درگاه نظارت مردمی تأمین اجتماعی مسیری برای صیانت از حقوق ذینفعان

سازمان تأمین اجتماعی با رونمایی از درگاه نظارت مردمی این نهاد بیمه‌ای به نوعی مسیر صیانت از حقوق ذینفعان و مخاطبان خود را هموار کرده است تا از این طریق همه افراد تحت پوشش بتوانند از طریق این درگاه به حقوق خود در همه زمینه‌ها و راهکارهایی برای پیگیری شکایات، دسترسی بهتری داشته باشند.

به گزارش آتیه آنلاین، تأمین اجتماعی با جامعه آماری حدود ۴۷ میلیون نفر برای اطمینان دادن به ذینفعان خود در راستای رسیدن به حق قانونی خودشان، درگاه نظارت مردمی را با آدرس nezarat.tamin.ir رونمایی کرده تا مخاطبان بتوانند در سه سامانه ثبت و رسیدگی به شکایات و سوت‌زنی، سامانه ستاد خبری اداره‌کل حراست و سامانه ثبت گزارش تخلف اداری کارکنان موارد خود را پیگیری کنند.

یکی از مهمترین اهداف اصلی راه‌اندازی این سامانه‌ها بهره‌گیری از ظرفیت نظارت مردمی در راستای ارتقاء سلامت و صیانت از حقوق ذی‌نفعان سازمان و دسترسی به موقع مخاطبان برای بررسی و رسیدگی بهتر به شکایات و موضوعات قابل پیگیری عنوان شده است که از این روش‌ها بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران بتوانند زمینه پیگیری مسایل و مشکلات خود را به دست آورند.

همچنین درگاه نظارت مردمی سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای سیاست‌های کلان نظام در زمینه لزوم برخورد قاطع با فساد، با هدف فراهم شدن امکان استفاده از ظرفیت‌های نظارتی و اطلاع و استفاده عموم مردم از حقوق خود به افراد تحت پوشش سازمان خدمات ارائه می‌دهد.

استفاده از ظرفیت مردم و نظارت مردمی از اولویت‌های تأمین اجتماعی

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره این سامانه نظارت مردمی گفت: سازمان تأمین اجتماعی نقش مهمی در امنیت اجتماعی دارد. نظارت مردمی از مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. رویکردهای نظارتی فردمحور و پایش فردی باید به سمت فرآیندمحوری و پایش فرآیندی حرکت کند

موسوی افزود: یکی از عرصه‌های بسیار مهم و محیط‌های بزرگی که می‌شود به مردم خدمت‌رسانی کرد و هر اقدامی در آن مستقیماً به آحاد جامعه باز می‌گردد؛ سازمان تأمین اجتماعی است که کارکرد آن به کل کشور باز می‌گردد. با وجود مشکلات و چالش‌های موجود، فرصت‌های زیادی داریم که باعث دلگرمی است و با همگرایی و همکاری در عرصه اقدام و عمل، امکان ارتقاء خدمات وجود دارد و می‌توانیم با اقدامات مؤثر در راستای بهبود زندگی و معیشت مردم اقدام کنیم و برای ایجاد امنیت و آسایش مردم اقدامات اساسی انجام دهیم.

وی استفاده از ظرفیت مردم و نظارت مردمی را از اولویت‌های سازمان تأمین اجتماعی دانست و تأکید کرد: با توجه به گستردگی و تنوع بالای جامعه تحت پوشش، نیازمند کار جدی در حوزه نظارت مردمی هستیم و برای تحقق این امر اولین کار این است که درهای سازمان را به روی جامعه باز کنیم و شرایطی فراهم کنیم که مردم حقوق خود را مطالبه کنند. مردم باید با حقوق خود در تأمین اجتماعی آشنا شوند و ما باید از رویکردهای فردمحور و پایش فردی به سمت فرآیند محوری و پایش فرآیندی برویم.

روش‌های پیگیری شکایات و مشکلات از طریق سامانه

سازمان تأمین‌اجتماعی اکنون به دلیل اینکه به ۵۳ درصد جامعه در قالب بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و بازنشستگان در بیش از ۲ هزار نقطه تماس مستقیم به ارائه خدمات به همه مردم مشغول است بنابراین راه‌اندازی درگاه نظارت مردمی این سازمان به عنوان یک ضرورت انکارناپذیر بوده است.

در همین راستا همه افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، مخاطبان و مراجعان به شعب و مراکز درمانی این سازمان می‌توانند موارد احتمالی تخلفات و مشکلات نیازمند پیگیری و بررسی در حوزه‌های مختلف این سازمان را به صورت غیرحضوری در درگاه نظارت مردمی تأمین اجتماعی ثبت کنند تا این موارد به صورت ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.

درگاه نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای صیانت از حقوق مردم به ویژه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش، تسهیل ارائه خدمات و برخورد قاطع با مفاسد احتمالی امکان پیگیری این موضوعات را تسهیل کرده است تا مخاطبان و ذینفعان سامان به سهولت این سامانه نظارتی دسترسی داشته و موضوعات خود را دنبال کنند.

اولویت سازمان تأمین اجتماعی مبارزه با فساد

سازمان تأمین اجتماعی که در دولت سیزدهم رویکرد مبارزه با فساد را یکی از برنامه‌ها و رویکردهای عملیاتی خود قرار داده است با راه‌اندازی درگاه نظارت مردمی، این موضوع مهم را با شیوه‌ای اثرگذارتر دنبال خواهد کرد تا مخاطبان در سه حوزه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی بتوانند به حق قانونی خود دسترسی داشته باشند.

تأمین اجتماعی در راستای رویکرد مبارزه با فساد چندین اقدام اساسی را در دستور کار قرار داده است که مهمترین آنها شامل تقویت نظارت سازمان یافته و استقرار کمیته صیانت در سازمان و شرکت‌های تابعه با برنامه‌ریزی دقیق برای شناسایی گلوه‌های فساد و برخورد با موارد فساد احتمالی است.

تنقیح قوانین و مقررات در راستای مبارزه با فسادهای احتمالی از دیگر اقدامات اثربخش سازمان تأمین اجتماعی بوده است که به همین منظور بیش از ۲ هزار بخشنامه و مقررات در این سازمان تنقیح شد تا از این طریق راههای زمینه فساد نیز بسته شود و مخاطبان و ذینفعان با داشتن قوانینی کامل و جامع به حقوق خود دست یابند.

بنابراین راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی سازمان تأمین اجتماعی علاوه بر اینکه در راستای پیگیری موارد احتمالی فساد تأثییرگذار خواهد بود، برای تسهیل در دسترسی مردم به سامانه‌هایی در زمینه رسیدگی به موقع و بهتر شکلات و شکایات احتمالی نیز موثر است که این اقدام به منظور ارج نهادن به جامعه هدف تحت پوشش تأمین اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون نفر به شمار می‌رود.

کد خبر: 65126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =