رازهایی در مورد رژیم غذایی گروه‌های خونی

امروزه بسیاری این سوال برایشان مطرح است که چون گروه خونیشان O است باید چه مواد غذایی را از برنامه غذاییشان حذف و مواد غذایی خاصی را بیشتر مصرف کنند. اما چه شواهد علمی در پشت این قضیه است؟ آیا رژیم غذایی گروه‌های خونی مختلف واقعا با هم متفاوت است و تاثیری بر روی افزایش سلامتی ما دارد؟ در این مطلب به بررسی کامل موضوع تاثیر گروه خونی بر روی رژیم غذایی می‌پردازیم.

رژیم غذایی گروه خونی یا blood type diet رژیمی است که با توجه به گروه‌های خونی چهارگانه انسان A، B،O و AB تدوین شده و ادعا می‌شود افراد با گروه‌های خونی مختلف باید غذاهای خاصی مصرف کنند.

این رژیم در چند سال اخیر طرفداران مخصوص خودش را پیدا کرده است. طرفداران این نوع رژیم غذایی اعتقاد دارند که گروه خونی مشخص می‌کند چه نوع غذاهایی برای چه افرادی بهتر است و از چه غذاهایی باید در طول روز اجتناب کنید. در اصل این رژیم، لیست بزرگی از غذاهای مناسب برای هر گروه خونی دارد که در ادامه به طور خلاصه ذکر شده است.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی
الناز علی‌دوست
مشاور تغذیه و رژیم درمانی بالینی

رژیم غذایی گروه خونی برای اولین بار توسط پزشکی به نام پیتر آدامو در سال ۱۹۹۶ ابداع شد. کتاب او که به نام " بر اساس گروه خونی خود غذا بخورید " در نیویورک چاپ شد یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های دوره خود شد و استقبال بسیار زیادی از این کتاب صورت گرفت. او در کتاب خود ادعا می‌کند که پیروی از یک رژیم غذایی خاص و ورزش بر اساس گروه خونی شما می‌تواند سلامت شما را بهبود ببخشد و شانس ابتلا به بیماری‌های خاص آن گروه خونی را کاهش دهد.

اگرچه هیچ مدرک علمی پشت این مطالب وجود نداشت، با این وجود رژیم او بسیار محبوب شد .البته او در کتاب خود بیشتر تغذیه سالم و ورزش را ترویج می‌کرد که این دو خود بدون در نظر گرفتن گروه‌های خونی برای سلامتی مفید بودند. دکتر آدامو همچنین ادعا می‌کرد که گروه‌های خونی نمایانگر ویژگی‌های ژنتیکی اجداد ما هستند و برنامه‌های غذایی او بر اساس غذاهایی بود که اجداد ما از آنها استفاده کرده‌اند. برای مثال در مورد گروه‌های خونی پیشنهادات مختلفی دارد:

  • ادعا می‌کند که گروه خونی O قدیمی‌ترین گروه خونی است که با اجدادی که غذای خود را از شکار تهیه می‌کردند مرتبط است. همچنین او می‌گوید: افرادی که گروه خونی O دارند قدرت و ذهنی سازنده دارند. رژیم غذایی این گروه حاوی پروتئین بالاست و عمدتا بر اساس گوشت، ماهی، مرغ، برخی میوه‌ها و سبزیجات است، اما این رژیم از لحاظ غلات، حبوبات و لبنیات محدود است.
  • رژیم افراد با گروه خونی A که رژیم کشاورز یا زراعت کننده نامیده می‌شود، باید رژیم غذایی غنی از گیاهان و محدود از نظر گوشت قرمز باشد.
    که این بسیار شبیه یک رژیم غذایی گیاهخواری است.
  • افراد با گروه خونی B به نام عشایر که این افراد می‌توانند از گیاهان و بیشتر گوشت‌ها (به جز مرغ) استفاده کنند و همچنین‌ می‌توانند مقداری لبنیات بخورند. افراد با این گروه خونی راحت‌ترین رژیم غذایی را دارند و می‌توانند انواع مختلفی از انواع مواد غذایی بخورند. با این حال، آنها باید از مصرف گندم، ذرت، عدس، گوجه فرنگی و چند غذای دیگر اجتناب کنند.
  • افرادی با گروه خونی AB که معما نامیده می‌شوند به عنوان ترکیبی بین انواع A و B توصیف شده است. که غذاهایی که عمدتا می‌توانند استفاده کنند شامل غذاهای دریایی، لبنیات، لوبیاها و غلات است ولی باید از ذرت، گوشت گاو و مرغ اجتناب کنند.

اگرچه هیچکدام این مطالب و رژیم غذایی گروه خونی از نظر علمی ثابت نشده است. همچنین پیشنهادات مطرح شده در این مطلب که برای مثال افرادی با یک گروه خونی خاص اگر یک رژیم غذایی بگیرند بهتر نتیجه می‌گیرند و یا بهتر وزن کم می‌کنند را رد کرده. با این حال اگر رژیم غذایی گروه خونی را بگیرید، احساس می‌کنید حال شما بهتر است و احساس سلامتی بیشتری می‌کنید؛ احتمالا آن نوع غذاها با متابولیسم بدن شما سازگارتر است و هیچ ربطی به نوع گروه خونی شما ندارد. همچنین در این نوع رژیم‌ها حذف غذاهای فرآوری شده در مورد تمام گروه‌های خونی توصیه شده است که این مورد به هیچ وجه بد نیست. چون امروزه مقدار زیادی از غذاهای مصرفی ما را غذاهای فرآوری شده تشکیل می‌دهند که از نظر مواد مغذی فقیر هستند.

بنابراین مهمترین مزیت رژیم غذایی گروه خونی این است که غذاهای بی‌ارزش را حذف و فرد را تشویق به خوردن غذاهای کامل و ارگانیک می‌کند.

اما در عین حال این رژیم غذایی معایب بسیاری دارد چراکه فرد را تشویق به حذف برخی گروه‌های غذایی مهم می کند. حذف یک گروه غذایی از برنامه غذایی بسیار برای سلامتی شما مضر است و شما را با کمبود مواد مغذی و ویتامین‌ها روبه رو می‌کند.

پس سعی کنید از این رژیم‌های غذایی غیراصولی که آسیب سلولی زیادی به بدن وارد می‌کند دوری کنید و از مطالبی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر می شوند و هیچ گونه پایه علمی ندارند پیروی نکنید.

کد خبر: 66667

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =