روند صعودی مراجعه به مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان از ثبت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستانی تأمین‌اجتماعی در این استان حدوداً ۷۰۰ هزار نفری خبر داد و گفت: مهمترین دلیل روند افزایشی مراجعه‌ها به مراکز در این یکی دو سال، رایگان بودن خدمات در این مراکز است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر محمدکاظم امیدیان در قالب سلسله نشست‌های «مشارکت قوی، ایران قوی» در دفتر ایسنای سمنان، اعلام کرد: مراجعه‌ها به مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی استان سمنان از ابتدای سال تا کنون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه تعداد مراجعه‌ها سال قبل نیز افزایش داشت، ادامه داد: سال گذشته در مقایسه با سال قبل از آن، میزان مراجعه‌ها به مراکز درمانی و بیمارستانی تأمین‌اجتماعی در استان سمنان بیش از ۲۰ درصد افزایش داشت.

او از میزان بالای رضایت مردمی از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی در استان خبر داد و گفت: حمایت‌های دولت از سازمان تأمین‌اجتماعی در سطح ملی سبب شد زمینه برای خدمات‌دهی بهتر به بیمه‌شدگان این سازمان فراگیر چه در سطح ملی و چه در استان سمنان، بیش از پیش فراهم شود.

وی از مدیریت درمان به‌عنوان متولی درمان بیمه‌شدگان نام برد و افزود: استان سمنان به‌دلیل صنعتی بودن و تعدد نیروی کارگری و بیمه‌شده، یکی از استان‌های مهم در حوزه تأمین‌اجتماعی است. آمار بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در کشور معمولاً ۵۲ تا ۵۳ درصد است و این آمار در استان سمنان ۷۳ تا ۷۴ درصد است.

امیدیان از ارائه خدمات درمانی رایگان در تمام مراکز درمانی ملکی تأمین‌اجتماعی در استان و کشور خبر داد و اعلام کرد: اکنون دو بیمارستان وابسته به تأمین‌اجتماعی در استان وجود دارد که همه خدمات آن برای بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی رایگان است.

بیمارستان امام حسین شاهرود باید خدمات کاملاً رایگان به بیمه‌شدگان بدهد

وی با بیان اینکه بیمارستان امام حسین شاهرود از مراکز بیمارستانی تأمین‌اجتماعی است که در گذشته به دانشگاه علوم پزشکی شاهرود واگذار شده است، گفت: براساس تفاهم‌نامه بسته‌شده، این بیمارستان همچنان بیمارستان ملکی تأمین‌اجتماعی است و مسئولان دانشگاه موظفند همه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی را کاملاً رایگان ارائه دهند.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان با اشاره به رعایت نشدن برخی تفاهم‌ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی، افزود: دو هفته قبل در همین ارتباط نشستی با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود داشتیم و قرار است مشکلات پیش‌آمده حل و خدمات رایگان ارائه شود.

وی با اشاره به مالکیت تأمین‌اجتماعی استان بر بیمارستان شفا در سمنان، بیان کرد: همه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در این بیمارستان رایگان است.

ارتقای سطح بیمارستان شفا از تخصصی به فوق‌ تخصصی

امیدیان از ارتقای سطح بیمارستان شفا از تخصصی به فوق‌ تخصصی به‌عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های این اداره کل در استان نام برد و گفت: بخش تخصصی گوارش در بیمارستان شفا راه‌اندازی شده، بخش تخصصی ریه نیز که از گذشته در بیمارستان راه‌اندازی شده بود، اکنون به‌دنبال گرفتن مجوز بخش تخصصی سرطان است.

وی ادامه داد: به‌تازگی یک متخصص طب اورژانس در بیمارستان جذب شده است تا با تکمیل زیرساخت‌ها، زمینه ارتقای بیمارستان از تخصصی به فوق‌ تخصصی فراهم شود.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان با بیان اینکه سال گذشته با دو دانشگاه علوم پزشکی سمنان و شاهرود برای جذب ۲۷ متخصص تفاهم شد، گفت: شرایط برای جذب پزشکان متخصص فراهم شده و در یکی دو سال اخیر تعداد متخصصان در مراکز درمانی و بیمارستانی تأمین‌اجتماعی افزایش یافته است.

وی با اشاره به خدمات ارائه‌شده در مراکز درمانی و درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی در استان، بیان کرد: برخی از درمانگاه‌ها سه‌ شیفت و شبانه‌روزی هستند، برخی نیز دو شیفت و درمانگاه‌هایی مانند ایوانکی نیز که تنها درمانگاه غیرملکی تأمین‌اجتماعی در استان است، تک شیفت است.

امیدیان با اشاره به تعدد واحدهای صنعتی و تولیدی در ایوانکی و تعداد بالای بیمه‌شدگان در آن، اعلام کرد: این شهر اگرچه ۱۷ هزار نفر جمعیت دارد، اما بیش از ۴۰ هزار بیمه‌شده تأمین‌اجتماعی در واحدهای آن فعالیت می‌کنند و همین می‌طلبد که خدمات درمانی در این بخش افزایش یابد.

وی با اشاره به همجواری این شهر با پایتخت، ادامه داد: تعداد قابل توجهی از نیروهای واحدها از تهران و شهرهای همجوار تامین می‌شود. با این همه با توجه به تعدد بیمه‌شدگان، ارتقای کیفی خدمات درمانی در این بخش از اهداف اداره کل تأمین‌اجتماعی استان است.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان با بیان اینکه به‌دنبال گرفتن مجوز برای احداث و راه‌اندازی یک درمانگاه تأمین‌اجتماعی در این شهر هستیم، افزود: منتظر صدور مصوبه هیأت مدیره سازمان هستیم تا فرآیند احداث درمانگاه تأمین‌اجتماعی در ایوانکی را آغاز کنیم.

درمانگاه تأمین‌اجتماعی گرمسار توسعه می‌یابد

وی با بیان اینکه درمانگاه تأمین‌اجتماعی گرمسار به‌صورت سه‌ شیفت فعالیت می‌کند، گفت: با وجود کیفیت خدمات و سه شیفت بودن درمانگاه گرمسار، این درمانگاه فضای مطلوبی ندارد.

او از برنامه‌ریزی برای افزایش فضای درمانی درمانگاه گرمسار خبر داد و افزود: زمینه‌سازی لازم برای الحاق و افزوده شدن ۶۰۰ متر به زیربنای این درمانگاه فراهم شده که پیش‌بینی ما این است که تا سال آینده این امر در گرمسار محقق شود.

وی با اظهار خرسندی نسبت به ارتقای کیفی خدمات درمانی در گرمسار، ادامه داد: برای اولین‌بار سطوح تخصصی درمانی در درمانگاه تأمین‌اجتماعی گرمسار فراهم شده است که امیدواریم با افزایش رضایتمندی مردم از خدمات سازمان در این شهرستان همراه باشد.

آرادان و سرخه و جمعیت کم بیمه‌شدگان

امیدیان با اظهار رضایت از خدمات درمانگاه تأمین‌اجتماعی در آرادان، بیان کرد: این درمانگاه به‌دلیل تعداد کم بیمه‌شدگان در این شهرستان، تک شیفت است و خدمات خوبی در آن ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان سرخه از جمله شهرستان‌هایی است که تعداد بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در آن زیاد نیست، اعلام کرد: با این وجود، سطح خدمات درمانی در درمانگاه تأمین‌اجتماعی سرخه مناسب است. ضمن اینکه این درمانگاه دارای متخصص اطفال و داخلی نیز هست.

او از درمانگاه تأمین‌اجتماعی مهدیشهر به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی در استان نام برد و افزود: این درمانگاه قدیمی‌ترین و یکی از اولین درمانگاه‌های تأمین‌اجتماعی است که به‌صورت دو شیفت خدمات ارائه می‌دهد، اما مجوز سه‌ شیفت شدن آن گرفته شده است و درصدد زمینه‌سازی برای افزایش سطح خدمات در آن هستیم.

ارتقای خدمات درمانی مهدیشهر معطل آزمون استخدامی

وی با اشاره به گرفتن مجوزهای لازم برای شبانه‌روزی شدن درمانگاه مهدیشهر، گفت: مشکل فعلی ما در این مرکز، تامین نیروی انسانی است که مجوزهای لازم برای آن گرفته شده و قرار است که امسال آزمون استخدام ۱۵ نفر برای درمانگاه تأمین‌اجتماعی مهدیشهر برگزار شود.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان وعده داد که به محض تامین نیروی انسانی، درمانگاه سه شیفت شود و سطح خدمات درمانی نیز ارتقا یابد.

وی از وجود یک درمانگاه شبانه‌روزی در مرکز استان خبر داد و گفت: این مرکز یک درمانگاه تخصصی است و در آن، تخصص‌های اطفال، داخلی، جراحی و ... خدمت ارائه می‌دهند.

امیدیان اضافه کرد: در مرکز استان علاوه بر این درمانگاه، یک درمانگاه نیز در مجموعه بیمارستان شفا به بیمه‌شدگان خدمات درمانی ارائه می‌دهد و مشکلی از این نظر در سمنان نداریم.

افتتاح اولین کلینیک تخصصی تأمین‌اجتماعی تا سال آینده

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان از نبود کلینیک‌های تخصصی در تأمین‌اجتماعی به‌عنوان یک مشکل نام برد و گفت: سال گذشته مجوز راه‌اندازی اولین کلینیک تخصصی تأمین‌اجتماعی در استان سمنان گرفته و کلنگ آن در زمینی به وسعت ۳۸۰۰ مترمربع با حضور استاندار به زمین زده شد.

امیدیان از پیش‌بینی اعتبار ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیارد تومانی برای این پروژه خبر داد و ادامه داد: فرآیند احداث این پروژه اکنون در حال انجام است و حدوداً ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. با تلاش کارفرما، این پروژه درمانی تا اواخر سال آینده تکمیل و اولین کلینیک تخصصی تأمین‌اجتماعی راه‌اندازی شود.

ایجاد فضای استاندارد برای مادران باردار

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان از اجرای پروژه لیبل در بیمارستان شفا سمنان خبر داد و بیان کرد: این پروژه بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی از ارتقای خدمات‌دهی به مادران باردار در این مجموعه خبر داد و گفت: قرار است در این پروژه، در یک فضا زمینه حضور همزمان همراه بیمار و ماما و ... فراهم و فضاییا استاندارد برای زایمان‌ ایجاد شود. این پروژه، آخرین مراحل تکمیل خود را طی می‌کند و امید می‌رود تا پایان امسال به‌طور رسمی افتتاح شود.

او با بیان اینکه بازسازی اورژانس بیمارستان شفای سمنان در حال انجام است، افزود: سیستم هتلینگ بیمارستان شفا بسیار مناسب است، اما متاسفانه در بخش اورژانس با کمبودها و مشکلاتی در این مجموعه روبه‌رو هستیم که امسال ۴۰ میلیارد تومان برای بازسازی اورژانس جذب شد.

امیدیان ادامه داد: پروژه ارتقای اورژانس شفا در حال پیگیری است و با جذب اعتبار لازم در فاز مطالعه و طراحی قرار دارد. انتظار می‌رود به مرور فضای اورژانس شفا به یک فضای کاملاً تخصصی و مناسب تبدیل شود.

وی از وجود یک درمانگاه تخصصی تأمین‌اجتماعی در شهرستان دامغان خبر داد و افزود: فضای فیزیکی درمانگاه دامغان مناسب نیست و فضای آن مربوط به پیش از انقلاب است.

امیدیان از تلاش برای گرفتن مجوز از هیأت مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی برای ساخت یک درمانگاه جدید در دامغان خبر داد و بیان کرد: قبلاً مقرر شده بود که فضای کنونی درمانگاه تخریب و یک فضای جدید در آن ساخته شود. به‌دنبال این هستیم که با تهیه یک زمین، درمانگاه جدید را در مکان دیگری بسازیم که در طول فرآیند اجرای پروژه، خدمات در درمانگاه فعلی همچنان ارائه شود.

وی با بیان اینکه کار تامین زمین درمانگاه انجام شده است، افزود: امیدواریم هرچه سریع‌تر با رفع مشکلات این بخش و گرفتن مجوزهای لازم، با کلنگ‌زنی درمانگاه تخصصی تأمین‌اجتماعی آرزوی دیرین مردم و بیمه‌شدگان دامغانی محقق شود.

وی با اشاره به نبودن درمانگاه تأمین‌اجتماعی در شهرستان میامی، گفت: براساس یک مصوبه کشوری، اگر در مرکز شهرستانی درمانگاه نداشته باشیم می‌توانیم فرانشیز را صفر و خدمات را کاملاً رایگان ارائه دهیم. در میامی نیز همین کار انجام شده و بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی براساس توافق انجام‌شده با علوم پزشکی شاهرود می‌توانند خدمات رایگان از بیمارستان شهر میامی بگیرند.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان از وجود دو کلینیک تأمین‌اجتماعی در شاهرود خبر داد و گفت: کلینیک تخصصی تأمین‌اجتماعی در شاهرود، یکی از بهترین کلینیک‌های سازمان تأمین‌اجتماعی است و نیروی متخصص استخدامی را در این کلینیک داریم و این در حالی‌ است که هیچ کلینیکی در سازمان، نیروی متخصص استخدامی ندارد.

کلینیک دوم شاهرود به بسطام منتقل می‌شود

وی با بیان اینکه یک کلینیک دو شیفت در شاهرود وجود دارد، اعلام کرد: فضای فیزیکی این کلینیک مربوط به سال‌های قبل از انقلاب است و هیچ‌کدام از استانداردهای لازم را ندارد.

او با اشاره به تعدد مراکز درمانی و بیمارستانی در شاهرود، بیان کرد: قرار است این کلینیک از شاهرود به بسطام منتقل شود. مقدمات لازم برای این جابه‌جایی در حال انجام است. قرار است در بسطام یک زمین با هدف ساخت کلینیک در اختیار اداره کل تأمین‌اجتماعی استان قرار گیرد تا یک درمانگاه مناسب در این شهر تاریخی بسازیم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم تمام فضاهای درمانی و بیمارستانی وابسته به تأمین‌اجتماعی را به‌روز کنیم، افزود: ارتقای مراکز به سطح تخصصی، از دیگر برنامه‌های سازمان در استان است.

معضل ماندگاری کم پزشکان متخصص در استان‌ها

امیدیان از پایین بودن ماندگاری پزشکان متخصص در استان‌ها به‌عنوان یک معضل نام برد و افزود: بسیاری از پزشکان عمومی تمایلی به برخی رشته‌های تخصصی ندارند. ضمن اینکه در برخی رشته‌ها نیز اصولاً قابلیت حضور پزشکان وجود ندارد.

وی با اشاره به همجواری استان سمنان با پایتخت، بیان کرد: درآمد پزشکان متخصص در تهران بالا است و متخصصان تمایل زیادی برای حضور در تهران دارند. به همین دلیل، ماندگاری متخصص‌ها در استان سمنان کمتر است.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان ادامه داد: خیلی از پزشکان متخصص به استان می‌آیند، تعهد چند ساله خود را انجام می‌دهند و از استان می‌روند. البته با وجود همه این مشکلات، مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان به دنبال جذب و استخدام پزشکان متخصص است. در همین راستا نیز متخصصان قلب، عفونی و ... جذب کرده‌ایم و اکنون برای جذب متخصص رادیولوژی و چند رشته تخصصی دیگر برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

جذب فقط یکی از ۸ متخصص فراخوان‌شده

وی با اشاره به اقبال نداشتن پزشکان متخصص به این بخش، بیان کرد: سال قبل مجوز استخدام هشت پزشک متخصص در تأمین‌اجتماعی استان گرفته و فراخوان آن اعلام شد؛ اما فقط موفق به جذب یکی از هشت ظرفیت استخدامی شدیم.

وی با اشاره به تعامل خوب دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود با مجموعه تأمین‌اجتماعی، گفت: در سایه این تعامل و همکاری، بخش مهمی از نیازهای تأمین‌اجتماعی استان را رفع کردیم که جای تقدیر دارد. البته سطح تعامل در برخی استان‌های دیگر بسیار بالاست و متخصصان لازم از طریق دانشگاه‌ها در اختیار تأمین‌اجتماعی قرار گرفته است، اما ما در استان در برخی حوزه‌ها با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که امید می‌رود این مشکلات نیز حل شود.

وی با بیان اینکه همچنان فضا برای جذب پزشکان متخصص و فوق‌ تخصص باز است، افزود: سازمان تأمین‌اجتماعی برای افزایش نیروهای متخصص برنامه‌ریزی کرده است و به مرور سطح خدمات درمانی و بیمارستانی ارتقا خواهد یافت.

امیدیان با بیان اینکه بزرگترین مشکل ما تامین متخصص است، گفت: بیمه‌شدگان به مراکز درمانی ملکی سازمان که می‌آیند انتظار دارند همه خدمات تخصصی را دریافت کنند. البته این، انتظار به‌حقی است و تلاش ما تامین و برآورده کردن این نیاز است.

وجود ۴۳۷ مرکز طرف قرارداد با تأمین‌اجتماعی در استان

وی با اشاره به خدمات معاونت راهبردی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان، از ارائه ۱۰ نفر بار خدمت به بیمه‌شدگان در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته در تأمین‌اجتماعی استان به حدود ۶ میلیون نفر خدمات در این بخش ارائه شده است.

وی از انعقاد قرارداد با ۴۳۷ بیمارستان، کلینیک، مرکز پزشکی، داروخانه، آزمایشگاه و ... برای ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی در استان خبر داد و گفت: سال گذشته با هدف خدمات‌دهی بهتر به بیماران خاص، چهار میلیارد تومان در قالب صندوق بیماران خاص در استان پرداخت کردیم.

وی از وجود ۳۵۰ پرونده بیماران خاص در تأمین‌اجتماعی استان خبر داد و ادامه داد: اعتبارات لازم در این ارتباط را در قالب صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج پرداخت کردیم.

امیدیان از هزینه‌کرد بیش از ۳۷۰ میلیارد تومانی مدیریت درمان تأمین‌اجتماعی استان در بخش درمان غیرمستقیم در امسال خبر داد و افزود: سال گذشته تمام هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم درمان ۷۰۰ میلیارد تومان بود؛ اما امسال تنها هزینه‌کرد ما در درمان غیرمستقیم از ۳۷۰ میلیارد تومان عبور کرده است. ضمن اینکه ۱۹ تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه‌های متفرقه در استان پرداخت شده است.

او ادامه داد: امسال بیش از ۲۰۰ ارتباط مردمی در مدیریت درمان استان داشتیم. ضمن اینکه پنجشنبه هر هفته، زمینه برای پاسخگویی مدیرکل به بیمه‌شدگان و هم‌استانی‌ها فراهم شد. علاوه بر این، افزون بر ۴۰ نشست با شرکای اجتماعی تأمین‌اجتماعی با هدف تسهیل خدمات‌دهی به هم‌استانی‌ها برگزار شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی ارتباط مردم و به‌ویژه بیماران با عالی‌ترین مسئول حوزه درمان در تأمین‌اجتماعی، گفت: یک سامانه ارتباطی با سرشماره ۱۴۲۰ وجود دارد که هم‌استانی‌ها می‌توانند از طریق آن درخواست‌ها و مشکلات خود را مطرح کنند. چند ماهی است که یک سامانه پیامکی با شماره ۰۹۹۳۳۲۷۶۴۹۸ فعال شده است که شخصاً به استثنای مواقعی که در جلسات یا شرایط خاص هستم، پاسخگوی بیمه‌شدگان هستم.

لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات امسال

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان در پاسخ به پرسشی درباره ۱۱ اسفند ماه و اهمیت انتخابات، به تمجید از حضور باشکوه روز گذشته مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداخت و گفت: انتخابات ۱۱ اسفند یکی از مهمترین رویدادهای سیاسی در کشور است.

وی با اشاره به حماسه حضور مردم در جشن بزرگ پیروزی انقلاب، پیش‌بینی کرد که مردم انقلابی استان مانند راهپیمایی روز گذشته، در انتخابات ۱۱ اسفند نیز حضور باشکوهی داشته باشند.

وی رای را یک حق دانست و افزود: هرچه مشارکت مردم در انتخابات پیش رو بیشتر باشد، نماینده منتخب مردم از پشتوانه مردمی بیشتری برخوردار خواهد بود. تشکیل یک مجلس قوی با رای بالای مردم، بدون تردید به بهبود شرایط کشور و استان کمک خواهد کرد.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان سمنان بیان کرد: مردم استان سمنان در همه ادوار، مشارکت بالایی در انتخابات داشته‌اند و انتظار می‌رود جامعه هدف تأمین‌اجتماعی نیز در این جشن بزرگ سیاسی حضور حداکثری داشته باشند و با مشارکت و حضور پرشور و حماسی خود بار دیگر دشمنان نظام اسلامی را ناامید کنند.

کد خبر: 68199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =