امکان تبدیل تهدید به فرصت در حوزه اشتغال نیروی کار خارجی

«محسن ابراهیمی» مدیرکل اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با تاثیرپذیری وضعیت شاخص‌های بازار کار از حضور نیروی کار خارجی در کشور گفت: حضور و اشتغال اتباع خارجی در کشور مانند بسیاری موارد و موضوعات دیگر اجتماعی و اقتصادی، امکان تبدیل به تهدید یا فرصت را دارا است.

ابراهیمی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: در صورت عدم مدیریت لازم در راستای حضور نیروی کار خارجی در کشور، می‌توان این پدیده را در قالب یک تهدید محسوب کرد و در نقطه مقابل به شرط برنامه‌ریزی درست و استفاده بهینه از این وضعیت، امکان تبدیل آن به فرصت برای بازار کار، اشتغال و اقتصاد وجود دارد.

او در ادامه افزود: به عنوان مثال انجام کارها و پروژه‌های کلان بخش‌های مختلف فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی نظیر نهضت ملی مسکن در مدت‌زمان کوتاه با استفاده از حجم بالای نیروی کار خارجی شاغل در کشور امکانپذیر است؛ به عبارتی بهره‌مندی از نیروی کار انبوه مهاجران در برخی شرایط خاص برای فضای کار در قالب فرصت مطرح می‌شود.

تاثیر اشتغال اتباع بر فرهنگ کار

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کار با اشاره به تاثیرگذاری اشتغال نیروی کار خارجی بر وضعیت فرهنگ کار در کشور، اضافه کرد: حضور مهاجراهن به نوعی با تاثیرگذاری بر شرایط و وضعیت بازار کار، فرهنگ کار در کشور را دستخوش تغییراتی کرده و به عبارتی بر این مهم تاثیر داشته است.

وی در این ارتباط توضیح داد: با توجه به فعالیت دامداری و دامپروری در شهرهای کوچک و مناطق روستایی و عدم تمایل بخش قابل توجهی از فرزندان این خانواده‌ها به حضور در اینگونه مشاغل که به واسطه تغییر سبک زندگی، امکانات و رویکردهای تازه تفکری ایجاد شده، کمبود نیروی کار در این مشاغل دیده می‌شود.

همچنین رویکردها و دلایل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در تغییر تفکر نسبت به بسیاری از مشاغل نظیر کارهای دامداری و دامپروری موجود در روستاها نیز موثر واقع شده و به این واسطه زمینه حضور نیروی کار خارجی به‌ویژه اتباع کشور افغانستان در این مشاغل را فراهم کرده است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به اینکه حتی در مرحله‌ای دیگر نیروی کار خارجی به عنوان صاحبان کسب و کارهای اشاره شده مشغول به فعالیت شده‌اند، استمرار و گستردگی حضور این افراد در برخی مشاغل را دلیل این مهم دانست. در حال حاضر در برخی مشاغل نظیر سراجی این موضوع کاملاً احساس می‌شود؛ اکنون شاغلان در حوزه سراجی به حضور گسترده مهاجران خارجی در این شغل اشاره و به عدم امکان رقابت با این افراد تاکید می‌کنند.

تاثیر عرضه و تقاضا بر اشتغال نیروی کار خارجی

مدیرکل اتباع خارجی وزارت کار افزود: در واقع به دلیل گستردگی حضور مهاجران خارجی در برخی مشاغل، شاهد تغییر فرهنگ کار در اینگونه شغل‌ها هستیم و در حال حاضر با این مسأله به عنوان یک موضوع اقتصادی اجتماعی روبرو مواجه شده‌ایم.

ابراهمی در ادامه با اشاره به تاثیرپذیری شرایط بازار کار و میزان گستردگی اشتغال اتباع از وضعیت عرضه و تقاضای بازار کار بیان کرد: البته موضوع عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار داخلی و مسائل مرتبط با آن نیز در راستای حضور و اشتغال اتباع در فرصت‌های شغلی مختلف موثر است؛ به‌گونه‌ای که اکنون در شهرهای بزرگ و کلانشهرها تأمین نیروی کار در برخی موارد با چالش‌ها و مشکلاتی همراه است.

کد خبر: 66531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =