ایران با ۴۵ کشور همکاری مهارتی دارد

دیپلماسی مهارت از ابزارهای دیپلماسی در برقراری و تقویت روابط دو کشور در زمینه‌هایی همچون تقویت توانمندی‌های نیروی انسانی، ظرفیت‌های فناوری و استفاده از تجربه و تبادل دانش است. کشور در سال‌های اخیر ما با تبادل توانمندیهای حوزه مهارت‌ و اعزام نیروی کار و مربی به کشورهای دیگر، ارزآوری، رونق مهارت‌های فنی و بهره‌مندی از تجربه دیگر کشورها را هدفگذاری کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، در سند مهارت‌آموزی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، موضوع «دیپلماسی مهارت» مورد تأکید قرار گرفته است. ضمن اینکه در دولت سیزدهم با تأکید بر روابط بین کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه، شاهد توسعه همکاری‌های بین‌المللی با کشورها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه مهارت هستیم.

بر این اساس کمیته سیاست‌گذاری امور بین‌الملل در این سازمان تشکیل شده که بر پایه آن تدوین ۲۵ اولویت برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی وساماندهی ۲۹ سند همکاری بین‌المللی صورت گرفته است.

ایجاد میز همکاری‌های بین‌المللی با ۴۵ کشور

یکی دیگر از دستاوردهای این دولت در حوزه دیپلماسی مهارت، ایجاد میز همکاری‌های بین‌المللی با ۴۵ کشور، تسهیل فرایند ایجاد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد در خارج از کشور، تهیـه و ارسـال بروشـور انگلیسـی معرفـی سـازمان فنی و حرفه‌ای و رشته‌های آموزشی بـه سـفارتخانه‌هـای جمهوری اسلامی ایران، تهیــه و ارسال پیش‌نویس برنامه و تفاهمنامه همکاری مشترک با کشورهای نیجـریه، تاجیکسـتان، سـوریه، چیـن، روسـیه، ژاپـن، مالـزی، صربسـتان، عمان، جمهـوری موریـس و عـراق است.

در همین ارتباط، امضای برنامه اقدام مشترک با کشورهای مختلف از جمله تاجیکستان، تهیه و ارائه محورهای همکاری با کشورهای نیجریه و غنا، تهیـه و ارسـال هشت پـروژه در حـوزه زیرسـاخت‌هـای آمـوزش‌هـای مهارتـی به کمیسـیون، اروپـا و صنـدوق جمعیـت ملـل متحـد برای اسـتفاده از کمک‌های توسـعه‌ای، برگـزاری نشسـت مشـترک بـا سـازمان‌ها و مؤسسـات خارجـی از جملـه مؤسسـه توسـعه کارآفرینـی هنـد، برگـزاری دوره آمـوزش مهارتـی برای اتبـاع خارجـی و پناهنـدگان بـا مشـارکت مالـی مؤسسـات بین‌المللـی نیز از دیگر دستاوردها است.

همچنین سازمان فنی و حرفه‌ای، در زمینه گسترش همکاری آتی با کشور روسیه به «تبادل تجربیات» در زمینه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای برای مربیان، کارشناسان و رؤسای مراکز، برگزاری «مسابقات دوستانه مهارت» و «اردوی آماده‌سازی مسابقات جهانی»، ایجاد «آکادمی مهارت‌های آینده و آینده پژوهی» در مرکز تربیت مربی و پژوهش‌های فنی و حرفه‌ای و «اعتبار بخشی به گواهینامه‌های مهارتی» برای «تبادل نیروی کار» اقدام کرده است.

برگزاری مسابقات جهانی

با توجه به اهمیت برگزاری دوره‌ها و مسابقات آموزش مهارت، در راستای برگزاری مسابقات جهانی این حوزه اقداماتی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای انجام شده. همه‌ساله پس از برگزاری مسابقات ملی، نیروهای برگزیده را برای شرکت در رقابت‌های جهانی معرفی و اعزام می‌شود.

مهارت‌آموزی امروزه زبان مشترک برای توسعه ارتباطات بین‌المللی و دیپلماسی مهارت بین کشورها است. آماده‌سازی و بسترسازی در حوزه آموزش برای افزایش توانمندی نیروی کار در داخل و خارج از کشور به پیشبرد سیاست‌های کلان کشور کمک می‌کند.

آموزش نیروی کار در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و فرهنگ و هنر بر اساس استانداردهای شغلی، فرهنگ ارزشی-بومی و نیاز بازار کار داخلی و تقاضای بازار کار منطقه و جهان به توسعه دیپلماسی آموزشی و مهارتی کمک می‌کند.

از این‌رو افراد با کسب مهارت‌ها و تکیه بر تجربه و تخصص در حوزه‌های مختلف بویژه فنی می‌توانند در بازار کشورهای مختلف جذب شوند.

ساماندهی اعزام نیروی کار

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در راستای ساماندهی اعزام نیروی کار دیدارهایی با سران کشورهایی از جمله ارمنستان، کره جنوبی، قطر و کویت برگزار کرده است. در این دیدارها بر تبادل نیروی کار و ارتقای سطح مهارتی تأکید شده است. این اقدامات، قدمی در ارتقای سطح فنی و حرفه‌ای و مهارتی نیروی کار است، تا با شناخت بازار کار کشورهای هدف و سپری کردن آموزش‌های مهارتی، جذب کار در کشورهای دیگر شوند.

ساماندهی نیروی کار از خروج نخبگان و فرار مغزها جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا در قالب چهارچوبی صحیح نیروهای آموزش دیده وارد کشورهای هدف شوند. به طور قطع آمـوزش نیـروی کـار، بهـره‌وری کارجویان را بهبـود بخشیده و سرمایه‌گـذاری در ایـن بخـش را کاهش می‌دهد.

بخشی از دیپلماسی مهارت، مربوط به صادرات فنی و مهندسی در قالب اعزام نیروها و شرکت‌های مهندسی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در کشورهای مختلف است که همواره می‌توان ارقام وارزش افزوده این نوع صادرات را در آمار گمرک ایران دید و از روند صعودی و نزولی آن مطلع شد.

سازمان فنی و حرفه‌ای از سال ۱۹۷۵ به عضویت سازمان جهانی آموزش‌های حرفه‌ای (IVTO) درآمده است. این سازمان نهادی است که همه کشورها می‌توانند به منظور ارتقاء آموزش‌های حرفه‌ای در آن آزادانه به عضویت درآیند. این سازمان به دلیل عدم گرایش به گروه‌های سیاسی در سراسر دنیا فعالیت می‌کنند و هدف و منظور IVTO دعوت ازجوانان، معلمان، مربیان و کارمندان برای دستیابی به استانداردهای جهانی مهارت و وظیفه اصلی آن تبادل تجربیات میان کارشناسان در زمینه‌های صنعت و بخش خدمات اقتصادی است. سازمان جهانی آموزش‌های حرفه‌ای در آمستردام به ثبت رسیده و تحت قوانین و مقررات دولت هلند است و در حال حاضر تعداد اعضای سازمان فوق به ۴۵ کشور می‌رسد.

کد خبر: 67401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =