آلرژی  فصلی در راه است

فصل بهار بزودی از راه می رسد و آلرژی فصلی هم در افراد مبتلا به حساسیت بهاری شروع می‌شود. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که تقریبا یک چهارم جمعیت جهان از عوارض آلرژی رنج می‌برند. ‏علت این بیماری معمولا واکنش آلرژیک به مواد موجود در هوا مانند گرده گل‌ها است. این بیماری معمولا با علائمی مانند عطسه، خارش چشم و لب‌ها، آبریزش بینی یا چشم و سرفه‌های دوره‌ای و خشک همراه است و معمولا گاهی فرد را تا چند ماه درگیر می‌کند. اگر چه پزشکان دوری از فضاهای پر از گل و گیاه و مصرف داروهای ضدحساسیت را برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی مناسب می‌دانند اما این بیماری هچنان آزاردهنده است. درباره آلرژی فصلی گفتگویی داشتیم با دکتر نسرین حافظی، متخصص آسم و آلرژی که در ادامه می‌خوانید.

رینیت آلرژی چیست و بر اثر چه عواملی به‌وجود می‌آید؟

رینیت آلرژیک التهاب مخاط بینی است که در اثر واکنش ازدیاد حساسیتی ایجاد می‌شود. هنگامیکه فرد دارای سیستم ایمنی حساسی است مواد آلرژنی‌زا مانند گرده‌های درختانی مثل راش، سرو، نارون، توت، بلوط، کاج، چنار، بید، گرده گل‌ها و خزه یا گرد و غبار را که تنفس می‌کند واکنش ازدیاد حساسیتی آغاز می‌شود. زمانی که سیستم ایمنی یک فرد نسبت به یک ماده به نام حساسیت‌زا یا آلرژن بیش از اندازه واکنش نشان دهد این فرد مبتلا به حساسیت یا آلرژی است. بدن فرد دچار حساسیت فصلی به طور مداوم آنتی‌بادی‌هایی را تولید می‌کند که وارد سلول‌ها شده و باعث آزاد شدن هیستامین و سایر مواد شیمیایی می‌شوند. هیستامین باعث گشاد شدن رگ‌ها می‌شود و با ایجاد ورم بینی و ورم چشم از وارد شدن آلرژی به بدن جلوگیری می‌کند. افراد زیادی در دنیا وجود دارند که با قرار گرفتن در فصل بهار با حساسیت‌های فصلی مواجه می‌شوند که باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی برای آن‌ها می‌شود. این بیماری معمولا در اثر عوامل ژنتیکی، سابقه داشتن آلرژی‌های دیگر و یا آسمو یا کسانی که در معرض دود سیگار بوده‌اند به‌وجود می‌آید. این بیماری در قبل از نوجوانی و در پسران شایع‌تر است اما پس از نوجوانی، بیشتر در زنان مشاهده می‌شود. افرادی هم که در فصل‌هایی با تعداد بیشتر گرده به دنیا می‌آیند، بیشتر از دیگران در معرض این بیماری هستند.

رینیت آلرژیک دارای چند نوع است؟

رینیت آلرژیک می‌تواند فصلی باشد و یا در طول سال اتفاق بیافتد. این بیماری معمولا به عنوان حساسیت فصلی، زکام یا تب یونجه نیز شناخته می‌شود که به دو شکل مختلف ایجاد می‌شود، فصلی: نشانه‌های حساسیت فصلی می‌تواند در فصل بهار، تابستان و اوایل پاییز رخ دهد. این نوع حساسیت معمولا به خاطر گرده‌افشانی گل‌ها یا گرده‌های ناشی از چمن‌ها، درختان و علف‌های هرز ایجاد می‌شود. همیشگی: افرادی که حساسیت دائمی دارند این علائم را در تمام طول سال تجربه می‌کنند که به طور کلی توسط گرد و غبار، شوره سر حیوانات، سوسک‌ها یا قارچ‌ها ایجاد می‌شود.

آیا آلرژی‌ها در دراز مدت می‌توانند تبدیل به آسم شوند؟

آلرژی فصلی بهار با دیگر فصل‌ها متفاوت است. آلرژن‌های بهاری مانند گرده، هاگ‌های کپک و سایر ذرات معلق در هوا نه تنها باعث ایجاد آلرژی بینی می‌شوند، بلکه می‌توانند تاثیر عمیقی بر انواع شرایط آلرژیک ازجمله آسم و اگزما داشته باشند. آسم آلرژیک، یک نوع آسم است که در اثر تماس فرد بیمار با آلرژن ایجاد می‌شود. آلرژن عامل آسم آلرژیک می‌تواند هر چیزی باشد، اما آلرژن‌های تنفسی بیشتر در این عارضه دخیل هستند. گرده‌ها و هاگ کپک‌ها ازجمله آلرژن‌های تنفسی عامل بروز آسم آلرژیک هستند.

لطفا در مورد علایم آلرژی هم توضیحاتی بفرمایید؟

علایم آلرژی بسیار متنوع است و وابسته به عضو یا دستگاهی از بدن است که درگیر آلرژی می‌شود. به طور مثال اگر دستگاه تنفسی درگیر باشد، علائم به صورت عطسه، خارش بینی، آبریزش و گرفتگی بینی (رینیت) و یا به صورت سرفه، تنگی نفس و خس‌خس سینه (آسم) مشاهده می‌شود. اگر دستگاه گوارش درگیر شود، علائمی مانند دل درد (در شیرخوران به صورت کولیت)، استفراغ، مقاومت به درمان، اسهال مزمن، مدفوع خونی و اختلال رشد ایجاد می‌کند. همچنین اگر پوست درگیر شود، علائمی مانند کهیر و اگزما دیده می‌شود، ضمن اینکه خارش و آبریزش از چشم، معمولاً همراه با رینیت دیده می‌شود.

آیا خوردن مواد غذایی هم باعث بروز رینیت آلرژی می‌شود؟

آلرژی‌های فصلی فقط مخصوص فصل بهار نیست و در دیگر فصل‌ها نیز با خوردن برخی میوه‌ها مثل هندوانه، خربزه، انگور، گوجه فرنگی، توت فرنگی ممکن است آلرژی ظاهر شود. گرده‌های گل‌ها و درختان زمانی که وارد ریه می‌شوند ممکن است منجر به بیماری آسم شوند که در این حالت بیمار باید به سرعت و به طور جدی به پزشک مراجعه کند. از اینرو بیماران باید از مواجهه با دود (سیگار، قلیان، اسپند و عود) به شدت پرهیز کنند.

آیا رینیت آلرژی قابل درمان است؟

در حال حاضر هیچ نوع درمانی برای این آلرژی وجود ندارد. در واقع بیماران نمی‌توانند از ابتلا به آن جلوگیری کننداز اینرو باید خود را کمتر در معرض گرده‌ها قرار دهند.

لطفا در مورد راه‌های پیشگیری از این بیماری هم توضیحاتی بفرمایید؟

بیماران در فصلی که به آن آلرژی دارند باید پنجره‌ها را ببندند و از یک دستگاه تهویه در منزل استفاده کنند. در فضای خیلی مرطوب با استفاده از دستگاه رطوبت‌زدا هوا را خشک نگه دارند چون رطوبت زیاد باعث رشد هاگ ها و قارچ‌ها می شود و آلرژی‌های فصلی را تشدید می‌کند. آنان می‌توانند به جای فرش و قالی از کف‌پوش استفاده کنند چرا که قالی‌ها محل تجمع گرد و غبار و گرده‌ها و سایر عوامل آلرژی‌زا هستند. همچنین بیماران برای جلوگیری از اوج گرفتن آلرژیشان کارهایی مانند باغ‌داری و گل‌کاری را نیز به زمانی پس از گرده‌افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنند.

چه توصیه‌ای برای بیماران دارید؟

سیگار نکشید و حتی در معرض دود سیگار یا قلیان قرار نگیرید. در معرض باد مستقیم کولر یا پنکه قرار نگیرید. از شوینده‌هایی اسیدی مانند وایتکس، جرم‌گیر، حشره‌کش و عطر و اسپری استفاده نکنید. در محیط‌های شلوغ و پر جمعیت رفت و آمد نکنید. از تماس با گرد و غبار یا قرارگرفتن در معرض گرده‌ گیاهان به‌خصوص در فصل بهار بپرهیزید. برای پیشگیری از آلرژی پاییز در فصل سرد سال از شال گردن برای پوشاندن بینی و دهان خود استفاده کنید. حداقل یک بار در هفته دیوارها و وسایل خانه را با دستمال مرطوب گردگیری کنید. از لباس‌های پشمی، فرش پشمی استفاده نکنید و پتو را ملافه بپوشانید. حیوانات خانگی به‌خصوص سگ و گربه و خرگوش در خانه نگه ندارید. تحت نظر پزشک باشید و اگر کمبود ویتامین دارید از مکمل‌های ویتامین C و امگا ۳ استفاده کنید.

کد خبر: 68632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =