ۲۶ تهران تعداد ۷۷ نفر (شامل ۳۹ مرد و ۳۸ زن) از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند هستند و تعداد افراد تبعی آنان نیز ۴۴ نفر است. در حوزه بیمه بیکاری رقمی در حدود یک میلیارد تومان ماهانه به مقرری‌بگیران این بخش پرداخت می‌شود.

با توجه به سهم ۵۲ درصدی بازنشستگی سخت و زیان آور از مجموع بازنشستگی‌های سازمان تأمین اجتماعی و میزان روبه رشد این نوع بازنشستگی آیا دراین شعبه این روند ادامه دارد و اکنون چه میزان از بازنشستگان مشمول این قانون هستند؟

با توجه به بافت غیرمسکونی منطقه و محدوده جغرافیایی تحت پوشش شعبه ۲۶ تهران، تعداد بازنشستگان حوزه سخت‌وزیان‌آور بالایی در این شعبه وجود ندارد و و صرفاً تعدادی از افراد شاغل در مشاغل سخت‌و زیان‌آور محدوده بیمارستان‌های تحت پوشش شعبه (پرستار و بهیار) و برخی مشاغل کوچک تولیدی از این امکان بهره‌مند هستند. سال گذشته از مجموع ۹۵۶ مورد برقراری مستمری، سهم ۳.۵ درصدی در اختیار بازنشستگی پیش از موعد و سخت‌وزیان‌آور قرار گرفت که به دلایل اشاره شده نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر است. امسال نیز از مجموع ۳۴۰ برقراری مستمری تاکنون سهم حدود ۳ درصدی برای سخت‌وزیان‌آور لحاظ شده است.

اکنون در این شعبه چه میزان بیمه‌شده جدید با استفاده از طرح‌های مختلف جذب شده در مجموع این طرح‌ها در روند جذب بیمه‌شدگان جدید و پوشش بیمه‌ای بیش از ۶ میلیون فرد بدون بیمه تا چه حدی موثر خواهد بود؟

با توجه به اقدامات این شعبه در راستای جذب‌بیمه‌شدگان جدید، در مرداد سال‌جاری نسبت به اسفند سال قبل، رشد ۱.۵ درصدی بیمه‌شده اصلی صورت گرفته است. به‌طور کلی آشنا کردن گروه‌های مختلف جامعه که تحت پوشش بیمه قرار ندارند با خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی از طریق تبلیغات گسترده و فراگیر و تهیه و پخش کلیپ‌های کوتاه در فضای مجازی و صدا و سیما، به نوعی بسترسازی برای افزایش جامعه تحت پوشش سازمان است.

به نوعی آگاهی و اطلاع‌رسانی و شناسایی گروه‌های مختلف بدون بیمه را باید بخشی از موفقیت‌های سازمان تأمین اجتماعی در افزایش بیمه‌شده جدید ظرف ۲ سال اخیر محسوب کرد. همینطور ظرفیت جذب گروه‌های توافقی به‌ویژه در حوزه هنرمندان نیز امکان رشد و توسعه بیمه‌ اجتماعی از طریق سازمان تأمین اجتماعی را فراهم می‌کند.

شایان ذکراست که هر شعبه تأمین اجتماعی به فراخور ظرفیت‌ها، امکانات، محل استقرار و موقعیت جغرافیایی شعبه، امکان افزایش بیمه‌شدگان را به روش خاص خود خواهد داشت.

گسترش ارتباط و تعامل شعبه با شرکای اجتماعی از جمله کارفرمایان و بیمه‌شدگان، یکی از الزامات توسعه سازمانی است. تعامل با شرکای اجتماعی در شعبه چه جایگاهی دارد و بر چه اساسی و با استفاده از چه ابزارهایی این مهم دنبال می‌شود؟

براساس برنامه‌ریزیهای انجام شده، در این شعبه برگزاری دوره‌های آموزشی مبتنی بر آشنایی و توسعه اطلاع‌رسانی به شرکای اجتماعی نسبت به قوانین و مقررات حوزه بیمه‌ای جهت توسعه تعامل با گروه‌های مختلف تحت پوشش به صورت هفتگی اجرا می‌شود. همچنین جلسات ماهانه دو سویه تعامل با کارفرمایان جهت تسهیلگری در راستای وصول مطالبات سازمان برگزار شده است. در بخش دیگر از اقدامات نیز با حضور مسئولان شعبه در کارگاه‌های بزرگ محدوده عملکردی و با هدف جلب اعتماد شرکای اجتماعی و توسعه تعامل، نسبت به حل مسائل درچارچوب ضوابط و مقررات اقدام لازم صورت می‌گیرد.

یکی از نتایج این اقدامات تعاملی با شرکای اجتماعی در سال قبل انتخاب شرکت ملی خدماتی تدارک به عنوان کارفرمای نمونه کشوری حوزه اداره کل تأمین اجتماعی غرب تهران از بین کارفرمایان تحت پوشش این شعبه بوده است. در سال‌جاری نیز تلاش داریم در تعامل مستمر و مستقیم با شرکای اجتماعی اقدامات حوزه بهبود فضای کسب و کار، رشد وصول منابع و تحقق موارد مورد انتظار سازمان و شرکای اجتماعی را دنبال کنیم.

همچنین چالش‌های مشترک و پیش‌روی شعبه و کارفرمایان و بیمه‌شدگان را در تعامل مداوم با شرکای اجتماعی حل می‌کنیم. این تعامل را همچنین با کانون بازنشستگان در راستای ارتقاء رضایتمندی ذینفعان در قالب جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران و تحقق اهداف سازمان تأمین اجتماعی دنبال می‌کنیم.

بخشی از شعار سال با عنوان رشد تولید است با توجه به ارتباط مستقیم تأمین اجتماعی با این مهم، ‌یکی از مهمترین طرح‌ها با عنوان بخشودگی جرائم بیمه‌ای در این حوزه توسط سازمان اجرایی شد. استقبال کارفرمایان از طرح مذکور در این شعبه به چه میزان بوده است؟ این طرح تا چه اندازه می‌تواند یاریگر تولید و در راستای تحقق مطالبات سازمان تاثیرگذار باشد؟

طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای با توجه به شعار امسال مبنی بر «مهار تورم و رشد تولید» در حوزه کمک به تولید، رونق این بخش و افزایش اعتماد جامعه کارفرمایی به سازمان تأمین اجتماعی تاثیرگذاری بالایی داشته است. با توجه به اقدامات شعبه در راستای اطلاع‌رسانی به جامعه کارفرمایان مشمول در بهره‌مندی از مزیت طرح مذکور از طریق نصب بنر و پوستر و ارسال پیامک، استقبال مناسبی از سوی کارفرمایان نسبت به بهره‌مندی از مزایای بخشودگی جرایم بیمه‌ای صورت گرفت و این اتفاق مثبت منافع دوسویه سازمان و کارفرمایان را به دنبال دارد.

این طرح فرصتی برای کارفرمایانی است که نسبت به پرداخت حق بیمه به دلایل گوناگون اقدام نکرده و منجر به ایجاد بدهی برای آنان و مطالبات برای سازمان شده است و با استفاده از این فرصت توانستند نسبت به تقسیط مجدد بدهی‌های خود اقدام کنند.

براساس آمارها اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای در سال‌جاری تعداد ۱۳۱ مورد درخواست بخشودگی جرایم در این شعبه ثبت و ۷۸ مورد آن منجر به تقسیط بدهی شده است. در حوزه تقسیط بدهی کارفرمایان، تلاش در حفظ و تأمین منافع سازمان و جامعه کارفرمایی بوده است.

با توجه به اقدام بسیار موثر سازمان در طراحی و اجرای طرح بخشودگی جرایم بیمه‌ای کارفرمایان، به‌نظر می‌رسد اقدام در جهت درنظر گرفتن تسهیلات برای کارفرمایان خوش‌حسابی که تعهدات خود نسبت به سازمان را به‌موقع انجام می‌دهند، رشد منافع و منابع تأمین اجتماعی و تقویت انگیزه بیمه‌پردازی و افزایش جذب بیمه‌شده را به دنبال داشته باشد.

با توجه به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی، ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری را در ارتقاء جایگاه سازمان تأمین اجتماعی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیشینه توسعه خدمات الکترونیک در حوزه تأمین اجتماعی به رشد ارائه خدمات غیرحضوری در دوره همه‌گیری بیماری کرونا مرتبط می‌شود که البته تا به امروز توسعه این خدمات آهنگ مناسبی داشته است. سازمان تأمین اجتماعی در قالب طرح ۳۰۷۰ از سال ۱۳۹۹ اقدام به اجرا و توسعه خدمات الکترونیک داشت که در۲ سال اخیر این مهم با افزایش تعداد خدمات غیرحضوری روند بسیار مناسبی را طی کرده است.

سازمان تأمین اجتماعی در حوزه بیمه‌شدگان و تعهدات کوتاه‌مدت فرآیندهای بسیاری مانند کمک هزینه ازدواج، غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری، اروتز و پروتز و ... دربخش نامنویسی وحسابهای انفرادی و مستمری‌ها نیز اقدامات بسیار موثری در چارچوب خدمات الکترونیک انجام داده است. در حوزه وصول حق بیمه نیز موضوعات مرتبط با بخشودگی جرایم و درخواست اعتراض به بدهی، تقسیط بدهی و ... بار مراجعه به شعب را با کاهش قابل ملاحظه روبرو کرده است.

توسعه خدمات هوشمند همچنین تسهیلگری ارائه خدمات تأمین اجتماعی به گروه‌های مختلف تحت پوشش و کاهش هزینه ارائه خدمات سازمان را به دنبال داشته است. درحوزه درون سازمانی؛ هوشمندسازی فرایندها علاوه بر کاهش خطا و مداخلات انسانی، افزایش رضایتمندی ذینفعان و رشد منابع، کاهش مصارف، ارتقاء شفافیت و پاسخگویی، رشد آموزش و آگاهی را برای تأمین اجتماعی و شرکای اجتماعی به دنبال دارد. در حوزه برون‌سازمانی نیز توسعه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، کاهش ترافیک شهری، کاهش آلودگی هوا و همچنین روند کاهشی هزینه‌های جانبی ناشی از تردد به شعب را به دنبال داشته است.

کد خبر: 64937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =