تغذیه مناسب برای مبتلایان به سرطان پانکراس

پانکراس یا لوزالمعده نقش اساسی در فرایند هضم ایفا می‌کند. این عضو در تنظیم قندخون نقش مهمی دارد. از این‌رو حفظ سلامت آن برای عملکرد مؤثر دیگر اعضای بدن ضروری است. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که تغذیه نقش مؤثری در پیشگیری و مقابله با بیماری سرطان پانکراس دارد. بعضی از این مواد غذایی مفید عبارت‌اند از:

سبزیجات چلیپایی: کلم بروکلی سرشار از فلاونوئیدهای آپی‌ژنین و لوتئولین است که می‌تواند مانع از تشکیل سلول سرطانی لوزالمعده شود. برای حفظ سلامت لوزالمعده مصرف گل‌کلم و کلم‌پیچ هم بسیار توصیه می‌شود.

سیب‌زمینی شیرین: این ماده خوراکی موجب تقویت عملکرد لوزالمعده شده و احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده را کاهش می‌دهد. به‌طور طبیعی حاوی آنتی‌اکسیدان است که برای لوزالمعده مفید است.

پیاز: سرشار از فلاونوئیدهایی است که ترکیبات ضدسرطانی دارد. سولفور موجود در پیاز می‌تواند به حفظ سلامت لوزالمعده کمک کند.

سیر: سیر حاوی مواد مغذی سودمندی نظیر سولفور، اُلیگوساکاریدها، فلاونوئیدها و سلنیوم است که همگی برای بافت لوزالمعده مفید است. مصرف این ماده غذایی را فراموش نکنید.

گیلاس: این میوه خوشمزه برای حفظ سلامت لوزالمعده ضروری است. گیلاس سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند برای مقابله با سرطان لوزالمعده مفید باشد.

توت‌فرنگی‌: حاوی میزان زیادی اسید الاژیک است که ترکیبی با خواص ضدسرطانی بالاست. این ترکیب در میوه‌های دیگری مانند انار نیز وجود دارد که با سرطان پانکراس مقابله می‌کند.

گوجه‌فرنگی‌: جزو سبزیجات سرشار از لیکوپن است. این ترکیب شیمیایی همیشه مورد توجه محققان بوده است.

کیوی‌: بمب ویتامین و جزو میوه‌های سرشار از لوتئین است که در مقابل سرطان پانکراس می‌ایستد. به عقیده متخصصان این ترکیب آنتی‌اکسیدانی باعث نابودی سلول‌های آسیب‌دیده و سرطان در پانکراس و کبد می‌شود.

انبه: میوه‌ای باخاصیت و حاوی ترکیبی قوی به نام «لوپئول» است که شهرت ضدسرطانی بالایی دارد. محققان لوپئول را به سلول‌های سرطانی پانکراس تزریق کردند. در نهایت مشاهده شد که این ترکیب باعث توقف رشد و گسترش سلول‌های سرطانی شده و آن‌ها را خنثی می‌کند.

پونه کوهی: حاوی ترکیب ضدهایپرگلیسمی (ضدافزایش قندخون) است که در مقابله با سلول‌های سرطان لوزالمعده مؤثر است.

زردچوبه‌: با سلول‌های سرطانی پانکراس می‌جنگد. محققان دانشگاه تگزاس ایالات متحده آمریکا ترکیبات این ادویه‌ پرخاصیت را سه بار در هفته و به مدت یک ماه به بدن موش‌های مبتلا به بیماری تزریق کردند. آن‌ها مشاهده کردند که رشد سلول‌های سرطانی به میزان ۴۲درصد متوقف شد. خوشبختانه مصرف زردچوبه هیچ عوارض جانبی ندارد و بدن را در برابر اکثر سرطان‌ها بیمه می‌کند.

ویتامین D: این ویتامین خاصیت ضدسرطان‌زایی دارد و ممکن است برای افراد مبتلا به سرطان پانکراس مفید باشد. اثرات ویتامین (D) قطعی نیست. غذاهایی که بیشترین ویتامین (D) را دارند شامل ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، شاه‌ماهی و ماهی ساردین است، اگرچه نور خورشید اغلب بهترین منبع به حساب می‌آید، اما این وستامین به‌صورت مکمل نیز موجود است.

روغن زیتون: دانشمندان آمریکایی کشف کرده‌اند مولکولی در روغن زیتون وجود دارد که باعث مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود، اما به سلول‌های سالم هیچ آسیبی نمی‌رساند. نوعی ترکیب طبیعی فوق‌العاده خاص موجود در روغن زیتون باعث می‌شود بخش‌هایی از سلول‌های سرطانی بمیرند. این مولکول به سلول‌های سالم حمله‌ور نمی‌شود و لیزوزوم‌ها، آنزیم‌هایی منتشر می‌کنند که سلول‌های سرطانی را از داخل ویران می‌کنند.

کد خبر: 68882

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =