پذیرش ماهانه ۲۷ هزار بیمار در بیمارستان تأمین‌اجتماعی بهبهان

بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید مصطفی خمینی بهبهان در مساحتی به وسعت ۱۰ هکتار در سال ۱۳۷۵ احداث شده است. این مجموعه درمانی نقطه ثقل درمان منطقه محسوب می‌شود؛ به نحوی که علاوه بر مردم محلی، شهرستان‌های اطراف و سطح خوزستان، ساکنان استان‌های بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد نیز از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند و ماهانه ۲۷ هزار پذیرش در بخش‌های بستری و سرپایی رقم می‌خورد.

سرپرست بیمارستان تأمین‌اجتماعی شهید مصطفی خمینی بهبهان با دارا بودن پنج سال سابقه فعالیت، جوان‌ترین رئیس یک مجموعه درمانی در استان به‌ شمار می‌رود. او معتقد است جایگاه این بیمارستان در پاسخگویی به نیازهای درمانی مردم بسیار برجسته است؛ به طوری که به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک بهبهان، خیل عظیمی از بیماران راهی این مرکز می‌شوند.

دکتر مصطفی ولی‌پور افزود: «این بیمارستان ملکی با دارا بودن ۱۰۲ تخت ثابت و ۸۶ تخت فعال از نوع جنرال بوده و خدمات درمان سرپایی و بستری به بیماران ارائه می‌دهد. این مرکز با تمامی مؤسسه‌های بیمه‌ای قرارداد همکاری دارد و بیماران تحت پوشش بیمه سازمان تأمین‌اجتماعی به ‌طور رایگان از خدمات آن بهره‌مند می‌شوند.»

او بخش‌های بیمارستان را شامل داخلی، جراحی، زنان، اطفال، زایمان، ‌نوزادان، سی‌سی‌یو و اورژانس، برشمرد و گفت: «بخش جراحی از قسمت‌های جراحی مردان، جراحی زنان، ارتوپدی، ارولوژی و جراحی عمومی تشکیل شده و اتاق عمل این بخش با چهار تخت فعال است. در بخش پاراکلینیک مراجعه‌کنندگان می‌توانند از خدمات آزمایشگاه، سونوگرافی، فیزیوتراپی، رادیولوژی و داروخانه بهره‌مند شوند. در واحد آزمایشگاه خدمات کامل شامل آزمایش خون و هورمون ارائه می‌شود و در واحد رادیولوژی نیز تنوع تصویربرداری وجود دارد که از جمله آن می‌توان به تهیه عکس‌های ساده و رنگی از معده، تصویربرداری فراصوتی، عکس رنگی از دهانه رحم و تخمدان و عکس (OPG) دندان اشاره کرد. همه واحدهای بخش پاراکلینیک نیز فعال است و حجم بالای مراجعه‌کنندگان از سطح شهرستان و حتی استان را پوشش می‌دهد.»

سرپرست بیمارستان شهید مصطفی خمینی بهبهان ادامه داد: «با توجه به میزان استقبال از خدمات بیمارستان، ضرورت ارائه خدمات سی‌تی‌اسکن وجود داشت که برای این منظور سال گذشته مصوبه خرید دستگاه مذکور از نوع ۳۲ اسلایس از سوی مسئولان سازمان صادر و متعاقب آن اقدامات لازم برای ساخت فضای فیزیکی نصب دستگاه به‌طور استاندارد به عمل آمد و تکمیل شد. درحال حاضر خرید تجهیزات «های‌تک» در سازمان به‌صورت تجمیعی انجام می‌شود که قرار است به‌زودی سی‌تی‌اسکن مورد نظر برای بیمارستان ما خریداری شود.»

ولی‌پور با اشاره به فعالیت ۳۹۱ نیروی انسانی در بیمارستان، تأکید کرد: «از این تعداد، ۲۰۷ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد. همچنین ۱۴ پزشک عمومی، ۳۸ متخصص، سه دندانپزشک و سه داروساز با ما همکاری دارند. در حوزه پرستاری با کمبود مواجه بودیم؛ هرچند این مشکل ظرف چند ماه گذشته برطرف شد، اما همچنان به دلیل بازنشستگی تعدادی از افراد نیازمند جذب افراد بیشتری هستیم که امید است امکان جایگزینی نیروها از طریق استخدام در سازمان در اسرع وقت فراهم شود.»

او با تأکید بر اینکه بیمارستان مصطفی خمینی جزو مراکز درمانی بسیار فعال در استان خوزستان است، افزود: «ماهانه ۲۷ هزار نفر در بخش‌های بستری و سرپایی پذیرش می‌شوند، به نحوی که روزانه هزار نفر مراجعه به بخش سرپایی انجام می‌شود.» او یکی از مهمترین مسائل بیمارستان را کمبود فضای فیزیکی برشمرد و ادامه داد: «به دلیل بیمارپذیر بودن مرکز و نیز بالا بودن تعداد بیمه‌شدگان بهبهان به عنوان یک شهر صنعتی، نیازمند گسترش فضای فیزیکی هستیم؛ هرچند مساحت بیمارستان بزرگ است، اما ساختمان آن در یک طبقه با زیربنای ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع احداث شده که در حال حاضر مناسب با حجم ورودی‌ها نیست.»

سرپرست بیمارستان شهید مصطفی خمینی بهبهان با اشاره به طرح‌های توسعه خدمات بیمارستان، تأکید کرد: «درحال حاضر پروژه احداث درمانگاه تخصصی بیمارستان در رأس برنامه‌ها قرار دارد که در دو ماه آینده کلنگ‌زنی می‌شود. این درمانگاه در مساحتی به وسعت ۳ هزار متر مربع و در دو طبقه احداث می‌شود. طرح توسعه دیگر، احداث آی‌سی‌یو است که آماده افتتاح در دهه مبارک فجر است. برخی طرح‌های زیرساختی و تأسیساتی بیمارستان نیز در دست اقدام است.»

استقبال از خدمات اورژانس

سرپرستار اورژانس بیمارستان تأمین‌اجتماعی مصطفی خمینی (بهبهان) این مجموعه را تنها مرکز بستری و سرپایی تأمین‌اجتماعی در منطقه برشمرد که بسیاری از بیماران خدمات خود را از این مرکز دریافت می‌کنند و در نتیجه بار مراجعه به بیمارستان بسیار زیاد بوده و ماهانه ۱۶ هزار بیمار در اورژانس پذیرش می‌شوند.

فاخر شریفاد با اشاره به فعال بودن ۱۰ تخت تحت‌نظر در اورژانس، افزود: «این بخش از واحدهای تریاژ، اتاق (CPR)، اتاق ایزوله، اتاق عمل سرپایی، اتاق پانسمان و گچ‌گیری تشکیل شده و تمامی تخت‌ها مجهز به مانیتورینگ قلب است.»

او با بیان اینکه همه تجهیزات حیاتی در این بخش فراهم است، ادامه داد: «این تجهیزات شامل دستگاه سونوگرافی پرتابل و چهار دستگاه نوار قلب (ECG) است. همچنین دو ترالی احیا وجود دارد که مجهز به دستگاه شوک الکتریکی (DC SHOCK) است و علائم حیاتی بیماران نیز از طریق دستگاه‌های مانیتورینگ سانترال رصد می‌شود.»

سرپرستار اورژانس بیمارستان مصطفی خمینی، کادر پرستار این بخش را شامل ۳۵ نیروی انسانی برشمرد و گفت: «۱۵ پزشک عمومی در بیمارستان مشغول به فعالیت هستند. از این تعداد هشت پزشک ثابت اورژانس است و باقی در درمانگاه خدمت‌رسانی می‌کنند.»

کد خبر: 67839

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =