راه‌های پیشگیری از سوء‌هاضمه در نوروز

هر سال در ایام نوروز عده زیادی از هموطنانمان در اثر مصرف بیش از حد خوراکی‌های متنوع دچار سوء‌هاضمه می‌شوند و به علت درد معده، احساس سنگینی و عدم هضم غذا، افزایش گازهای شکمی و تهوع و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند . بررسی‌ها حاکی از این است که بیشترین علت مراجعه بیماران به پزشکان در ایام نوروز ابتلا به سوء‌هاضمه است . بر اساس این تحقیقات ۴۰ درصد افراد در کشور از سوء‌هاضمه رنج می‌برند و این در حالی است که پرخوری و بدخوری مهمترین علت ابتلا به سوء‌هاضمه است. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر سید علی رضا محمودی، متخصص گوارش که در پی می‌آید.

لطفا بفرمایید سوء هاضمه چیست و دراثر چه عواملی بوجود می‌آید؟

سوء هاضمه از اختلالات شایع دستگاه گوارش فوقانی است که باعث درد و ناراحتی در قسمت بالای شکم، سوزش پشت استخوان‌های قفسه‌ سینه یا همان سوزش سردل می‌شود . به طور کلی عادت‌های غلط غذایی و ورزش نکردن در ابتلا با این بیماری‌های گوارشی بسیار موثر است. از علل دیگر می‌توان به سبک زندگی نادرست، پرخوری یا سریع غذا خوردن، خوردن غذاهای چرب یا تند ، مصرف زیاد کافئین، شکلات یا نوشیدنی‌های گازدار و استعمال دخانیات اشاره کرد.

این بیماری دارای چه علایمی است ؟

زمانی که فرد دچار سوء هاضمه می‌شود، ممکن است هر یک از علائم زیر را تجربه کند که عبارتند از : سیری زودهنگام در طول غذا خوردن: بلافاصله بعد از شروع غذا احساس سیری می‌کنند؛ درحالی‌که غذای زیادی نخورده اند. احساس پری بعد از غذا: بعد از خوردن غذا دچار احساس سیری می شوند که آنها را اذیت می کند و فکر می کنند غذایشان هضم نشده است . احساس ناراحتی در قسمت بالای شکم: درد معده یا درد خفیف تا شدیدی که معمولا از پایین سینه تا ناف احساس می‌کنند. سوزش در قسمت بالای شکم: در قسمت پایین سینه تا ناف احساس سوزش یا گرما می کنند. احساس نفخ: در قسمت بالای شکم احساس سفتی یا ناراحتی می‌کنند و حالت تهوع دارند .

چگونه می توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد ؟

سبک زندگی سالم مانند ورزش منظم و خوردن غذاهای سالم می‌تواند به جلوگیری از سوء هاضمه کمک کند. سیگار کشیدن از عادات ناسالمی است که می تواند باعث رفلاکس اسید و ناراحتی معده شود. وزن مناسب می‌تواند به جلوگیری از سوء هاضمه کمک کند چرا که اضافه وزن باعث افزایش فشار وارد بر معده و سوزش سر دل می‌شود. خوردن غذاهای کم کالری در کاهش وزن موثر است. اگر مبتلا به سوء هاضمه هستید به هنگام خواب از چند بالش اضافه کمک بگیرید تا سر و شانه‌ خود را در سطح بالا نگه دارید. این اقدام باعث می‌شود که از ورود اسید معده به مری در طول خواب جلوگیری شود.

باتوجه به اینکه امسال نوروز مصادف با ماه مبارک رمضان شده است چه توصیه ای برای مردم در این ایام دارید ؟

سوء هاضمه در اثر هضم نشدن غذا در معده بر اثر کمبود انرژی ایجاد می شود. در ایام تعطیلات ،مصرف غذاهای چرب و شیرین، و مصرف تنقلات فراوان، از جمله عوامل کاهش روند هضم و اختلال سیستم گوارش هستند. با توجه به اینکه دید و بازدیدهای عید در این ایام معمولا بعد از افطار یا برای صرف افطار یا سحری صورت می‌گیرد، باید افراد دقت داشته باشند که پرخوری نکنند. مخصوصا برای افطار و یا پس از آن غذاهای پرچرب و پرکالری و یا مغزها و شیرینی‌ها با اعتدال و متناسب استفاده شود. باید بین افطار و شام هم فاصله باشد. معمولا در ایام عید نوروز و تعطیلات افرادی که بیماری‌های گوارشی دارند باید در مصرف آجیل و شیرینی‌ها زیاده‌روی نکنند زیرا این مواد از کالری و چربی زیادی برخوردار است و باعث تشدید مشکل گوارشی می‌شود. برای جلوگیری از بروزاین بیماری در نوروز توصیه می‌شود فقط از یکی از تنقلات استفاده کنید. برای مثال در دید و بازدیدها، یک روز فقط بادام و کشمش بخورید و روز دیگر فقط میوه مصرف کنید. البته باید حجم خوراکی موردنظر را هم در نظر بگیرید و در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. در فواصل میان وعده‌های غذایی ، به اندازه کافی آب بنوشید. نوشیدن قهوه و چای نیز پس از صرف غذا می‌تواند زمینه‌ساز این ناراحتی باشد. برای مثال ابتدا میوه بخورید. سپس آجیل مصرف کنید و بعد از همه اینها غذا بخورید.

کد خبر: 68673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =