مجوز استخدام ۲ هزار پرستار صادر شده است

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی ضمن تشریح اقدامات این اداره‌کل در راستای رفع مشکلات پرستاری از صدور دستورالعمل اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سازمان و نیز صدور مجوز استخدام ۲ هزار نیروی پرستاری در مراکز درمانی سراسر کشور خبر داد.

دکتر مهدی ناقوسی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به آمار کادر پرستار تأمین‌اجتماعی افزود: مجموع شاغلان حوزه پرستاری اعم از پرستار، کارشناس اتاق عمل، هوشبری و ... ۱۷ هزار نفر است که از این تعداد، حدود ۲ هزار نفر در مراکز سرپایی و باقی در مراکز بستری ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هرچند بسیاری از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی با کمبود پرستار مواجه‌اند، اما به‌هر روی خدمات مورد نیاز بیماران با تمهیداتی پوشش داده می‌شود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با بیان اینکه کمبود پرستار مسئله‌ای کشوری است، گفت: با توجه به کاهش فارغ‌التحصیلان حوزه پرستاری به‌ویژه رشته‌های پرستاری و هوشبری و نیز افت نیرو در اثر بازنشستگی فعالان این حوزه، تأمین‌ نیروی انسانی در مراکز درمانی به عنوان یک اصل بسیار مهم در حوزه درمان سازمان تأمین‌اجتماعی مورد تاکید قرار گرفته و پی‌گیری می‌شود.

ناقوسی تاکید کرد: برای این منظور میزان نیروهای مورد نیاز جهت ارائه خدمات با کیفیت و به‌موقع ارزیابی شده و سالانه با برگزاری آزمون استخدام، برای تأمین نیروهای مورد نیاز اقدام می‌شود. به‌طور حتم انجام این ارزیابی‌ها مبتنی بر استانداردهای علمی و کشوری انجام می‌شود.

او ادامه داد: همچنین با همکاری معاونت‌ها و ادارات ذی‌ربط در سازمان، ضوابط نگهداشت نیروی انسانی حوزه پرستاری به‌روز رسانی شده است.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به سایر اقدامات این اداره‌کل برای تأمین نیروی پرستاری به ویژه جایگزینی افراد بازنشسته، افزود: یکی از اقدامات مهم سازمان در راستای جبران تأمین‌ نیروی مورد نیاز کادر پرستاری، رسیدگی به درخواست‌های مجوز استخدام از سوی مراکز درمانی تابعه است که در راستای آن مجوز استخدام ۲ هزار نیرو صادر شده است.

ناقوسی گفت: با توجه به مسئله بازنشستگی نیروهای انسانی و لزوم جذب و به‌کارگیری نیروهای جدید، این اداره‌کل همواره از طریق مکاتبه با ادارات ذی‌مدخل در تلاش است تا امکان اعطای مجوز به مراکز برای تأمین نیروی مورد نیاز خویش فراهم شود. به‌طور حتم اجرای این روش‌ها در چارچوب قوانین و ضوابط سازمان قرار دارد.

اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری

وی با اعلام اینکه دستورالعمل اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در مراکز درمانی سازمان در دستور کار قرار گرفته است، ادامه داد: تدوین دستورالعمل موصوف با توجه به عملیاتی شدن ثبت عملکرد پرستاری در سیستم یکپارچه بیمارستانی درحال پی‌گیری است.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، افزود: لازم به‌ذکر است در سال جاری یک نوبت پرداخت علی‌الحساب تعرفه‌گذاری مربوط به سال ۱۴۰۱ به کارکنان مشمول این قانون انجام شده و پرداخت نوبت دوم علی‌الحساب برای شش ماه اول سال ۱۴۰۲ نیز در دست اقدام قرار دارد.

ناقوسی درباره پایین بودن سطح دستمزد پرستاران تأمین‌اجتماعی در مقایسه با همکاران موازی در وزارت بهداشت، گفت: با توجه به وجود اختلاف در تعاریف و عناوین پرداختی در مراکز دانشگاهی و سازمان تأمین‌اجتماعی براساس شرایط موجود، اختلاف سطح پرداختی وجود ندارد و همواره تلاش می‌شود تا در چارچوب قوانین و مقررات نسبت به جبران زحمات و تلاش‌های کارکنان حوزه پرستاری اقدام شود.

بازنشستگی پرستاران؛ تابع قانون

او با اشاره به مسئله بازنشستگی پرستاران که پیش از این با سابقه ۲۰ سال امکان آن فراهم بود و اکنون پرستاران باید با ۲۵ سال سابقه با احتساب سنوات سخت‌وزیان‌آور بازنشسته شوند، بیان کرد: قوانین و ضوابط سازمانی مربوط به بازنشستگی کارکنان مشمول مزایای قانون مشاغل سخت‌ و زیان‌آور، از جمله کارکنان حوزه پرستاری از قوانین کشوری تبعیت می‌کند که توسط ادارات ذی‌مدخل از جمله اداره منابع انسانی و اداره قوانین و حقوقی تدوین و اجرا می‌شود. این اداره‌کل نیز ملزم به اجرای ضوابط در چارچوب قوانین کشوری است و همان‌طور که بارها اعلام شده است، امکان عدول از قوانین برای سازمان وجود ندارد.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، درباره پوشش خدمات پرستاری در مراکز درمانی از طریق انجام اضافه‌کار به دلیل کمبود نیرو، نظر داد: با توجه به تاکید مجموعه درمان سازمان بر برنامه‌ریزی در جهت تأمین نیروی انسانی مکفی در مراکز درمانی، تلاش این مجموعه بر عدم لحاظ اضافه‌ کار اجباری و حفظ شادابی و سلامت کارکنان شاغل در همه حوزه‌ها متمرکز شده است.

ناقوسی افزود: برای این منظور اقداماتی مانند به‌روز رسانی ضوابط محاسبه نیروی مورد نیاز، چابک‌سازی و اصلاح روش‌های جذب و به‌کار گیری نیرو با همکاری سایر حوزه‌ها به عمل آمده و انجام آن با جدیت پی‌گیری می‌شود.

وی گفت: همچنین با توجه به اینکه جذب و به‌کار گیری نیرو در سازمان برپایه و چارچوب قوانین استخدامی کشور بنا شده است، توانمندسازی و جانشین‌پروری به عنوان دو عنصر مهم در امر حفظ منابع انسانی سازمان مورد توجه واقع شده و برنامه‌ریزی و پی‌گیری در حول این محورها همواره مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر: 65966

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =