میگرن، بیماری قرن

میگرن یکی از دردناک ‌ترین انواع سردرد است که باعث ناتوانی بیمار در انجام کارهای روزمره می‌شود. خوشبختانه سردردهای میگرنی بی‌خطر هستند و سلامت بیمار را در آینده تهدید نمی‌کنند ولی حتما باید چاره‌ای برای آن اندیشیده شود. میگرن درمان قطعی ندارد و گرچه با افزایش سن محدودشونده است ولی آنقدر آزاردهنده است که نمی‌توان منتظر بالا رفتن سن ماند و حتما باید کنترل شود. شیوع میگرن به‌طور عمده در دهه سوم تا پنجم زندگی است و تقریبا ۳۵ درصد از مبتلایان بزرگسالان و زنان هستند. اما علائم اولیه میگرن در دوران بلوغ و کمی پس از آن آغاز می‌شود. محققان همواره در تلاش هستند درمان‌هایی بیابند که نه‌تنها عوارض جانبی کمتر، بلکه تاثیرگذاری بیشتری برای بیماران داشته باشند. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر بهنام جبه‌داری، متخصص مغز و اعصاب که در پی می‌آید.

لطفا در مورد میگرن و علایم آن توضیحاتی بفرمایید؟

انوع و اقسام سردردها وجود دارد که میگرن یکی از شایع‌ترین انواع آنها است اما عامه مردم هر سردردی را میگرن می‌نامند که عبارت نادرستی است. میگرن نوعی از سردرد است که علایم آن با سردرد یک طرفه و ضربان‌دار، تهوع و استفراغ شروع می‌شود. همچنین بیمار با دیدن نور، شنیدن صدا و یا استشمام بو بدتر می‌شود و یا بعضی از بیماران قبل از بروز سردرد علایمی مانند جرقه‌های نورانی را می‌بینند. در صورتیکه این علایم در فردی وجود داشته باشد به بیماری میگرن مبتلا است.

علت ابتلا به این بیماری چیست؟

علت میگرن مشخص نیست ولی به نظر می رسد که این بیماری به علت تحریکات در ناحیه پس سری است زمانی که عروق تنگ و گشاد می‌شوند سردردهای میگرنی به‌وجود می‌آیند. البته تظاهرات میگرن فقط سردرد نیست. در واقع میگرن سردردهایی است که ناشی از اختلال تحریکی در مغز و عروق مغز است. این بیماری حدود ۷۰ درصد جنبه ژنتیکی دارد و در صورتی که اقوام درجه یک این بیماری را داشته باشد فرزندان در معرض ابتلا هستند. معمولا این بیماری می‌تواند بچه‌ها را هم درگیر کند و این برخلاف باور عامه است که فکر می‌کنند کودکان میگرن نمی‌گیرند.

آیا آمار خاصی از این بیماری در کشور در دست است؟

در ایران آمار دقیقی نداریم ولی در آمریکا ۳۰ میلیون نفر سردرد میگرنی دارند و به نظر می‌رسد که ۳۰ درصد جامعه ما به نوعی سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند منتهی نوع ابتلا به آن فرق می‌کند. معمولا میگرن در زنان خیلی شایع است و آن هم به علت ارتباط تنگاتنگش با هورمون‌های زنانه به‌ویژه استروژن است. این بیماری در نژادهای آسیایی آفریقایی هم بیشتر دیده می‌شود.

لطفا در مورد شایع‌ترین نوع میگرن توضیحاتی بفرمایید؟

میگرن انوع مختلفی دارد و دارای طبقه‌بندی‌های زیادی است. میگرن کلاسیک یا آورا بیماری است که فرد قبل از بروز سردرد علایمی را احساس می‌کند مثلا فرد جرقه‌هایی را می‌بیند یا اینکه زیکزاک نوری می‌بیند که مانند لامپ فلورسنت روشن خاموش می‌شود در این نوع از میگرن اختلالات بینایی دیده می‌شود یعنی بیمار در ابتدا چشم‌هایش تار می‌شود و یک تیکه را خوب نمی‌بیند وقتی که دارد روبرو را نگاه می‌کند ممکن است بالا یا پایین را نبیند یا مثلا وقتی با کسی حرف می‌زند صورت فرد را کامل نمی‌بیند و یا تار می‌بیند یا اینکه دچار گزگز دست و صورت می‌شود و بعد از این علایم سردرد می گیرد و این سردرد هم همراه با تهوع و استفراغ است. بیمار حساسیت شدید به نور، صدا و بو دارد گاهی اوقات هم به‌طور نادر احساس می‌کند یک طرف بدنش ضعیف شده و بعد از آن دچار سردرد می‌شود. عده‌ای نیز ممکن است که سرگیجه داشته باشند. به طورکلی شایع‌ترین نوع میگرن همانی است که به نور حساس هستند. گاهی هم بیمارانی دچار سردردهای ضربان‌دار می‌شوند که به چشم می‌زند و سردرد می‌تواند به بقیه سر هم انتشار پیدا کند.

آیا میگرن درمان خاصی دارد؟

درمان میگرن براساس شدت بیماری است و درمان‌هایی که وجود دارند بر اساس نوع بیماری و جنس فرد متفاوت است. شدت این بیماری در افراد مختلف فرق دارد به طوریکه گاهی اوقات سردرد با مصرف یک مسکن ساده برطرف می‌شود اما کسانی که دو حمله میگرنی را در یک ماه تجربه می‌کنند چون ۲۴ ساعت طول می‌کشد باعث مختل‌شدن زندگیشان می‌شود از اینرو دچار اختلالات خلقی می‌شوند. معمولا درمانی که برای بیماران انجام می‌شود درمان پیشگیرانه است. یعنی بیمار هر روز دارو مصرف می‌کند تا از بروز حملات جلوگیری کند. تولید داروهای میگرن در دنیا هر روز پیشرفت می‌کند و جالب‌تر از همه واکسن میگرن است که یکی از پیشرفت‌های علم پزشکی است که در واقع یک آنتی‌بادی است که روی آنتی‌بادی که شروع کننده سردرد است اثر می‌گذارد و نه تنها آن را از بین می‌برد بلکه میزان حملات را هم کاهش می‌دهد. برای درمان این بیماری از انواع داروهای افسردگی هم استفاده می‌شود زیرا که می‌توانند از بروز حملات پیشگیری کنند. از داروهای دیگر می‌توان به بوتاکس بوتولنیوم اشاره کرد که با فلج‌کردن عضلات می‌تواند میگرن را آرام کند.

- آیا می توان از این بیماری پیشگیری کرد ؟

میگرن یکسری محرکهایی دارد که بعضی از بیماران زمانی که در موقعیت ها و بعضی از فضا ها قرار می گیرند بیماریشان تشدید می شود به عنوان مثال : مصرف بعضی از غذا باعث بروز حملات میگرنی می شود. بررسی های انجام شده نشان می دهد که مصرف شکلات ،ترکیباتی که در پنیر های تخمیری مانند پنیر لیقوان وجود دارد. کافئین زیاد قهوه استشمام بوی عطر ها و تغییر ساعات خواب باعث تشدید این بیماری می شود لازم به ذکر است که مصرف منیزیم و ریبو فلاوین حملات میگرنی را کاهش می دهد .

کد خبر: 67282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =