هزینه‌ها و کمبود دارو مشکل اصلی بیماران دیابتی

دیابت یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مزمن غیرواگیر در دنیا است که درمان آن از اهمیت بسزایی برخوردار است و چون دیابت با عوارض متعدد و از کار افتادگی همراه است از اینرو درمان آن با چالش‌های زیادی همراه است. تا چندی قبل درمان دارویی دیابت منحصر به داروهای خوراکی و انسولین ساده بود ولی در دهه‌های اخیر داروهای خوراکی متعددی برای درمان دیابت تولید شده که شامل انسولین‌های نوترکیب است که عوارض کبدی و کلیوی را به‌دنبال ندارد ولی هزینه زیادی را به بیماران تحمیل می‌کند.

مشکلات اقتصادی و تنگناهای تامین ارز ناشی از تحریم‌ها و تبعات آن در حال حاضر کمبود انسولین، افزایش قیمت داروها، تحت پوشش بیمه نبودن تجهیزات کنترل قند خون، تحت پوشش بیمه نبودن داروهای ترکیبی خوراکی مشکلات زیادی را برای بیماران دیابتی به وجود آورده است. به مناسبت آغاز هفته ملی دیابیت گفتگو با دکتر محمدتقی چراغچی باشی، قائم مقام انجمن اطلاع‌رسانی دیابت گابریک که در پی می‌خوانید.

- در حال حاضر مهمترین مشکل بیماران دیابتی چیست ؟

بیماران دیابتی نیازمند تزریق روزانه انسولین و بیش از آن، اندازه‌گیری قند خون با نوارهای تست قند در منزل جهت تنظیم میزان انسولین و پیشگیری از افت قندهای مکرر و مرگبار هستند. این در حالی است که بیماران برای تهیه نوار دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون با مشکلات زیادی روبرو هستند. دستگاه اندازه‌گیری قند خون نوار مخصوص به خود را دارد و این در حالی است که متاسفانه نوار بسیاری از این دستگاه‌ها در بازار وجود ندارد از اینرو بیماران مجبور می‌شوند دستگاه را عوض کنند و باز با کمبود نوار مواجه می‌شوند. متاسفانه واردات این دستگاه‌ها سازماندهی نمی‌شود و بیماران به موقع نمی‌توانند قند خونشان را اندازه بگیرند از اینرو سلامتشان در معرض خطرقرار می‌گیرد.

مسئله مهم دیگر این است که هزینه‌های درمان مدام افزایش پیدا می‌کند و اگر دیابتی‌ها آموزش لازم را ندیده باشند دچار مشکلات زیادی می‌شوند زیرا که نمی‌توانند بیماریشان را مدیریت کنند. واقعیت این است که دیابت درمان ندارد و تنها کنترل می‌شود به شرط اینکه خود بیمار از شرایط بیماریش آگاه باشد و بداند که چه کاری را باید انجام دهد. پزشکان به دنبال این هستند که به افراد دیابتی آموزش‌های لازم را بدهند و خود مراقبتی را انجام دهند تا بتوانند بیمارشان را کنترل کنند.

- هزینه‌های درمان یک بیمار دیابتی چقدر است ؟

این مسئله بستگی به نوع دیابت و شرایط بیماری دارد. بسته‌های ۵۰ تایی نوار حدود ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و این در حالی است که هربیمار در روز باید ۵ عدد از این نوارها را استفاده کند. یک بیمار در ماه حدود ۲ تا ۳ بسته فقط نوار نیاز دارد. اگر مجبور به خرید دوباره دستگاه نشود. بیماران با عوارض این بیماری دست در گریبان هستند و مدام باید به پزشک مراجعه کنند. گران‌شدن قیمت انسولین و سایر داروها هم که جای خود را دارد. البته ما در موسسه گابریک مطالبه‌گر نیازهای بیماران هستیم و با کوشش‌های فراوان قرار شد که نوارقند تحت پوشش بیمه قرار بگیرد که متاسفانه به‌رغم تایید آن هنوز عملی نشده است.

برای واردات داروهای جدید هم اقدامی شده است؟

امروزه در دنیا داروهای جدیدی برای دیابت تولید می‌شود که کمترین عوارض را برای بیماران به دنبال دارد. ما بلافاصله دست بکار می‌شویم و برای واردات این داروها اقدام می‌کنیم. مسئله بعدی که با آن روبرو هستیم این است که مسئولان را باید قانع کنیم که آن دارو ها را تحت پوشش بیمه‌ها قرار دهند متاسفانه بعضی از داروها هم انحصاری هستند و در دسترس بیماران قرار نمی‌گیرند. البته داروهای تولید داخل هم از کیفیت خوبی برخوردارند. بیماران دیابتی باید دارو مصرف کنند زیرا که در صورت عدم دسترسی به دارو دچار عوارض دیابت که شامل بیماری قلبی عروقی ، کلیوی، کوری و قطع عضو می‌شوند. متاسفانه مردم نسبت به ابتلا به این بیماری حساس نیستند. در حالی که دیابت از هر بیماری دیگر خطرناک‌تر است و هزینه زیادی را روی دست بیماران می‌گذارد. اگر بتوانیم خود مدیریتی را بیماران را یاد دهیم و امکانات دارو و تجهیزات را به موقع فراهم کنیم از عوارض خطرناک و پرهزینه آن پیشگیری می‌کنیم.

کد خبر: 65263

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =