ترویج کتابخوانی با مردمی‌کردن نشر ممکن است

قاسم صفایی‌نژاد، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی می‌گوید که در سند و طرح تحول این انتشارت، علاوه بر برقراری ارتباط پررنگ‌تر با قشر نوجوان، به سراغ تولید محتوای عام برای بیمه‌شده‌های تأمین‌اجتماعی نیز خواهیم رفت. او به این نکته اشاره می‌کند که تمرکز ویژه‌ای بر روی مخاطب نوجوان خواهیم داشت و در حال طراحی اسناد مرتبط هستیم. همچنین پژوهش‌های لازم و سند چشم‌انداز محتوایی و نقشه موضوعی آماده تدوین شده و ان‌شاءالله با استفاده از گنجینه علمی و فرهنگی تولید محتوا را شروع می‌کنیم.

صفایی‌نژاد با اشاره به مذاکرات انجام شده انتشارات با سازمان تأمین‌اجتماعی و شرکت‌های تابعه می‌گوید که تلاش‌ علمی و فرهنگی بر این است که در بخش‌های مختلف، ارتباط خود را با مردم پررنگ کند. او اضافه می‌کند: «با شرکت حمل‌ونقل ریلی رجا که یکی از شرکت‌های وابسته به سازمان تأمین‌اجتماعی است مذاکراتی انجام شده که در قطارهای این شرکت تخفیفاتی برای مشتریان انتشارات و بیمه‌شده‌های تأمین‌اجتماعی در نظر گرفته شود.»

صفایی‌نژاد ادامه می‌دهد:‌ «بازسازی اساسی انتشارات علمی و فرهنگی از جمله تغییر و تحولاتی است که در هیأت‌مدیره مصوب شده و شروع این کار را کلید زده‌ایم. به همین سبب اتفاقات خوب و امیدوارکننده‌ای در راه است.

تدوین و اجرای طرح تحول

مدیرعامل انتشارت علمی و فرهنگی می‌گوید: «پنج هزار جلد کتاب جزء گنجینه‌ انتشارات علمی‌ و فرهنگی است که عموماً کتاب‌های پرمخاطب و ماندگاری هستند. در چندماه گذشته اطلاعات زیرساختی خوبی شکل گرفته تا بتوانیم این گنجینه را بررسی و بازشناسی کنیم تا زمینه و بستر استفاده درست از آن هموارتر شود.»

صفایی‌نژاد با بیان اینکه انتشارات در حال حاضر تنها 700 کتاب زنده دارد و مابقی تولید نمی‌شوند، اضافه می‌کند: «خیلی از قراردادهای کتاب‌ها نامشخص است و بسیاری از نویسندگان و مترجمان فوت کرده‌اند و بخش زیادی از اطلاعات کتاب‌ها پنهان هستند. بنابراین برای دستیابی به اطلاعات به‌روز وضعیت کتاب‌ها، سعی کردیم بانک جامع کتاب‌ها را آماده‌سازی کنیم.»

او در بیان آمار کتاب‌های انتشاریافته سال اخیر انتشارات می‌گوید: «در دو سال اخیر علمی‌ و فرهنگی اوضاع مناسبی نداشته و تعداد کتاب‌های چاپ شده ما در یک سال اخیر به زیر 20 عنوان می‌رسد که طبیعتاً برای این انتشارات باسابقه و قدیمی آمار مناسبی نیست.»

1200 کتاب خاص کودک و نوجوان

مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی بیشترین موضوعات کتاب‌های منتشر شده انتشارات را در سه بخش علوم انسانی (تاریخ و فلسفه)، علوم پایه و گروه هنر عنوان می‌کند و می‌گوید: «در 70 سال گذشته، کتاب‌های زیادی با این موضوعات منتشر شده است.»

صفایی‌نژاد در خصوص آمار کتاب‌های منتشر شده «پرنده آبی» ادامه می‌دهد: «این نشر اختصاصی کودک و نوجوان نیز بیش از 1200 کتاب خاص این رده سنی منتشر کرده و نکته قابل‌توجه این است که بیشتر کتاب‌های حوزه کودکان تألیفی و حوزه بزرگسالان، ترجمه است.»

او در پاسخ به شیوه توزیع کتاب‌ها توضیح می‌دهد: «توزیع کتاب‌های انتشارات از طریق شرکت‌های پخش است. با 17 شرکت پخش قرارداد داریم که کار توزیع کتاب‌ها به آن‌ها سپرده شده است. همچنین از طریق سایت فروشگاه و کتابفروشی آنلاین، بخش اندکی از کتاب‌ها نیز به‌صورت کتاب الکترونیک به فروش می‌رسند.»

او اضافه می‌کند: «شرکت بازرگانی «کتاب‌گستر» زیرمجموعه علمی و فرهنگی و یک شرکت پخش است که از سال 1397 تعطیل شده و پخش از طریق آن متوقف شده است.»

لزوم تقویت نشر دیجیتال

صفایی‌نژاد با بیان اینکه معنای تغییر و تحول، استفاده از ظرفیت و امکانات موجود در انتشارت است، می‌گوید: «به دلیل قیمت بالای کاغذ و نظام توزیعی ضعیف و نواقص موجود در کشور در حوزه فرهنگی و کتاب بنا داریم با فعال شدن نشر دیجیتال‌، تخفیفات جذابی در این بخش در نظر بگیریم.»

تغییر مأموریت سه شرکت زیرمجموعه در طرح تحول از دیگر اقدامات است که مدیرعامل انتشارت علمی و فرهنگی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: «شرکت «کتیبه» را از چاپخانه به شرکت نشر کاغذی، «کتاب‌گستر» را به نشر دیجیتال و شرکت « فرهنگ فیلم» که استودیوداری می‌کرد را به نشر چندرسانه‌ای تبدیل کردیم که در آنجا ساخت فیلم و انیمشین را شروع خواهیم کرد.»

او در ادامه تأکید می‌کند که نشر کاغذی را نیز با قوت ادامه خواهیم داد و علاوه بر ورود به حوزه نشر دیجیتال، برای اینکه بتوانیم با مخاطبان ارتباط بهتری بگیریم سریال، فیلم و انیمشین ساخته می‌شود. همچنین هم‌افزایی‌های محتوایی صورت می‌گیرد و انیمیشن و کتاب‌های صوتی تولید می‌شود. مستند و فیلم نیز ساخته می‌شود که با بهره‌گیری از این ابزارها می‌توان ضریب رضایت بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی که بیش از 70 درصد از جمعیت کشور را شامل می‌شوند افزایش داد.»

صفایی‌نژاد در خصوص لازمه ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی می‌گوید: «فرهنگ‌سازی در خصوص کتابخوانی و مطالعه نیازمند مؤلفه‌های مختلف در کنار هم است. بسیاری از پژوهشگران، مدیران و فعالان رسانه، انگشت اشاره را به سمت مردم می‌برند و نظرشان بر این است که مردم کتابخوان نیستند. در سال‌های اخیر نیز مؤلفه‌ «اقتصاد» اضافه شد؛ یعنی به دلیل اینکه اوضاع اقتصادی کشور خوب نیست پس مردم کتاب نمی‌خرند. در صورتی که واقعیت چنین نیست.»

لازمه ترویج مطالعه در کشور

او ادامه می‌دهد: «طبق آماری که در حوزه بین‌الملل وجود دارد ما جزء 40 کشور اول در حوزه مطالعه هستیم و اوضاع مطالعه و کتابخوانی در کشورمان خیلی نامناسب نیست. به دلیل اینکه 20 کشور اول دنیا در حوزه کتاب و کتابخوانی فاصله زیادی با مابقی کشورها دارند، آمار حوزه مطالعه در کشورمان پایین به نظر می‌رسد. طبیعتاً وقتی کشور ما جزء 40 کشور اول دنیاست، این رتبه درخور نام ایران با آن فرهنگ و قدمت و تمدن اسلامی نیست و باید در ردیف کشورهای اول دنیا باشیم.»

صفایی‌نژاد معضل اصلی را در مردمی نبودن نشر می‌داند و بر هدایت نشر کشور به سمت جامعه و نیازهای مردم اشاره می‌کند و می‌گوید: «راه چاره تنها از مسیر مردمی‌ شدن نشر می‌گذرد، بنابراین گریزی نیست و باید در این مسیر حرکت کنیم.»

کد خبر: 65897

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =