رشد تقاضا، دوباره به تعاونی‌ها رونق داد

تعاونی‌ها در نیمه دوم امسال پس از یک دوره افت که سه فصل به طول انجامید، با رونق مواجه شدند. داده‌های پایش فضای کسب و کار تعاونی‌ها در پاییز ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که اقتصاد تعاونی‌ها که زمستان سال قبل و دو فصل اول سال‌جاری با رکود مواجه شده بود، در پاییز امسال رونق گرفته و همچنین رونق این بخش در بهمن‌ماه نسبت به دی ماه امسال گزارش شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس نتایج بیست و نهمین دوره پایش محیط کسب و کار بخش تعاون که در پاییز ۱۴۰۲ صورت گرفته، اقتصاد تعاونی‌ها در این فصل در رقم ۵.۹۳ درصد قرار گرفت. این میزان در تابستان سال‌جاری ۶.۰۵ درصد بوده است.

براساس نتایج پایش داده‌های محیط کسب و کار، هرچه رقم شاخص ملی تعاونی‌ها به عدد ۱۰ نزدیک‌تر شود، به معنی نامناسب بودن این محیط خواهد بود و عکس آن معنای بهبود و رونق را می‌دهد. طبق ماده ٤ قانون بهبود فضای کسب و کار، اتاق‌ها موظفند برای اطلاع سیاستگذاران از وضعیت محیط کسب و کار کشور، شاخص‌های ملی محیط کسب و کار را تدوین و به‌طور سالانه و فصلی حسب مورد به تفکیک استان‌ها، بخش‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، سنجش و اعلام کنند. براین اساس اجرای طرح پایش شاخص‌های ملی محیط کسب و کار با همکاری اتاق‌های تعاون، بازرگانی و اصناف از بهمن ماه سال ١٣٩٥ به اجرا درآمده است.

رونق بیش از ۲ درصدی تعاونی‌ها

ارزیابی‌ها از شاخص میزان فعالیت‌های کسب‌وکار اقتصاد تعاونی‌ها در بهمن‌ماه امسال براساس شاخص مدیران خرید تحت عنوان شامخ بیانگر آن است که این شاخص نسبت به دی ماه بهبود یافته است. از همه مهم‌تر آنکه بخش صنعت مانند دی‌ماه هر سال روند صعودی خود را حفظ کرده است.

براساس نتایج حاصل از نظرسنجی فعالان اقتصادی تعاون، شامخ کل در بهمن ماه امسال ۲.۰۴ درصد بیشتر از دی‌ماه با اقبال مواجه شد و به رقم ۵۱.۴۲ رسید که این رقم در دی‌ماه سال‌جاری، ۴۹.۳۸ واحد درصد بوده است. رقم شاخص بخش صنعت تعاونی‌ها نیز، در بهمن ماه به ۵۱.۶۴ درصد افزایش یافت. این رقم همچنین در دی‌ماه ۵۱.۶۴ درصد و بالاتر از میانگین نرخ شاخص شامخ بوده است.

به عبارتی بخش صنعت تعاونی‌ها در دو ماه ابتدایی زمستان سال ۱۴۰۲، روند روبه‌ رونقی را طی کرده است. تعاونی‌های خدماتی نیز مانند تعاونی‌های صنعتی در بهمن‌ماه امسال رونق یافته‌اند. بروردها حاکی از ۵۱.۲۳ درصد رقم شاخص شامخ خدماتی‌های تعاونی‌ها در بهمن ماه امسال بوده است. این شاخص نسبت به دی‌ماه امسال ۴.۱۶ درصد افزایش یافته است. رقم شاخص شامخ خدماتی‌های تعاونی‌ها در دی‌ماه امسال، ۴۷.۰۷ درصد اعلام شده است.

رشد تقاضا عامل رونق تعاونی‌ها

رشد اقتصاد تعاون براساس شاخص‌های شامخ و پایش محیط کسب و کار بیانگر آن است که بخش‌های خدمات و صنعت تعاون کشور به دلیل نزدیک شدن به پایان سال و افزایش در تقاضای مشتریان به‌خصوص در برخی از فعالیت‌ها، شاخص در بهمن‌ ماه بهبود داشته است.

به عبارتی، یکی از اصلی‌ترین مؤلفه‌های افزایش شاخص تعاونی‌های صنعتی، اغلب کسب‌وکارها با تقاضای بیشتری از سوی مشتریان روبه‌رو بوده‌اند در نتیجه شتاب افزایش در شاخص با سرعت بیشتری مواجه بوده است.

با توجه به عدم تغییر در رقم شاخص کل صنعت و رشد شاخص کل خدمات در بخش تعاون، مهم‌ترین دلیل خروج از وضعیت رکود در شاخص کل شامخ تعاون، افزایش شدت فعالیت‌ها و رونق کسب وکارهای بخش خدماتی در پایان سال است. افزایش مؤلفه‌های «میزان سفارشات جدید مشتریان» و «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌ شده «متأثر از افزایش تولیدات و شدت فعالیت‌ها در ماه‌های پایانی سال بوده است.

نویسنده: ایلیا نیاسان

کد خبر: 68894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 7 =