افزایش کف معافیت مالیات برای کارگران و کارمندان

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت، سه‌شنبه هفتم آذر در جریان نشست خبری با اصحاب رسانه با اعلام تغییراتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ از موافقت رییس‌جمهوری با تعیین کفِ معافیت مالیاتی ۱۲ میلیون تومانی کارگران و کارکنان خبر داده و این در حالی است که پیش از این، بر اساس بودجه سال ۱۴۰۳ افراد با سقف درآمدی ۱۰ میلیون تومان از پرداخت مالیات معاف بودند.

به گزارش آتیه آنلاین، سخنگوی دولت سیزدهم در ارتباط با تغییرات اشاره شده در حوزه مالیات بر درآمد کارگران و کارکنان دولت گفته است؛ براساس دستور رئیس جمهور برخی اصلاحات در لایحه بودجه ایجاد خواهد شد که یکی از اصلاحات مورد نظر، افزایش کفِ معافیت مالیاتی کارگران و کارکنان به ۱۲ میلیون تومان در ماه است.

با توجه به تغییرات ایجاد شده مالیاتی در بودجه سال آینده، تمام شاغلان تا سقف درآمدی ۱۲ میلیون تومان در ماه، به صورت کامل از پرداخت معاف خواهند شد.

براین اساس، تبصره ۱۶ لایحه بودجه سال آینده به سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی اشاره دارد که با توجه به تغییرات ایجاد شده در آن «سقف معافیت مالیاتی سالانه در قانون مالیات‌های مستقیم سال ۱۴۰۳ مبلغ یک میلیارد و ۴۴۰ میلیون ریال تعیین می‌شود».

برای درآمدهای بالاتر نیز پرداخت مالیات به صورت پلکانی تعریف شده که البته این پرداخت پلکانی برای مازاد بر سقف مجاز تعریف می‌شود به این معنا که فرد کارگر یا کارمند با دریافت حقوق ۱۵ میلیون تومان، صرفاً نسبت به سه میلیون تومان مازاد از کفِ مالیاتی مشمول محاسبه و پرداخت مالیات می‌شود.

افزایش نرخ تورم و دستمزدهای جامعه کارگری و کارمندی در سالهای گذشته زمینه رشد سقف مالیاتی را در قوانین بودجه سالانه فراهم آورده است و به این واسطه با تغییر و اصلاح برخی مواد و تبصره‌های بودجه ۱۴۰۳، ارقام حقوقی بالای ۱۲ میلیون تومان مشمول پرداخت مالیات شناخته می‌شوند.

با توجه به مقررات جز ۴ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در این سال مبلغ ۴۸ میلیون تومان تعیین شده بود و بر این اساس، افرادی که ماهانه کمتر از ۴ میلیون تومان حقوق داشتند، مالیات نمی‌پرداختند.

همچنین سقف معافیت مالیاتی ۱۴۰۱، رقم ۶۷.۲ میلیون تومان در سال تعیین شده بود؛ یعنی در آن سال، درآمد ماهانه کمتر از ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، کاملاً معاف از مالیات بود؛ با توجه به مقررات جز ۴ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده ۸۴ قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۸ میلیون تومان تعیین شده بود و بر این اساس، افرادی که ماهانه کمتر از ۴ میلیون تومان حقوق داشتند، مالیات نمی‌پرداختند.

براساس اطلاعات و سوابق سالهای گذشته، پیش از این هر سال سقف معافیت مالیاتی مزدبگیران به نسبت سال قبل افزایش داشته است؛ این سقف در سال ۱۳۹۹، رقم ۳ میلیون تومان، سال ۱۴۰۰ رقم ۴ میلیون تومان، سال ۱۴۰۱ رقم ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۲، رقم ۱۰ میلیون تومان تعیین شد. حال نکته اینکه برخلاف رویه سال‌های اشاره شده، سقف معافیت مالیات بر درآمد در سال ۱۴۰۳ به نسبت سال جاری بلاتغییر مانده بود که این میزان نیز در حال تغییر به مبلغ ۱۲ میلیون تومان است.

متن لایحه بودجه سال آینده بیانگر این است که دولت سیزدهم به درستی کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و افزایش درآمدهای مالیاتی را هدفگذاری کرده است؛ بدون تردید، بخش قابل توجهی از درآمدهای مالیاتی دولت را مالیات بر درآمد کارگران و کارمندان تشکیل می‌دهد.

جزییاتی از مشمولان مالیاتی سال ۱۴۰۳

طبق لایحه بودجه سال آینده، بر اساس تبصره ۱۶، سقف معافیت مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی که تحت عناوینی از قبیل حقوق و مزایا مقرری یا مزد، حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده‌ها اضافه کار، حق‌الزحمه، حق مشاوره، حق حضور در جلسات، پاداش حق‌التدریس، حق‌التحقیق و کارانه به صورت نقدی و غیر نقدی به شرح زیر است:

  • سقف معافیت مالیاتی سالانه موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی ۳۱ تیر ۱۳۹۴ در سال ۱۴۰۳ مبلغ یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تعیین می‌شود.
  • نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی به شرح زیر در نظر گرفته شده اما باتوجه به اینکه قرار است معافیت های مالیاتی اصلاح شود و رئیس جمهوری آن را تایید کرده، این ارقام نیز در اصلاحیه بودجه تغییر خواهد کرد.
  • نسبت به مازاد یک میلیارد و دویست میلیون (۱.۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ۱۰ درصد (%۱۰)
  • نسبت به مازاد یک میلیارد و ششصد و هشتاد میلیون (۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ۱۵ درصد (%۱۵)
  • نسبت به مازاد دو میلیارد و هفتصد و شصت میلیون (۲,۷۶۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال تا چهار میلیارد و هشتاد میلیون (۴,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰) ریال، ۲۰ درصد (۲۰%)
  • نسبت به مازاد چهار میلیارد و هشتاد میلیون ( ۴,۰۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال به بالا درصد (۳۰%)

همچنین تمامی افرادی که در قبال ارائه خدمت در دستگاه‌ها با هر عنوان شعلی مانند ساعتی، روزمزد، قراردادی حق‌التدریس، حق‌التحقیق، حق‌الزحمه، حق نظارت، حق‌التألیف و پاداش شورای حل اختلاف دریافتی دارند، مشمول این بند هستند.

رشد سقف معافیت مالیاتی و کاهش فشار بر کارگران

رابطه مستقیم حقوق و مزایای جامعه کارگری با میزان محاسبه مالیات بر حقوق و درآمد این بخش بزرگ از جامعه کار و تولید، همواره در سالهای گذشته تعیین کننده میزان پرداخت مالیات از سوی کارگران بوده است؛ به‌گونه‌ای که با افزایش سالانه حقوق و دستمزد کارگران ناشی از وضعیت تورمی، سقف معافیت مالیاتی از سوی دولت در بودجه مشخص و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد.

روند اشاره شده در راستای بودجه سال آینده ابتدا منجر به تعیین کف معافیت ۱۰ میلیون تومانی مالیات کارگران و کارکنان در بودجه سال ۱۴۰۳ شد که با موافقت رییس‌جمهوری این میزان به ۱۲ میلیون تومان تغییر خواهد یافت. این مهم به واسطه فاصله میانگین حقوق و مزایای جامعه کارگری با هزینه‌های خانوار تحت پوشش، نشانه مثبتی در راستای تأمین حقوق جامعه کارگری در حوزه معافیت‌های مالیاتی محسوب می‌شود.

کد خبر: 65965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =