۱۴۰ میلیون مراجعه سالانه به مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی انجام می‌شود

پوشش بیمه‌ای حدود ۴۶.۵ میلیون نفر از جمعیت کشور که بیش از نیمی از افراد جامعه را شامل می‌شود، سازمان تأمین‌اجتماعی را در مقام بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور قرار داده است. این سازمان بر اساس قانون «الزام» موظف است کلیه تعهدات درمانی را از بخش‌های دولتی و در صورت نیاز از بخش خصوصی با رعایت تعرفه‌های رسمی تأمین کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بی‌شک خدمت‌رسانی به این حجم از جمعیت برمبنای وظایف سازمانی، انجام برنامه‌ریزی‌های کلان را ضروری می‌کند و این نهاد با تقسیم‌ خدمات در دو حوزه درمان مستقیم و غیرمسقیم نیازهای بیمه‌شدگان را پاسخگو است.

درمان مستقیم شامل مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی است که صفر تا ۱۰۰ خدمات درمانی و دارویی آن برای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی به ‌طور رایگان ارائه می‌شود. در این حوزه تعداد ۸۰ مرکز بیمارستانی اعم از ملکی و هیأت‌مدیره، پنج مرکز جراحی محدود و ۳۱۷ مرکز سرپایی شامل درمانگاه‌های عمومی، تخصصی، پلی‌کلینیک و پنج دندانپزشکی مستقل در سراسر کشور فعالیت دارد که در بسیاری از این مراکز خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی پزشکی ارائه می‌شود. کیفیت مناسب و برخورداری از تجهیزات پیشرفته در کنار کادر درمان خبره، برخی از بیمارستان‌های تأمین‌اجتماعی را به قطب درمان بیماری‌ها تبدیل کرده؛ به نحوی که بسیاری از بیماران از سراسر کشور به این مراکز ارجاع داده می‌شوند. از جمله این مراکز می‌توان به بیمارستان شهید دکتر لبافی‌نژاد اشاره کرد که به عنوان مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی در زمینه‌های ارولوژی، پیوند کلیه و چشم شناخته می‌شود. بیمارستان شهید دکتر لواسانی در منطقه شرق تهران به عنوان مرکز تخصصی قلب و عروق و روانپزشکی فعالیت دارد. بیمارستان شهید فیاض‌بخش تهران نیز به عنوان مرکز تروما پذیرای بیماران اورژانسی است و جمعیت غرب تهران را پوشش می‌دهد. بیمارستان شهید دکتر معیری تهران در زمینه ارتوپدی و عمل‌های جراحی این رشته پذیرای بیماران است. همچنین بسیاری از مراکز بستری تأمین‌اجتماعی در استان‌هایی مانند اصفهان، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، خوزستان و برخی استان‌های دیگر با برخورداری از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی نقش برجسته‌ای در تأمین خدمات درمانی بیمه‌شدگان دارند.

دسترسی رایگان به درمان تأمین‌اجتماعی درحالی انجام می‌شود که هزینه‌های خدمات مذکور در کشور سیر صعودی یافته و انجام برخی اعمال‌ جراحی بالغ بر صدها میلیون تومان هزینه درپی دارد. اما نه‌تنها انجام این عمل‌ها در تأمین‌اجتماعی به‌ طور رایگان انجام می‌شود، بلکه تجهیزات مورد نیاز جراحی مانند پروتزهای تعویض مفاصل زانو، ران و لگن، لنزهای چشمی و استنت‌های عروق- قلبی که بسیار گران است، بدون پرداخت ریالی از سوی بیماران فراهم آمده است.

آمار خدمات درمان مستقیم

کادر درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی از ۴۸ هزار و ۱۹۵ نفر نیروی انسانی تشکیل شده که از میان آن‌ها، ۸ هزار و ۶۰۰ نفر پزشک شامل ۲ هزار و ۵۰۰ پزشک عمومی، ۴ هزار متخصص، ۷۰۰ داروساز و ۷۰۰ دندانپزشک هستند. همچنین کادر پرستاری درمان مستقیم نیز از ۱۷ هزار نیرو تشکیل شده که پرستاران، بهیاران، ‌تکنسین‌های اتاق‌عمل و بیهوشی را دربر می‌گیرد. در سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۳۸ میلیون مراجعه به مراکز سرپایی تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور انجام شد که از این میان، بیش از ۷۴ میلیون مراجعه به حوزه خدمات پاراکلینیک برای بهره‌مندی از خدمات تشخیصی و دارویی به ثبت رسید. همچنین در این سال بیش از ۸۵۰ هزار نفر در بخش‌های بستری مراکز درمانی ملکی تحت درمان قرار گرفته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۱۱.۱ درصد افزایش داشته است.

خدمات درمان غیرمستقیم

سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم نیز از طریق خرید خدمت از مراکز طرف قرارداد، نیازهای درمانی بیمه‌شدگان را فراهم کرده و برای این منظور تعداد ۵۱ هزار و ۸۶۱ مرکز درمانی شامل ۲۰ هزار و ۴۷۷ پزشک و دندانپزشک، ۱۲ هزار و ۷۵۴ داروخانه، ۱۴ هزار و ۵۹۸ پاراکلینیک، ۳ هزار و ۲۹ درمانگاه و هزار و ۳ بیمارستان با سازمان همکاری دارند تا بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی را پذیرش کنند. این سازمان برای سهولت دسترسی بیمه‌شدگان به مراکز طرف قرارداد، پرداخت به‌موقع مطالبات این مراکز را در اولویت برنامه‌های خود قرار می‌دهد. اخیراً حدود هزار و ۶۲۵ میلیارد تومان از مطالبات مراکز دانشگاهی در سراسر کشور و ۲ هزار و ۵۰۷ میلیارد تومان از مطالبات مراکز غیردانشگاهی طرف قرارداد شامل پزشکان، درمانگاه‌ها، پاراکلینیک‌ها و بیمارستان‌ها نیز پرداخت و تسویه شد.

خدمات الکترونیک در بخش درمان

تأمین‌اجتماعی به عنوان یک نهاد پیشرو در حوزه فناوری اطلاعات طی یکی دو دهه اخیر گام‌های بلندی را در زمینه ارائه خدمات الکترونیک برداشته است. طلیعه این اقدامات به استقرار سامانه مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) بازمی‌گردد و اکنون ۴۰۴ مرکز درمانی ملکی سازمان از این سامانه واحد استفاده می‌کنند. سیستم (HIS) سبب شد تا پرونده سلامت الکترونیک بیمارانی که به مراکز ملکی مراجعه کرده‌اند، به صورت یکپارچه و کشوری در سطح سازمان تأمین‌اجتماعی تشکیل شود. این ویژگی، افزایش کیفیت خدمات درمانی، کاهش خطاهای پزشکی و صرفه‌جویی در هزینه‌های درمان را از منظر عدم تکرار اقدامات تشخیصی مانند آزمایش خون، انجام گرافی‌ها و تصاویر پزشکی به‌وجود آورد. از سوی دیگر، سازمان تأمین‌اجتماعی با طراحی و ساخت سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف نسخ کاغذی به ‌عنوان اولین نهاد ارائه‌دهنده نسخه‌نویسی الکترونیک در سطح ملی اقدام کرد که به عنوان «طرح برتر موفق» از سوی اتحادیه بین‌المللی تأمین‌اجتماعی (ISSA) انتخاب شد.

سهولت در انعقاد قراردادها

همچنین گسترش خدمات الکترونیک در تأمین‌اجتماعی سبب ایجاد سهولت در جذب همکاری مراکز طرف قرارداد شد. پیش از این پزشکان و دندانپزشکان با مراجعه حضوری به دفاتر رسیدگی به اسناد پزشکی استان درخواست خود را جهت عقد قرارداد با سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌دادند که با گسترش خدمات الکترونیک و غیرحضوری شدن خدمات در حال حاضر پزشکان می‌توانند درخواست خود را پس از ثبت‌نام در سامانه نسخه الکترونیک (EP) ثبت کنند که در اسرع وقت توسط همکاران مدیریت‌های درمان بر اساس ضوابط و مقررات زمینه همکاری آن‌ها فراهم می‌شود.

همسویی با طرح‌های کلان کشوری

سازمان تأمین‌اجتماعی همواره همسو با طرح‌های کلان کشوری پیش رفته و این نهاد در اجرای طرح‌هایی مانند پزشک خانواده، طرح تحول سلامت، درمان ناباروری و نیز دارویار مشارکت جدی داشته است. در حوزه درمان ناباروری تاکنون ۴۷ هزار و ۵۰۰ پرونده اسناد پزشکی در تأمین‌اجتماعی تشکیل شده که بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه‌ برای پوشش بیمه‌ای دربر داشته است. در طرح دارویار نیز بالغ بر ۴۰۰ قلم داروی جدید تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار گرفت.

کد خبر: 66439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =