مزایا و معایب لنزهای طبی

لنزهای طبی یا عینک‌های نامرئی برای بسیاری از کسانی که دوربین یا نزدیک‌بین هستند و نمی‌خواهند به طور تمام‌وقت از عینک استفاده کنند کاربرد دارد. این در حالیست که اگرچه این لنزها مشکلات عینک را ندارند اما بهداشت آنها اهمیت زیادی دارد. بررسی‌های انجام شده توسط انجمن چشم پرشکی ایران حاکی از آن است که استفاده مقطعی و کوتاه از لنز مشکلی ندارد و افراد می‌توانند از این لنزها در مهمانی‌ها یا هنگام ورزش‌ با رعایت شرایط خاصی استفاده کنند اما هیچ‌گاه نباید آن را جایگزین عینک کرد زیرا که لنزها خطرات خاص خود را دارند و عوارض استفاده از آنها بسیار زیاد است. اهمیت این لنزها ما را برآن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر امیر علی فرهی، چشم‌پزشک که در ادامه می‌خوانید.

لطفا بفرمایید چه کسانی می‌توانند از لنزهای طبی استفاده کنند؟

کسانی که دچار عوارض بینایی مانند نزدیک‌بینی و دوربینی هستند، می‌توانند از لنزهای سافت و یا همان لنز طبی نرم استفاده کنند. افرادی هم که چشم‌هایشان آستیگمات و دارای قوز قرنیه است باید از لنز سخت استفاده کنند.

لنزها به چند دسته تقسیم می‌شوند و دارای چه کاربردی هستند؟

به طور کلی لنزهای طبی به دو دسته نرم و سخت تقسیم‌بندی می‌شوند که هر کدام از این لنزها محاسن و معایب خود را دارند. هر دو نوع این لنزها جنبه درمانی دارند. لنزهای نرم از ماده‌ایی انعطاف‌پذیر ساخته شده‌اند که حاوی غلظت بالایی از آب است و باعث می‌شود اکسیژن به چشم برسد. این نوع لنزها در چشم به نسبت لنز سخت راحت‌تر هستند. از اینرو افراد بیشتری از این لنزها استفاده می‌کنند. لنزهای نرم دارای انواع رنگ‌ها هستند. از معایب این لنزها می‌توان به خشکی چشم اشاره کرد و اینکه نیاز به مراقبت بیشتری دارند. در مورد لنزهای سخت می‌توان گفت که باید به صورت مداوم از آنها استفاده شود این نوع لنزها از دوام بیشتری برخوردارند و به راحتی پاره نمی‌شوند و چون فاقد آب هستند، در صورت استفاده از روش‌های مناسب مراقبت از چشم و محلول لنز سخت می‌توانند تا سال‌ها دوام بیاورد. از معایب لنزهای سخت می‌توان به آسیب‌پذیر بودن در برابر خراش، خارج‌شدن به راحتی از مرکز چشم اشاره کرد. استفاده از این لنزها سخت است و کسانی که از این لنزها استفاده می‌کنند باید به لنزها عادت کنند و آموزش‌های لازم را در مورد گذاشتن و درآوردن آنها را ببینند.

مهم‌ترین عارضه استفاده از لنزهای طبی چیست؟

بیشترین خطر استفاده از لنزهای تماسی عفونت قرنیه است. عفونت قرنیه می‌تواند به علت دست آلوده یا لنزهای تماسی که آلوده به باکتری و قارچ شده‌اند به‌وجود بیاید که باعث التهاب دردناک چشم می‌شوند که در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند باعث زخم‌شدن قرنیه و مختل‌شدن بینایی شود به‌طوریکه حتی شانس انجام لیزیک هم از دست می‌رود و فرد هرگز نمی‌تواند دید چشم‌هایش را با جراحی اصلاح کند. از اینرو کسانی که از لنز استفاده می‌کنند هرگاه با علائمی مانند قرمزی، تاری یا کاهش دید، درد و ترشح روبرو شدند حتما لنز را خارج و به پزشک مراجعه کنند.

آیا عوارض لنزهای رنگی بیشتر از لنزهای طبی است؟

بله، عوارض لنزهای رنگی بیشتر از لنزهای طبی است، از اینرو بهتر است مردم به جای استفاده از لنزهای طبی رنگی از لنزهای طبی معمولی استفاده کنند. لنزهای رنگی به دلیل بافت ویژه و داشتن یک لایه رنگی درصد آلوده‌پذیری بیشتری دارند و نه تنها روی اشک چشم تاثیر می‌گذارند بلکه باعث خشکی چشم هم می‌شوند. این در حالی است که احتمال آسیب‌پذیری چشم‌ها در زنان هنگام استفاده از لنزهای تماسی به دلیل استفاده از مواد آرایشی بیشتر از مردان است. از اینرو توصیه می‌کنم برای خرید لنز حتما به مراکز چشم‌پزشکی معتبر مراجعه کنید و از خرید هرگونه لنز حتی لنزهای زیبایی از آرایشگاه‌ها، بوتیک‌ها و حتی داروخانه‌ها بپرهیزید. در مراکز چشم‌پزشکی ابتدا نمره چشم، اندازه قرنیه، مختصات و قطر چشم شما زیرنظر بینایی‌سنج یا چشم‌پزشک ارزیابی و سپس لنز مطابق با چشم شما پیشنهاد می‌شود زیرا لنزها اندازه‌های مختلفی دارند و باید بر اساس اندازه‌های چشمی خریداری شوند. درضمن بسته‌بندی‌های لنز حتما باید دارای برچسب قابل‌اعتماد، بارکد و برچسب وزارت بهداشت باشد.

چه توصیه‌ای برای کسانی دارید که از لنزهای طبی استفاده می‌کنند؟

کسانی که از لنزهای طبی استفاده می‌کنند باید بهداشت چشم را رعایت کنند زیرا که گاهی بعضی از لنزها می‌توانند بسیار سریع روی قرنیه زخم ایجاد کنند، از اینرو افرادی که از این لنزها استفاده می‌کنند نباید با لنز بخوابند، دوش بگیرند، استخر بروند یا با دستان آلوده لنز را داخل چشماشان بگذارند یا بردارند، باید نظافت و شستشوی لنزها را جدی بگیرند و از مایع شستشوی مناسب استفاده کنند. افرادی که از لنز تماسی استفاده می‌کنند باید همیشه عینکشان را همراه خود داشته باشند تا در صورت کوچک‌ترین مشکلی لنزها را از چشم‌هایشان خارج کنند و عینک بزنند. نکته مهم دیگر این است که لنزها دارای تاریخ مصرف هستند از اینرو مردم نباید از لنزهای تاریخ مصرف گذشته استفاده کنند. افرادی هم که در شهرهای بزرگ و آلوده زندگی می‌کنند، کسانی که در شغلشان با آلودگی‌های زیادی در تماس هستند یا مجبورند زیاد در شهر تردد داشته باشند، کارمندانی که مدت طولانی پشت رایانه می‌نشینند و حتی افرادی که با تلفن‌همراه یا تبلت زیاد کار می‌کنند نباید به طور دائم یا چند ساعت در روز از لنز استفاده کنند زیرا بیشتر از سایرین در معرض عوارض چشمی ناشی از مصرف این لنزها قرار می‌گیرند.

کد خبر: 67278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =