دلایل اصلی کمبود نیروی کار در برخی مناطق و مشاغل

«علی‌حسین رعیتی‌فرد» معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کمبود نیروی کار ماهر در حوزه فعالیت برخی مشاغل فنی و تخصصی و همچنین مهاجرت نیروی کار به مناطق صنعتی را دلایل اصلی کمبود نیروی کار در برخی مناطق و مشاغل دانست.

معاون وزیر کار در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: یکی از دلایل اساسی کمبود نیروی کار به‌ویژه افراد ماهر در برخی مناطق و بخشی از مشاغل، با وجود فرصتهای شغلی، عدم مهارت نیروی کار است. به عبارتی نبود نیروی کار دارای مهارتهای فنی و تخصصی به میزان لازم را باید از مهم‌ترین دلایل برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار در حوزه برخی مشاغل محسوب کرد.

رعیتی‌فرد در ادامه افزود: امروزه به دلیل تخصصی شدن فضای کسب و کار و تولید، بسیاری واحدهای فعال تولیدی در بخش‌های مختلف نیاز به جذب نیروی کار ماهر دارند و به این علت در تعدادی از مشاغل در برخی مناطق فرصتهای شغلی تخصصی و فنی با کمبود نیروی کار مواجه‌اند.

وی همچنین توضیح داد: در این وضعیت کارفرمایان به دنبال نیروی کار دارای مهارتهای خاص می‌گردند. در واقع این شرایط منجر به کمبود قابل توجه نیروی کار ماهر در مشاغل و مناطق مذکور شده است.

مهاجرت نیروی کار متخصص و ماهر

رعیتی‌فرد، مهاجرات نیروی کار متخصص را دیگر عامل تاثیرگذار در کمبود کارگران فنی و ماهر در بخشی از مشاغل برشمرد و گفت: مهاجرت و جابجایی نیروی کار را میتوان عامل مهم دیگر در برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای نیروی کار به‌ویژه افراد ماهر در برخی مشاغل به‌شمار آورد.

او در ادامه اضافه کرد: به عبارتی پدیده مهاجرت کاری زمینه خالی شدن برخی مناطق از نیروی کار تخصصی و ماهر و چالشهای حوزه بازار کار این مشاغل در مناطق یادشده می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: امیدواریم با برقراری اصلاحات جدید در حوزه قوانین و مقررات بیمه بیکاری، بازگشت زودهنگام مقرری‌بگیران به کار و اشتغال و تأمین نیروی کار ماهر موردنیاز کارفرمایان در بخش‌های مختلف محقق شود.

کد خبر: 68721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 4 =