چگونگی محافظت از پوست در فصل سرما

سالم‌بودن و داشتن بدنی سالم یکی از مهم‌ترین عوامل داشتن عمر طولانی است و این در حالیست که داشتن پوست سالم می‌تواند نشان‌دهنده سلامت کلی بدن باشد. آب و هوای سرد می‌تواند آثار مخربی روی پوست داشته باشد پس لازم است قبل از اینکه پوست دچار آسیب شود، با اصول مراقبت از آن در آب و هوای سرد آشنا شوید. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر مسعود داودی، متخصص پوست که در پی می‌آید.

لطفا در مورد تاثیرات مخرب هوای سرد روی پوست توضیحاتی بفرمایید؟

یکی از ویژگی‌های مهم زمستان به‌رغم بارندگی‌ها خشکی هوا است زیراکه به علت سرد بودن هوا مردم از وسایل گرمایشی به‌ویژه تهویه مرکزی استفاده می‌کنند که بیشتر از وسایل گرمازای دیگر باعث خشکی هوا می‌شود. زمانیکه هوا خشک می‌شود میزان رطوبت هوا هم کاهش پیدا می‌کند از اینرو مقداری از رطوبت پوست به شکل تبخیر از بین می‌رود و پوست خشک‌تر می‌شود.

چه کسانی بیشتر در معرض خشکی پوست قرار دارند؟

دو گروه سنی اطفال و کهنسالان به علت‌نبودن یا کاهش غدد چربی‌ساز پوست بیشتر مستعد خشکی پوست هستند که معمولا دست‌ها و پاها به علت کمبود ترشح غدد چربی بیشتر در معرض خشکی هستند از اینرو خشکی پوست را در فصل زمستان بیشتر در دستها و پاها می‌بینیم.

علت خشکی پوست در فصل زمستان چیست و باعث چه ضایعاتی در پوست می‌شود؟

یکی از عوامل موثر در خشکی پوست کاهش تعریق است. ما در تابستان‌ها به علت گرما دچار تعریق می‌شویم ولی در فصل سرد تعریق وجود ندارد که این مسئله باعث تشدید خشکی پوست می‌شود. خشکی پوست در شرایط طولانی می‌تواند باعث ترک‌های ظریفی در پوست شود که این ترک‌ها منبع و منشا ورود بعضی از مواد محرک به داخل پوست است. مثلا لباس‌های زمستانی که دارای الیاف و پرز هستند ممکن است به‌واسطه ترک‌هایی که در پوست وجود دارد و در اثر خشکی به‌وجود آمده است به زیر پوست راه پیدا کنند و باعث تحریک و خارش شوند.

لطفا در مورد خارش زمستانی هم توضیحاتی بفرمایید؟

ما در زمستان‌ها با مشکلی به نام خارش زمستانی روبرو هستیم که دلیل اصلی آن خشکی پوست و ترک‌های ظریف و تحریک پوستی است گاهی اوقات این خارش‌ها منجر به ملتهب شدن پوست می‌شود و ما ضایعات را به شکل اگزمای پوستی می‌بینیم. در کسانی که به طور مادرزادی پوست حساسی دارند دچار اگزمای سرشتی می‌شوند که معمولا مشکلات پوستی و خارش آنها در فصل پاییز و زمستان افزایش پیدا می‌کند.

چگونه می‌توان از خشکی پوست پیشگیری کرد؟

مساله مهم در فصل زمستان مراقبت از پوست و جلوگیری از تبخیر آب طبیعی پوست است که می‌توان از دستگاه بخور به‌ویژه در اتاق خواب استفاده کرد و بر عکس تابستان که ما ممکن است که زودبه‌زود به علت تعریق فعالیت‌های بدنی و مرطوب‌شدن پوست نیاز به دوش‌ گرفتن‌های مکرر داشته باشیم ولی در فصل پاییز و زمستان باید دفعات استحمام را کم کنیم از آب بسیار داغ استفاده نکنیم تا چربی طبیعی پوست در اثر گرمای آب پاک نشود و پوست تا حدی چرب بماند و بخصوص در مورد افراد مسن و اطفال توصیه می‌شود که حتما بعد از استحمام بدنشان را با یک روغن مالیدنی که می‌تواند روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون و آرگان یا از روغن و لوسیون‌های بدن که عمدتا از پارافین مایع درست شده‌اند استفاده کرد.

لطفا در مورد کهیر سرمایی هم توضیحاتی بفرمایید؟

معمولا افرادی که در معرض هوای سرد قرار می‌گیرند دچار کهیر سرمایی می‌شوند که شامل ضایعات کهیری و خارش ناشی از بروز کهیر است. این افراد می‌دانند که به سرما حساسیت دارند از اینرو تا جایی که می‌توانند از سرما پرهیز کنند و از بدنشان محافظت کنند و از قرص‌ها و داروهای مخصوصی که پزشک برای آنها تجویز کرده است استفاده کنند.

آیا در فصل زمستان احتمال آفتاب‌سوختگی وجود دارد؟

بله، در فصل سرما بعضی از ورزش‌ها مانند کوهنوردی در زمان بارش برف ممکن است مشکلاتی را برای ورزشکار به‌وجود بیاورد و همچنین ورزش اسکی ممکن است که به علت تابش بیش از حد نور ماورا بنفش خورشید فرد را دچار آفتاب سوختگی کند. به‌رغم اینکه در فصل سرما توقع کمتری برای آفتاب‌سوختگی هست ولی اسکی‌بازها به علت تابش خورشید و انعکاس آن در سطح برف دچار این مشکل می‌شوند این در حالیست که میزان اشعه ماوراء‌بنفش در روزهای زمستانی هشت برابر روزهای تابستانی است از اینرو پوست بیشتر در معرض آفتاب سوختگی قرار دارد. از اینرو آنان باید در فصل پاییز و زمستان از ضد آفتاب‌های قوی و مناسب استفاده کنند.

لطفا در مورد سرمازدگی هم توضیحاتی بفرمایید؟

سرمازدگی مشکل دیگری است که بر اثر سرمای هوا به‌وجود می‌آید بخصوص کسانی مانند ورزشکاران که بیشتر در معرض سرمای شدید قرا می‌گیرند و با برف سروکار دارند ممکن است که دچار سرمازدگی شوند. اولین علامت سرمازدگی به شکل قرمزی و کبوی پوست خودش را نشان می‌دهد و ممکن است در مواد شدید باعث از بین‌رفتن پوست و حتی در موارد شدیدتر می‌تواند بافت‌های عمقی پوست را هم در گیر کند . در مورد کسانیکه مشکل گردش خون در دست و پاها دارند و دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و انسداد عروقی هستند بخصوص در مورد افراد سیگاری و کسانی که دخانیات استعمال می‌کنند باید بیشتر رعایت کنند زیرا که سرمازدگی و آسیب به قسمت‌های انتهای بدن مثل دست و پا را در این افراد بیشتر مشاهده می‌کنیم. این افراد حتما در فصل سرما باید مراقبت و محافظت ویژه‌ای در مقابل سرما داشته باشند تا از سرمازدگی جلوگیری کنند تا دچار آسیب و زخم‌هایی که ترمیم آنها ممکن است خیلی سخت است نشوند.

کد خبر: 68095

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =