گسترش فعالیت‌های خدمات، پیشران اشتغالزایی

بررسی‌ها بیانگر پیشران بودن بخش خدمات در حوزه اشتغالزایی است؛ نشان به آن نشان که رشد ۵.۱ درصدی اشتغال در این حوزه باعث افزایش سهم فعالیت‌های خدماتی بوده است. این رشد باعث شده صنایع مرتبط با این بخش و همچنین بخش مولد اقتصاد کشور به دلیل تقاضای زیاد با رونق مواجه شود.

به گزارش آتیه آنلاین، در پاییز امسال از مجموع ۲۴ میلیون و ۷۷۵ هزار اشتغال موجود در کشور، حدود ۱۳ میلیون فرصت شغلی متعلق به بخش خدمات برآورد شده است. سهم اشتغال خدمات در پاییز امسال از مجموع این میزان اشتغال ۵۲.۱ درصد اعلام شده که نسبت به پاییز سال گذشته یک درصد رشد را نشان می‌دهد.

دراین بازه زمانی، افزایش تعداد شاغلان این بخش نیز ۵.۱ درصد افزایش یافته است. در پاییز امسال همچنین نسبت به پاییز سال گذشته، ۶۲۹ هزار و ۵۴۹ اشتغال به بخش خدمات افزاوده شده که سهم آن از اشتغال ایجادشده در این مقطع زمانی، ۸۹.۲ درصد بوده است. اشتغال ایجادشده در پاییز امسال نیز از طرف وزارت کار ۷۰۵ هزار و ۵۰۱ فرصت شغلی عنوان شده است.

داده‌های ارائه‌شده نشان می‌دهند که در پاییز امسال نسبت به پاییز پارسال، اشتغالزایی بخش خدمات رکورد تازه از خود به‌جای گذشته و وارد کانال ۱۳ میلیون نفر شده است. براساس داده‌ها فقط ۸۰ هزار شغل دیگر نیاز است تا تعداد اشتغال بخش خدمات به ۱۳ میلیون شغل برسد.

رشد شاغلان صنعتی به تبع افزایش فعالیت‌های خدماتی

در پاییز سال ۱۴۰۲، همپای بخش خدمات، بخش صنعت نیز با رشد تعداد اشتغال مواجه شد، به‌طوری که سهم آن از اشتغال ایجادشده، ۱۹.۶ درصد بوده است. هرچند که سهم منفی هفت درصدی اشتغال بخش کشاورزی، تأثیر قابل‌توجهی بر این روند نگذاشته است.

سه ماهه سوم سال‌جاری نیز تعداد شاغلان صنعتی نیز رکورد بالای ۸ میلیون شغل خود را حفظ کردند که می‌توان گفت شاغلان صنعتی حالا در کانال ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر تثبیت شده‌اند.

هرچند که نسبت اشتغال صنعتی در این بازه زمانی ۰.۲ درصد با کاهش مواجه شده است، اما این موضوع اثرگذاری منفی ندارد، چرا که حجم اشتغالزایی بخش خدمات با رشد سریع مواجه شده است. علت افزایش تعداد شاغلان صنعتی را باید در همین رشد نسبت اشتغالزایی بخش خدمات جست‌وجو کرد. رشد مازاد تقاضای بخش خدمات به دلیل رونق این بخش باعث شده تا بخش صنعت نیز به تحرک دربیاید.

تأثیر اشتغال بخش خدمات بر اقتصاد

افزایش اشتغال سهم خدمات در اقتصاد کشور در پاییز امسال مثل دو فصل اخیر نشان می‌دهد که دوباره بیشتر فرصت‌های شغلی این بخش که بر اثر شیوع ویروس کرونا از بین رفته بودند، دوباره احیا شده‌اند.

واکسیناسیون گسترده مربوط به بیماری کرونا در اواخر سال ۱۴۰۰ و ابتدای سال ۱۴۰۱ باعث شد تا دوباره بخش خدمات رونق بگیرد و تقاضاها در آن افزایش یابد. به طور کلی باید محرک تولید و صنعت را بخش خدمات دانست. به عبارتی در صورتی‌که این بخش با نقصان مواجه شود، این بخش تولید است که با کاهش تولید مواجه خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌ها در کوتاه‌مدت از اولویت بیشتری برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری برخوردار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش خدمات نسبت به سایر بخش‌ها در کوتاه‌مدت از اولویت بیشتری برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری برخوردار است. ۷۰ درصد ارزش افزوده اقتصاد کشورهای پیشرفته ناشی از فعالیت‏های بخش خدمات بوده است.

افزایش فرصتهای شغلی با تقویت اشتغال خدمات

رشد فعالیت‌های خدماتی در اقتصاد، فرصت‌های شغلی بیشتری ایجاد می‌کند، صنایع مرتبط با این بخش مثل حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات را رونق می‌دهد و همچنین می‌تواند کیفیت زندگی را از طریق ارتقاء برخی فعالیت‌های مهم خدماتی مثل آموزش و درمان بهبود بخشد.

بنابراین، بخش خدمات پس از یک دوره افول ناشی از کرونا و سیاستگذاری‌های نامناسب دولت‌ها، با سرمایه‌گذاری دولت سیزدهم در این بخش، دوباره به ریل اشتغالزایی بازگشته و توانسته اثرگذاری خود را بر اقتصاد کشور بگذارد.

در دولت سیزدهم، خدمات به عنوان پیشران اشتغالزایی مطرح بوده است و در این راستا کیفیت مشاغل بخش خدمات افزایش یافته و اشتغال جدیدی که در این بخش ایجاد شده، مشاغلی با کیفیت بالا و به‏صورت هدفمند بوده است. محض نمونه، در حال حاضر در اغلب کشورهای صنعتی جهان، رشته فعالیت‏های گردشگری، حمل و نقل، فناوری اطلاعات و کسب و کارهای اینترنتی به عنوان عوامل تأثیر‏گذار در افزایش اشتغال پایدار و خلق ارزش افزوده در اقتصاد توصیف شده‏اند.

کد خبر: 68675

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =