اهمیت توجه به سلامت روانی دانش‌آموزان در دوران امتحانات

در حال حاضر سلامت روانی دانش‌آموزان یکی از محورهای مهم بهداشت روانی جامعه است. دلایل بسیاری وجود دارد که سازماندهی خدمات روانی در مدارس، راهبرد اساسی برای ارتقای سلامت روان دانش‌آموزان در دوران امتحانات است. بررسی‌ها حاکی از آن است که اضطراب امتحان یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی است که نقش مخرب و بازدارنده‌ای در سلامت روانی و آموزشی دانش‌آموزان دارد که نه تنها می‌تواند عملکرد فرد را مختل کند بلکه می‌تواند منجر به عدم موفقیت در امتحان شود. با در نظر گرفتن تأثیر منفی اضطراب بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان، لزوم بکارگیری خدمات روانشناسی و مشاوره و برنامه‌ریزی جهت کمک‌رسانی برای پیشبرد اهداف بهداشت روانی دانش‌آموزان به منظور پیشگیری از خسارات جسمانی، روانی، تحصیلی و اقتصادی از اهمیت بالایی برخوردار است.

دکتر مجید ابهری، آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری در گفتگو با آتیه‌آنلاین به ابعاد مختلف توجه به سلامت روان دانش‌آموزان در زمان امتحانات می‌پردازد:

مهمترین عامل موفقیت روحی روانی دانش‌آموزان در امتحانات چیست؟

یکی از ضروری‌ترین عوامل برای موفقیت روحی و روانی دانش‌آموزان در فصل امتحانات این است که خانواده‌ها برای آنان برنامه‌ریزی‌های خاصی داشته باشند. والدین دانش‌آموزان در قبال فرزندان خود مسئولیت‌هایی دارند که با رعایت آنها می توانند موجبات توفیق و رشد فرزندان خود را فراهم کنند. به عنوان مثال آنان در فصل امتحانات باید از برگزاری هر نوع میهمانی خودداری کنند چرا که فرزندان با شور و شوق به دنبال اینگونه مسائل هستند و کمتر می‌توانند به دنبال مطالعه و آماده‌سازی خود بروند. والدین با برنامه‌ریزی صحیح به‌ویژه برای ساعات مطالعه باید فرزندان را برای امتحانات آماده کنند. ساعات خواب، استراحت و غذا خوردن بچه‌ها باید توسط والدین نظم داده شود. والدین باید در این ایام از رفتن به مسافرت و یا آمدن مسافر خودداری کنند زیرا که مانع از مطالعه فرزندانشان می‌شود.

چه اصولی را برای تغدیه دانش‌آموزان در زمان امتحانات باید رعایت کرد؟

توجه به تغذیه دانش‌آموزان در زمان امتحانات بسیار مهم و ضروری است، استفاده از غذای مناسب و مفید موجب می‌شود تا بتوانند سریع‌تر بیاندیشند و حافظه بهتری داشته باشند. دانش‌آموزان در شب‌های امتحانات باید از غذاهای مقوی و سبک و همچنین میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند. والدین باید از دادن غذاهای سنگین و پرچرب به آنان خودداری کنند. بعضی از دانش‌آموزان به دلیل اضطراب زیاد، از عهده امتحانات خود بر نمی‌آیند بنابراین بهتر است برای مقابله با اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند.

والدین برای آرامش فرزندانشان باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

والدین باید از جر و بحث با یکدیگر و دیگران خودداری کنند. آنان باید از کشمکش‌های گفتاری پرهیز کنند و اجازه ندهند که فرزندانشان دچار تنش‌های عصبی شوند و آرامش روانیشان از بین برود. رعایت بهداشت روان در دوران آماده‌سازی دانش‌آموزان در حین امتحانات از نکات مهم موفقیت فرزندان است. والدین باید فرزندان خود را به فراگیری دانش علاقمند کنند و نمره‌محور بار نیاورند. اینکه دانش‌آموز حتما باید 20 بگیرد فشارهای روحی زیادی را به دانش‌آموز وارد می‌کند و آنان را نسبت به مطالعات اختیاری بی‌انگیزه می‌کند. بنابراین با برنامه‌ریزی بر اساس نقاط ضعف و قوت فرزندانشان را برای امتحانات آماده کنند. بسیاری از دانش‌آموزان دارای توانمندی‌های بالقوه هستند که متأسفانه به هر دلیل در خانواده شناسایی و کشف نمی‌شوند. از اینرو اینگونه فرایندها باید درمدارس شناسایی و پرورش یابند.

والدین چگونه می‌توانند فرزندانشان را در این دوران از دیدن برنامه‌های تلویزیونی و بازی‌های کامپیوتری دور کنند؟

خانواده‌ها وقتی تمام وقت خود را پای شبکه‌های ماهواره‌ای یا برنامه‌های تلویزیونی پر می‌کنند به هیچ عنوان نمی‌توانند فرزندان خود را از تماشای این برنامه‌ها بر حذر دارند. به همین دلیل باید خودشان دراین زمینه برنامه‌ریزی داشته باشند تا فرزنداشان در زمان امتحانات متقاعد به مطالعه شوند و وقتشان را با دیدن برنامه‌های تلویزیونی هدر ندهند. از اینرو باید از برنامه‌های تلویزیونی یا بازی‌های کامپیوتری در ساعات معین و به طور محدود استفاده کنند. کنترل رفتاری و دور نگه‌داشتن آنان از صحنه‌های درگیری چه واقعی و چه سینمایی مهم‌ترین راه آرامش در این دوران است.

کد خبر: 66869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =