ویتامین D و اهمیت آن در سلامتی افرادی با همه سنین

کمبود ویتامین D به ویژه در شهرهای صنعتی یکی از مشکلات جدی مردم است که متاسفانه بسیاری از آن اگاهی ندارند. این در حالی است که در کشور ما شیوع کمبود این ویتامین قابل توجه است. به نحوی که بیش از نیمی از زنان کشور با کمبود آن مواجه‌اند و در مردان نیز شیوع زیادی دارد.  

مهم‌ترین منبع تامین ویتامین D نور خورشید است اما متاسفانه امروزه مردم خیلی کمتر از گذشته در معرض نور آفتاب قرار می‌گیرند. این در حالی است که با توجه به مشکلاتی از جمله آلودگی هوا قرار گرفتن زیاد در نور آفتاب در هوای آلوده هم توصیه نمی‌شود. پس در نتیجه چون دسترسی به این منبع (نور خورشید) کم است، لازم است از طریق منابع غذایی و مهم‌تر از آن از طریق مکمل‌ها از دوران کودکی تا کهولت نیازمان تامین شود. بنابراین طبیعی است که اگر تغذیه مناسب نداشته باشیم و مکمل هم مصرف نکنیم با کمبود ویتامین D و مشکلات بسیار دیگری مواجه شویم. پس لازم است در مورد این ویتامین بیشتر بدانیم.

ویتامین D و اهمیت آن در سلامتی افرادی با همه سنین
الناز علی‌دوست
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

مصرف ویتامین D از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا برای سلامت ما کاملا ضروریست. این ویتامین برای کاهش التهاب، رشد و استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها (از دوران کودکی تا پیری)، سلامت سیستم ایمنی، تنظیم انسولین و کنترل دیابت، فعالیت مناسب ماهیچه‌ها، سلامت مغز و سیستم عصبی، انعقاد خون، عملکرد ریه‌ها، سلامت قلبی و عروقی، پیشگیری از پوکی استخوان، چاقی، سرطان، افسردگی و بیماری‌های خود ایمنی مانند MS) ) اهمیت بسیاری دارد.

چه کسانی بیشتر به ویتامین D نیاز دارند؟

یکی از مواردی که اهمیت مصرف ویتامین مصرف ویتامین D برای زنان بیشتر می‌کند این است که آنها در دوران یائسگی در معرض خطر پوکی استخوان قرار می‌گیرند و کمبود این ویتامین بروز آن را تسریع می‌کند.

البته در افرادی با بیماری کلیوی و کبدی مصرف این ویتامین باید با احتیاط و حتما پس از دریافت نظر پزشک انجام شود.

برخی از مردم از جمله افراد مسن، گیاهخواران، کودکان شیرخوار، افرادی که پوست تیره دارند، افراد ساکن در مناطقی که کمتر نور خورشید را می‌بینند، کسانی که جراحی معده با هدف لاغری انجام داده‌اند، افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون و سلیاک بیشتر در معرض خطر کمبود
این ویتامین قرار دارند.

چه غذایی مصرف ویتامین D دارند؟

متاسفانه، تعداد انگشت‌شماری از غذاها حاوی مقادیر عمده‌ای ویتامین D هستند، به همین دلیل کمبود این ویتامین بسیار شایع است. با این وجود ماهی‌هایی از قبیل ماهی قزل آلا و سالمون می‌تواند تا حدودی ویتامین D در یک وعده را فراهم کند. مقدار کمی از این ویتامین در زرده تخم مرغ، قارچ، جگر گاو، و غذاهای غنی شده با ویتامین D مانند شیر و غلات یافت می‌شود.

علایم کمبود مصرف ویتامین D

کمبود ویتامین D یکی از شایع‌ترین نمونه‌های کمبود مواد مغذیست. متاسفانه، کمبود ویتامین D اپیدمی خاموش است که علائم معمولا مرموزی دارد و بروز آن گاهی سالها و دهه‌ها به طول می‌انجامد. علائم و نشانه‌های کمبود آن ممکن است شامل: خستگی، درد استخوان، ضعف عضلانی، درد یا گرفتگی عضلات، تغییرات خلقی مانند افسردگی باشد. همچنین کمبود ویتامین D می‌تواند توان ایمنی بدن را پایین بیاورد.

بنابراین اگر کمبود این ویتامین را داشته باشیم مقابله با انواع بیماری‌ها سخت‌تر می‌شود. تنها روش برای آگاهی یافتن از اینکه دچار کمبود ویتامین D هستید یا خیر، انجام آزمایش خون است.

در این بین علاوه بر افرادی که سابقه بیماری خاصی ندارند به افرادی که سابقه سرطان دارند توصیه موکد می‌شود حتما سالی یکبار سطح ویتامین D خون خود را چک کنند.

در حال حاضر برای پیشگیری از کمبود ویتامین D در بزرگسالان بدون بیماری خاص مطابق دستورالعمل‌ها به این صورت عمل می‌کنیم: اگر طی سه ماه گذشته هر ماه یک عدد مصرف ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کرده‌اید و یا آزمایش خون شما کمبودی را نشان نداد، یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی در ماه مصرف کنید.

برای کودکان دو تا دوازده سال بدون بیماری خاص مصرف یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی هر دوماه یکبار پس از مشورت با پزشک خود توصیه می‌شود.

افرادی هم که دارای سابقه بیماری خاصی هستند و در آزمایش خون آنها کمبود این ویتامین مشاهده شد، خواه آن فرد نوزادان و شیرخواران یا افراد بزرگسال و مسن باید با پزشک مشورت شود تا از میزان مورد نیاز و مجاز این ویتامین آگاهی حاصل شود. در پایان نیز بدانید بهترین زمان مصرف ویتامین D بلافاصله بعد از غذاست و البته اینکه دریافت بیش از حد این ویتامین هم می‌تواند مضر باشد. پس در نتیجه سرخود میزان مصرف این ویتامین را تغییر ندهید.

کد خبر: 65725

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =