ویتامین کا برای جلوگیری از کدام بیماری‌ها مهم است؟

ویتامین کا ویتامینی ضروری برای بدن است که در گیاهان و یا از طریق باکتری‌های روده تولید می‌شود. این ویتامین نقش اساسی در سلامت استخوان‌ها دارد و لخته‌شدن خون را تنظیم می‌کند. این ویتامین ماده مغذی ضروری است که از رژیم غذایی بدست می‌آید. این در حالی است که این ویتامین در پیشگیری از سنگ کلیه، پوسیدگی (پوکی) استخوان، دیابت و بیماری‌های کبدی سودمند است. کمبود ویتامین کا بسیار جدی است و می‌تواند منجر به کبودی، خونریزی و...شود. از اینرو باید در یک یا دو وعده غذایی حتما از محصولات حاوی ویتامین کا استفاده شود.

دکتر محمد امین حیدری، معاون آموزشی انجمن داروسازان ایران در گفتگو با آتیه‌آنلاین لزوم مصرف این ویتامین را بیشتر توضیح داده است:

لطفا در مورد فواید ویتامین کا توضیحاتی بفرمایید؟

مهم‌ترین فایده ویتامین کا جلوگیری از خونریزی است. این ویتامین برای کنترل و درمان خونریزی ناشی از بیماری‌های هموفیلی، کبد، زردی و زخم معده سودمند است و همچنین خونریزی‌های ناشی از استفاده طولانی مدت از آسپرین و آنتی‌بیوتیک‌ها را درمان می‌کند. ویتامین کا نه تنها در درمان خونریزی شدید و بهبود وضعیت استخوان‌ها و قلب مفید است. ویتامین کا در پیشگیری از سنگ کلیه، پوکی استخوان، دیابت و بیماری‌های کبدی هم بسیار سودمند است. ویتامین کا جزو ویتامین‌های محلول در چربی است که نقش موثری در لخته شدن یا انعقاد خون دارند . این ویتامین پروتئینی را که باعث پیشگیری از خونریزی می شود و برای لخته شدن خون لازم است را فراهم می‌کند . این ویتامین در استخوان‌ها ماده‌ای را فعال می‌کند که برای ساخت استخوان موثر است از اینرو استخوان‌ها به این ویتامین نیاز دارند. نوزادن در بدو تولد قابلیت فعال‌کردن ویتامین کا را ندارند چون از طریق جفت و مادر مقدار کمی از این ویتامین را دارند و باکتری‌های سیستم گواریشان هم برای ساخت این ویتامین به اندازه کافی فعالیت ندارد. از اینرو به نوزادان نارس بعد از تولد هم که امکان خونریزی در آنها زیاد است این ویتامین تزریق می شود.

لطفا در مورد مضرات کمبود ویتامین کا هم توضیحاتی بفرمایید؟

کمبود ویتامین کا باعث خونریزی شدید می‌شود به طوری که بدن به‌راحتی کبود می‌شود، خونمردگی زیر ناخن‌ها به‌وجود می‌آید و باعث خونریزی غشای مخاطی که دیواره قسمت‌های داخلی بدن را پوشانده است می‌شود. دوز مصرفی ویتامین‌ها خیلی مهم هستند اگر فردی دوز زیادی از ویتامین آ یا ویتامین ای را مصرف کند با کاهش سطح ویتامین کا مواجه می‌شود. کمبود ویتامین کا در نوزادان و بعضی افراد که آنتی‌بیوتیک زیادی مصرف می‌کنند هم به‌وجود می‌آید چون آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌ها را از بین می‌برند. باکتری‌هایی که در سیستم گوارشی مسئول فعال‌کردن ویتامین کا هستند از بین می‌روند از اینرو بیمار با کاهش سطح ویتامین کا مواجه می‌شود و مدفوع تیره قیر مانند همراه با خون هم از علایم دیگر کمبود ویتامین کا است.

چگونه می‌توان به این ویتامین دسترسی داشت؟

این ویتامین در سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج، کلم سبز، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهو و خیار وجود دارد. نوع دیگر در انواع خاصی از میوه‌ها، گوشت، لبنیات و مواد غذایی تخمیر شده و بخشی هم توسط باکتری‌های که در روده وجود دارند فعال می‌شود.

چه توصیه‌ای برای استفاده از این ویتامین دارید؟

داروی به نام وارفارین داریم که داروی اساسی است و تجویز و نحوه استفاده از آن نیازمند دقت زیادی است. وارفارین جزو داروهایی است که می‌تواند زندگی فرد را نجات دهد. ویتامین کا چه به صورت دارو و چه به صورت مواد غذایی اثر وارفارین را کم می‌کند ما باید خیلی دقت کنیم که مواد غذایی که ویتامین کا دارند را طوری به بیمار بدهیم که اثر وارفارین را کاهش ندهند. از اینرو باید با حداقل میزان استفاده شود و بیمار مرتبا از طریق آزمایش پارامترهایی که پزشک از بعد از تزریق وارفارین از او می‌خواهد دقت کند که مصرف هر ماده‌ای باعث نشود اثر وارفارین از بین برود چنانچه بیماری دچار مسمومیت بر اثر وارفارین شود باید از ویتامین کا استفاده کند.

کد خبر: 66720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =