انتظار برای پنج برابر شدنِ اعتبار بیمه زنان روستایی

دهم اسفندماه، «صولت مرتضوی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از آغاز به کارِ طرح رایگان بیمه اجتماعی مادران عشایر و روستایی که حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود، خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، در این طرح رایگانِ بیمه‌ای، اولویت ثبت‌نام با مادرانی است که فرزند سوم آنها متولد سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ باشد و به گفته بیت‌الله برقراری مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، «در این مرحله ۵۰۰ هزار مادر در مناطق روستایی و عشایری بیمه می‌شوند».

جزئیات طرح و اولویت‌ها

وزیر کار در خصوص تعداد افراد مشمول ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که قرار است تحت شمول این طرح بیمه رایگان قرار گیرند؛ گفت: حدود ۲ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۱۳۵ نفر از بانوان روستایی و عشایر دارای سه فرزند و بیشتر، مشمول این ماده شده‌اند که قرار است به صورت کاملاً رایگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر قرار گیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از دیگر مزایای این بیمه آن است که اگر تعداد فرزندان از سه به چهار افزایش یابد به ازای هر فرزند ۲ سال به سنوات بیمه پردازی این افراد اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به تخصیص یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بیمه رایگان مادران غیرشاغل دارای سه فرزند و بیشتر اضافه کرد: با این اعتبار در سال ۱۴۰۲ می‌توان حدود ۵۰۰ هزار نفر را تحت پوشش بیمه روستاییان و عشایر درآورد و برای اجرای کامل آن در بودجه ۱۴۰۳ منابع لازم پیش‌بینی شده است.

به نظر می‌رسد با امضای تفاهم‌نامه میان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دولت، اجرای «طرح رایگان بیمه اجتماعی مادران عشایر و روستایی» به عنوان زمینه اجرایی ماده ۲۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، از روزهای میانه اسفندماه آغاز شده است؛ یک جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری از زنان روستایی و عشایر کشور، جامعه هدف گسترده این طرح را تشکیل می‌دهند که براساس آنچه اعلام شده، اولویت ثبت‌نام با مادرانی است که فرزند سوم آنها متولد دو سال اخیر باشد.

هدف از اجرای این طرح به گفته وزیر کار، تامین پوشش بیمه‌ای برای بانوان روستاییِ غیرشاغل و خارج از چتر بیمه‌های اجتماعی است که در این طرح، تامین اعتبار صد درصد حق بیمه این افراد بر عهده دولت قرار گرفته است. اجرای مرحله اولِ این طرح در سال جاری با تخصیص هزار میلیارد تومان بودجه آغاز شده است که براساس اعلام مقامات رسمی، با این بودجه تا پایان سال ۱۴۰۲، حدود ۵۰۰ هزار نفر از مادرانِ تحت شمول طرح با در نظر گرفتن اولویت ثبت نام، بیمه خواهند شد.

نیازمندی‌ها و الزامات اجرای طرح

«سیمین یعقوبیان» فعال صنفی حوزه زنان، با بیان اینکه برای نیل به اهداف غایی این طرح بیمه‌ایِ رایگان، بدون تردید نیاز به افزایش بودجه تخصیصی در سال آینده داریم؛ در این رابطه در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: سیستم اولویت‌گذاری در ثبت نام، برای سال اول مناسب است اما از سال آینده، بایستی تمام مشمولان این طرح که یک جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری هستند، بدون استثنا و اولویت بیمه شوند؛ برای این منظور نیاز داریم که اعتبار اختصاص یافته به این طرح حداقل پنج برابر شود یا به عبارتی به پنج هزار میلیارد تومان در هر سال برسد.

او تاکید کرد: براساس اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی که در 21 فروردین ماه ۱۴01 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده، حمایت بیمه‌ای و اجتماعی از طبقات فرودست کشور برعهده دولت است؛ بنابراین دولت باید اعتبار کافی برای این حمایت در نظر گیرد؛ نکته اینجاست که زنان به خصوص زنان روستایی و کم‌درآمد باید در اولویت حمایت‌های بیمه‌ای دولت قرار داشته باشند.

به گفته یعقوبیان، طرح‌هایی مانند طرح بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر می‌تواند ضریب نفوذ بیمه‌های اجتماعی را در کشور افزایش دهد.

او اضافه کرد: اصل ۲۹ قانون اساسی تاکید دارد که برخورداری از بیمه، مستمری و درمان، یک حق بنیادینِ شهروندی‌ است و همه شهروندان باید تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشته باشند.

آنگونه که مقامات و متولیان امر اعلام کرده‌اند تا پایان سال با تخصیص هزار میلیارد تومان، ۵۰۰ هزار نفر از زنانِ روستایی و عشایر کشور، بیمه می‌شوند؛ در حال حاضر، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن روستایی و عشایر می‌توانند تحت پوشش بیمه رایگان وزارت کار قرار گیرند و بنابراین برای رسیدن به پوشش صد درصدیِ جامعه هدف باید اعتبار تخصیصی حداقل پنج برابر شده و به پنج هزار میلیارد تومان برسد.

به گفته یعقوبیان، «انتظار می‌رود دولت برای سال آینده، حداقل پنج هزار میلیارد تومان از درآمدهای کشور را به تامین اعتبارِ بیمه زنان روستایی اختصاص دهد؛ زنان روستایی به نسبت زنان شهری در معرض آسیب‌های بیشتر هستند و اگر از بیمه، درمان و مستمری محروم بمانند، ساده‌ترین اصولِ سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی زیر پا گذاشته شده است».

کد خبر: 68758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =